E Emajlo skrev:
Bifogar en bild på kurvor för Programval. Just nu är det 40 grader till radiatorer och enligt SMHI är det 2 grader utomhus nu. Så med denna information antar jag att programvalet är på D? Och alltså är temp 70 grader vid -20 grader utomhus.
Ok. Det ger en fingervisning iallafall. Sen kan ju kurvan vara generöst uppskruvad för att man litar på att radiatortermostaterna sköter finliret. Är det några termostater som står på max eller nära max?
 
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ok. Det ger en fingervisning iallafall. Sen kan ju kurvan vara generöst uppskruvad för att man litar på att radiatortermostaterna sköter finliret. Är det några termostater som står på max eller nära max?
De som står högst just nu är på ca hälften.
 
Viktigt att försöka reda ut detta med framledningstemperaturen. Öppna gärna termostaterna till max i de rum dit värmen från LLVP inte når och man kanske har dörren stängd. Mät vilken innetemperatur det blir i rummen. Blir det för varmt kan man prova sänka kurvan. Sedan kan man prova att stänga av LLVP helt några dagar när det är kallt och ha alla termostater på max osv.

Vad jag vet heter varmvattenberedaren CTC Drabant och själva el-pannan, som är en modul, CTC Electronic. Det är gamla grejer. Kan knappast vara från år 2004 som jag ser det utan snarare 10-20 år äldre än så. Kanske från byggnadsåret.
 
E Emajlo skrev:
å med denna information antar jag att programvalet är på D? Och alltså är temp 70 grader vid -20 grader utomhus.
Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varje
 
J jonaserik skrev:
Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varje
Det stämmer precis! Jag tog bort plastproppen och den var inställd på program C.

J jonaserik skrev:
Är det en electronic så sitter det en plastpropp på framsidan med kurvor A till E bakom, normalfall för mellansverige ska den stå på mellan C och D,det ger en temp på ca 42 C ut till elementen vid 0 C ute,detta är en tumme/pekfinger och allt annat justeras med den ratt som har plus och minustecken på sig, observera det är inte höjning av tempen i huset, utan det är vattentempen som höjs med grader, för varmt vrida ner mot minus och för kallt vrida upp mot plus, gör inga stora förändringar och vänta ett dygn mellan varje
J Josth skrev:
Viktigt att försöka reda ut detta med framledningstemperaturen. Öppna gärna termostaterna till max i de rum dit värmen från LLVP inte når och man kanske har dörren stängd. Mät vilken innetemperatur det blir i rummen. Blir det för varmt kan man prova sänka kurvan. Sedan kan man prova att stänga av LLVP helt några dagar när det är kallt och ha alla termostater på max osv.

Vad jag vet heter varmvattenberedaren CTC Drabant och själva el-pannan, som är en modul, CTC Electronic. Det är gamla grejer. Kan knappast vara från år 2004 som jag ser det utan snarare 10-20 år äldre än så. Kanske från byggnadsåret.
Gud. Jag lär mig så mycket nytt nu! Nu ser jag ju till och med att det står CTC Electronic på den bild jag skickade tidigare.
Då vet jag inte vilket år den är ifrån, hittar inga papper om det i huspärmen. Men då är det kanske som du säger, att den är från när huset byggdes 1984.

Angående framledningstemperaturen... Nu hittade jag ju programvalet efter hjälp. Se svaret ovanför. Räcker det eller bör jag även testa vrida på termostaterna som du föreslog?

Borde inte även de som installerar värmepumpar kolla saker som dessa när de lämnar offert?

Övriga inställningar förutom programvalet C är:
Finjusteringsprogram: +7
Nattsänkning: 0
Temp. Sänkning: Med kopplingsur
Temp. till radiatorer: 36 grader
 
E Emajlo skrev:
Borde inte även de som installerar värmepumpar kolla saker som dessa när de lämnar offert?
Jo, det kan man tycka. Men oftast är högsta prio att sälja och då är det bra om man som köpare har kollat upp saker innan så man inte hamnar längst upp på läktaren.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Kan man få se en bild på en av radiatorerna och uppgift på arean av rummet den sitter i. Då kan man få en första känsla på dimensioneringen.
 
Ofta kan man byta ut befintliga radiatorer till de med högre effekt för att effektivt sänka erforderlig framledningstemp.
Inga nya rör behöver dras.

Med din lite högre energiåtgång per år kommer kanske det kan löna sig med bergvärme istf luft/vatten...
 
