35 015 läst · 293 svar
35k läst
293 svar
Byta elpanna + luft-luftvärmepump till... ?
Ok. Det ger en fingervisning iallafall. Sen kan ju kurvan vara generöst uppskruvad för att man litar på att radiatortermostaterna sköter finliret. Är det några termostater som står på max eller nära max?E Emajlo skrev:
Viktigt att försöka reda ut detta med framledningstemperaturen. Öppna gärna termostaterna till max i de rum dit värmen från LLVP inte når och man kanske har dörren stängd. Mät vilken innetemperatur det blir i rummen. Blir det för varmt kan man prova sänka kurvan. Sedan kan man prova att stänga av LLVP helt några dagar när det är kallt och ha alla termostater på max osv.
Vad jag vet heter varmvattenberedaren CTC Drabant och själva el-pannan, som är en modul, CTC Electronic. Det är gamla grejer. Kan knappast vara från år 2004 som jag ser det utan snarare 10-20 år äldre än så. Kanske från byggnadsåret.
Vad jag vet heter varmvattenberedaren CTC Drabant och själva el-pannan, som är en modul, CTC Electronic. Det är gamla grejer. Kan knappast vara från år 2004 som jag ser det utan snarare 10-20 år äldre än så. Kanske från byggnadsåret.
Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varjeE Emajlo skrev:
Det stämmer precis! Jag tog bort plastproppen och den var inställd på program C.J jonaserik skrev:Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varje
J jonaserik skrev:Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varje
Gud. Jag lär mig så mycket nytt nu! Nu ser jag ju till och med att det står CTC Electronic på den bild jag skickade tidigare.J Josth skrev:Viktigt att försöka reda ut detta med framledningstemperaturen. Öppna gärna termostaterna till max i de rum dit värmen från LLVP inte når och man kanske har dörren stängd. Mät vilken innetemperatur det blir i rummen. Blir det för varmt kan man prova sänka kurvan. Sedan kan man prova att stänga av LLVP helt några dagar när det är kallt och ha alla termostater på max osv.
Vad jag vet heter varmvattenberedaren CTC Drabant och själva el-pannan, som är en modul, CTC Electronic. Det är gamla grejer. Kan knappast vara från år 2004 som jag ser det utan snarare 10-20 år äldre än så. Kanske från byggnadsåret.
Då vet jag inte vilket år den är ifrån, hittar inga papper om det i huspärmen. Men då är det kanske som du säger, att den är från när huset byggdes 1984.
Angående framledningstemperaturen... Nu hittade jag ju programvalet efter hjälp. Se svaret ovanför. Räcker det eller bör jag även testa vrida på termostaterna som du föreslog?
Borde inte även de som installerar värmepumpar kolla saker som dessa när de lämnar offert?
Övriga inställningar förutom programvalet C är:
Finjusteringsprogram: +7
Nattsänkning: 0
Temp. Sänkning: Med kopplingsur
Temp. till radiatorer: 36 grader
Kan man få se en bild på en av radiatorerna och uppgift på arean av rummet den sitter i. Då kan man få en första känsla på dimensioneringen.
Ofta kan man byta ut befintliga radiatorer till de med högre effekt för att effektivt sänka erforderlig framledningstemp.
Inga nya rör behöver dras.
Med din lite högre energiåtgång per år kommer kanske det kan löna sig med bergvärme istf luft/vatten...
Inga nya rör behöver dras.
Med din lite högre energiåtgång per år kommer kanske det kan löna sig med bergvärme istf luft/vatten...
Framledningstemperaturen är en mycket viktig parameter så det är absolut värdefullt att prova sig fram med öppna termostater och bara el-pannan ett antal dygn. Med finjustering program +7 och kurva C borde temp till radiatorer vara ca 42 grader men du skriver att det är 36 grader... Man kan köpa en extra termometer och sätta på framledningsröret någonstans för att verifiera temperaturen och läsa av den varje dag: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/E Emajlo skrev:Angående framledningstemperaturen... Nu hittade jag ju programvalet efter hjälp. Se svaret ovanför. Räcker det eller bör jag även testa vrida på termostaterna som du föreslog?
Övriga inställningar förutom programvalet C är:
Finjusteringsprogram: +7
Nattsänkning: 0
Temp. Sänkning: Med kopplingsur
Temp. till radiatorer: 36 grader
Finjustering lite högt och kurva på C, finns inte mycket kvar att justera på då , ställ kurvan mellan C och D, samt fin på ca 3 - 4 så ger det samma temp, men större möjlighet att justera temp ut. Har du varmt och skönt nu så när du justerar, håll koll på tempen så den blir ca lika. Nattsänkning ska vara noll, ett otyg som kom på 70;talet. Det med 36 C är vad pannans temp är och ut till elementen. En sak som kan vara bra att veta är att det sitter 3 st kontaktorer bakom den den stor plåten och dom kan p.g.a. ålder ha brända kontakter som kan bli till varmgång/bränt och överslag mellan faserna, Hur mycket kan du om EL ?E Emajlo skrev:
När man lossar plåten ska all ström vara avslagen för det är lite blanka grejer bakom och plåten kommer att hänga i kablar.
Rekommendationen är att kolla hur det ser på kontaktorerna och kanske byta dom, inget kul om det brinner när kylan tränder på, i övrigt så kommer den att gå flera år till
Bifogar bild. Detta rum är 10kvm och är på undervåningen. Det är lite olika radiatorer i huset. Den på bilden ser "dubbel" ut, och finns endast i 2 rum. Resterande element ser ungefär likadana, men har bara halva djupet. Alltså bara framsidan.TotalControl skrev:
Okej, då ska jag prova det.J Josth skrev:Framledningstemperaturen är en mycket viktig parameter så det är absolut värdefullt att prova sig fram med öppna termostater och bara el-pannan ett antal dygn. Med finjustering program +7 och kurva C borde temp till radiatorer vara ca 42 grader men du skriver att det är 36 grader... Man kan köpa en extra termometer och sätta på framledningsröret någonstans för att verifiera temperaturen och läsa av den varje dag: [länk]
Yes, de uppgifterna stämmer. Finjustering på +7 och kurva C och 42 grader till radiatorer.
Radiatorn på bilden är en bra typ, dubbelpanel med konvektorplåtar. Dock ser den inte särskilt lång ut jämfört med fönsterbrädan? Höjd och längd? Om radiatorerna är enkelpanel behöver de normalt vara riktigt långa om de sitter i ett lågtemperatur-system (max 55 grader framledningstemperatur vid DUT/DVUT).
60cm hög, 70cm bred.J Josth skrev:Radiatorn på bilden är en bra typ, dubbelpanel med konvektorplåtar. Dock ser den inte särskilt lång ut jämfört med fönsterbrädan? Höjd och längd? Om radiatorerna är enkelpanel behöver de normalt vara riktigt långa om de sitter i ett lågtemperatur-system (max 55 grader framledningstemperatur vid DUT/DVUT).
Men det är bara 2st av totalt ca 12 st som är dubbla på det sättet. De andra ser ut som denna bild