X xLnT skrev:
Jag bygger en herrgård ja, men styrningar nä :)
Ingen projekttråd? :D

P Pappa1986 skrev:
Ingen projekttråd? :D
Nix

X xLnT skrev:
Jag bygger en herrgård ja, men styrningar nä :)
Låter som extremt stort för en central

R rqx skrev:
Låter som extremt stort för en central
Där ska in lite likströmssaker och annat smått och gott med.
Men hela poängen är att jag vill ha gott om plats.
Där ska ju in kabelkanaler, huvudjordningsskena, olika reläer och kontaktorer mm.
Jag kommer inte gråta om jag inte fyller skåpet.

K KjellTimell skrev:
Fortsatt leka plattsättare, trots träningsvärken från gårdagens övningar!
8 m² avklarat totalt, 30m² kvar, med nuvarande tempo om 4m²/dag så är det 7 plattsättardagar för att komma i mål med väggarna, fast det är många håltagningar och udda sågningar så rimligt är väl minst 10 dagar.

Gör av med 4,2kg fix per m² inkl lite spill, får bli en inventering och se hur mycket som behöver kompletteras. :D
Är det lagom att räkna på den mängden fix till 60x60 plattor. Är det lagom fixkam? Hur mycket bygger kakel och fix? Hur tjock är kaklet?

Målat 2 lager idag. Nästa steg blir att montera väggskåpen

Nymålad tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och handfat redo för väggskåpsmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
K
K Kromo skrev:
Är det lagom att räkna på den mängden fix till 60x60 plattor. Är det lagom fixkam? Hur mycket bygger kakel och fix? Hur tjock är kaklet?
Det beror nog på vilket fabrikat/typ av fix det är samt hur baksidan av plattan ser ut
Jag kör med Ardex X77 och där anger tillverkaren följande åtgång:

Materialåtgång (pulver)
Vid släta underlag med kvadratisk tandspackel
4 mm ca 1,1 kg/m2
6 mm ca 1,6 kg/m2
8 mm ca 2,2 kg/m2

Mina plattor är helt släta på baksidan, dubbellimmar dom. Drar på ett jämnt lager fix med 4mm tandspackel och kollapsar rillorna så det blir slätt med plana sidan innan jag sätter plattan på vägg där jag kammat med 12mm.
Vad jag läst mig till ska man inte kamma både vägg och platta för det ökar risken för luft som fastnar och att man därmed inte får full täckning.

Jag ligger väl ganska exakt enligt tillverkarens åtgång, 1,1kg/m² på bakstrykningen och 3,3kr/m² för 12'ans kam.

Plattorna är 9mm, tror fixet bygger cirka 5-6mm, inte mätt faktiskt.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
K
Plattat vidare idag, hann med mina 4m² i vanlig ordning + gerat ytterhörn som var lite pyssligt.
Morgondagen blir till att prefabricera alla kvarstående plattor till dagens vägg.

• Vägg under renovering med halvsatt kakel och nivelleringssystem, verktyg och stege på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
-RB- och 15 till
  • Laddar…
Skarvspacklat taket, 70m pappremsa och 15l spackel.

Renoverat rum med spacklade skarvar i taket, byggmaterial och verktyg på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
JA”Snabbe” och 7 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Skarvspacklat taket, 70m pappremsa och 15l spackel.

[bild]
Självhäftande gipshörn?

R Ragganof skrev:
Självhäftande gipshörn?
Ja, på alla ytterhörnor. Smidiga, starka och raka.

TeroM TeroM skrev:
Ja, på alla ytterhörnor. Smidiga, starka och raka.
Haft dålig erfarenhet av dom, både för oss och andra målare. Tycker bara shetrock som spacklas in håller måttet

R Ragganof skrev:
Haft dålig erfarenhet av dom, både för oss och andra målare. Tycker bara shetrock som spacklas in håller måttet
Du spacklar väll in alla självhäftande ytterhörn? Jag häftade mina med för att vara extra säker :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du spacklar väll in alla självhäftande ytterhörn? Jag häftade mina med för att vara extra säker :)
Sant
Fel av mig, vi använder sheetrocks metallförsträkta hörn som fästes med spackel

R Ragganof skrev:
Sant
Fel av mig, vi använder sheetrocks metallförsträkta hörn som fästes med spackel
Tycker dessa sitter bra, behövde ta bort en tidigare och den tog med sig pappen på gipsskivan. Sen blir det ju spackel via hålen med.

• Gilla
Johanhe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.