  • Gilla
Emajlo
  • Laddar…
E Emajlo skrev:
Angående framledningstemperaturen... Nu hittade jag ju programvalet efter hjälp. Se svaret ovanför. Räcker det eller bör jag även testa vrida på termostaterna som du föreslog?

Övriga inställningar förutom programvalet C är:
Finjusteringsprogram: +7
Nattsänkning: 0
Temp. Sänkning: Med kopplingsur
Temp. till radiatorer: 36 grader
Framledningstemperaturen är en mycket viktig parameter så det är absolut värdefullt att prova sig fram med öppna termostater och bara el-pannan ett antal dygn. Med finjustering program +7 och kurva C borde temp till radiatorer vara ca 42 grader men du skriver att det är 36 grader... Man kan köpa en extra termometer och sätta på framledningsröret någonstans för att verifiera temperaturen och läsa av den varje dag: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...arrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
 
E Emajlo skrev:
Finjusteringsprogram: +7
Nattsänkning: 0
Temp. Sänkning: Med kopplingsur
Temp. till radiatorer: 36 grader
Finjustering lite högt och kurva på C, finns inte mycket kvar att justera på då , ställ kurvan mellan C och D, samt fin på ca 3 - 4 så ger det samma temp, men större möjlighet att justera temp ut. Har du varmt och skönt nu så när du justerar, håll koll på tempen så den blir ca lika. Nattsänkning ska vara noll, ett otyg som kom på 70;talet. Det med 36 C är vad pannans temp är och ut till elementen. En sak som kan vara bra att veta är att det sitter 3 st kontaktorer bakom den den stor plåten och dom kan p.g.a. ålder ha brända kontakter som kan bli till varmgång/bränt och överslag mellan faserna, Hur mycket kan du om EL ?
När man lossar plåten ska all ström vara avslagen för det är lite blanka grejer bakom och plåten kommer att hänga i kablar.
Rekommendationen är att kolla hur det ser på kontaktorerna och kanske byta dom, inget kul om det brinner när kylan tränder på, i övrigt så kommer den att gå flera år till
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kan man få se en bild på en av radiatorerna och uppgift på arean av rummet den sitter i. Då kan man få en första känsla på dimensioneringen.
Bifogar bild. Detta rum är 10kvm och är på undervåningen. Det är lite olika radiatorer i huset. Den på bilden ser "dubbel" ut, och finns endast i 2 rum. Resterande element ser ungefär likadana, men har bara halva djupet. Alltså bara framsidan.
 
  • Dubbel radiator i ett rum på 10 kvadratmeter, med ovanlig djup design jämfört med andra i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Framledningstemperaturen är en mycket viktig parameter så det är absolut värdefullt att prova sig fram med öppna termostater och bara el-pannan ett antal dygn. Med finjustering program +7 och kurva C borde temp till radiatorer vara ca 42 grader men du skriver att det är 36 grader... Man kan köpa en extra termometer och sätta på framledningsröret någonstans för att verifiera temperaturen och läsa av den varje dag: [länk]
Okej, då ska jag prova det.
Yes, de uppgifterna stämmer. Finjustering på +7 och kurva C och 42 grader till radiatorer.
 
Vilka av alternativen som jag skrev i min första post skulle ni gå? Förutsatt att inga radiatorer behöver bytas.
  • Bergvärme?
  • Luft-vatten?
  • Ny elpanna och ny luft-luft?
  • Vänta tills nuvarande värmesystem faller ihop?
 
Radiatorn på bilden är en bra typ, dubbelpanel med konvektorplåtar. Dock ser den inte särskilt lång ut jämfört med fönsterbrädan? Höjd och längd? Om radiatorerna är enkelpanel behöver de normalt vara riktigt långa om de sitter i ett lågtemperatur-system (max 55 grader framledningstemperatur vid DUT/DVUT).
 
J Josth skrev:
Radiatorn på bilden är en bra typ, dubbelpanel med konvektorplåtar. Dock ser den inte särskilt lång ut jämfört med fönsterbrädan? Höjd och längd? Om radiatorerna är enkelpanel behöver de normalt vara riktigt långa om de sitter i ett lågtemperatur-system (max 55 grader framledningstemperatur vid DUT/DVUT).
60cm hög, 70cm bred.
Men det är bara 2st av totalt ca 12 st som är dubbla på det sättet. De andra ser ut som denna bild
 
  • En vit radiator sett från sidan med en granitbänkskiva ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.