4 421 472 läst · 32 285 svar
4421k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Är det lagom att räkna på den mängden fix till 60x60 plattor. Är det lagom fixkam? Hur mycket bygger kakel och fix? Hur tjock är kaklet?K KjellTimell skrev:Fortsatt leka plattsättare, trots träningsvärken från gårdagens övningar!
8 m² avklarat totalt, 30m² kvar, med nuvarande tempo om 4m²/dag så är det 7 plattsättardagar för att komma i mål med väggarna, fast det är många håltagningar och udda sågningar så rimligt är väl minst 10 dagar.
Gör av med 4,2kg fix per m² inkl lite spill, får bli en inventering och se hur mycket som behöver kompletteras.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 994 inlägg
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Det beror nog på vilket fabrikat/typ av fix det är samt hur baksidan av plattan ser utK Kromo skrev:
Jag kör med Ardex X77 och där anger tillverkaren följande åtgång:
Materialåtgång (pulver)
Vid släta underlag med kvadratisk tandspackel
4 mm ca 1,1 kg/m2
6 mm ca 1,6 kg/m2
8 mm ca 2,2 kg/m2
Mina plattor är helt släta på baksidan, dubbellimmar dom. Drar på ett jämnt lager fix med 4mm tandspackel och kollapsar rillorna så det blir slätt med plana sidan innan jag sätter plattan på vägg där jag kammat med 12mm.
Vad jag läst mig till ska man inte kamma både vägg och platta för det ökar risken för luft som fastnar och att man därmed inte får full täckning.
Jag ligger väl ganska exakt enligt tillverkarens åtgång, 1,1kg/m² på bakstrykningen och 3,3kr/m² för 12'ans kam.
Plattorna är 9mm, tror fixet bygger cirka 5-6mm, inte mätt faktiskt.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg