harry73
J Jehu skrev:
Så havererade diskussionen igen
Att du inte förstår diskussionerna betyder inte att tråden har spårat ut.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Någon här som sett förändringar i hur kommuner gör med avloppsledningar för regnvatten?
Alltså använder man ökade dimensioner och förändrat utformning av brunnar längs gator?
Intet görs i min närhet. Samma ledningar och brunnar som lades på 60-talet. Kanske händer det något i nyanlagda områden?

harry73
Efter man under några år fått flera översvämda källare, börjar man rora i saken och upptäcker att det fina nya avloppsystem till det nta bostadsområdet bara kopplades på ledningarna i ett äldre område utan att fundera över om den klarar av den ökade belastingen. Eller så upptäcker man att den nya vägen dämmar av den naturliga ytvatten flöden och skapar ett nytt lågpunkt.
Problemet är att man saknar helhetssyn.
2007-2008 hade vi många översvämningar k Skåne pga detta. Nu är de flesta problemställen åtgärdat. Men det kommer nya

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Evolution är inte vetenskap!
Byggnader är mycket mera evolution än vetenskap!
Det är därför som klimatdiskussionen är så känslig då den inte ens är evolution!
Om vi ska bygga för framtiden så går det inte att lita på tokar med tro att Manhattan skulle vara dränkt år 2000
Och vad är det som i stort drivit evolutionen av byggnader genom tiderna, om inte människors uppfattning ( baserad på erfarenhet = statistisk bevisad = vetenskaplig metod för att styrka en tes) om hur man bör bygga ?

pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan förresten lägga till att raset i Lökeberg utanför Kungälv i grunden orsakades av att landet höjt sig och saltet lakats ur leran. Den typen av ras blir det mindre av med havshöjningar då landhöjningen blir mindre.

I detta fallet var det också kopplat till att man gjorde förstärkningsarbeten i leran som man skulle bygga på...
...vilka i sin tur ledde till att leran blev flytande och enligt hävertprincipen rann ut i havet.

Just detta med app bygga på lerjordar är något man borde ha lärt sig av historien om, men icke. Alla sluttningar ned mot Göra älv är exempelvis uppbyggda av kvicklera (det var här Östersjön rann ut i Nordsjön till en början efter istiden, dvs det var här som lersedimenten kom ut i havet).

När jag köpte hus så köpte jag ett som står på berget, då vet man framtiden i alla fall. Visserligen så skakar huset när de spränger i grannskapet (ett par kilometer bort känns), men huset sätter sig inte och vattnet rinner undan från huset.

Att bygga hus på lera innebär, förr eller senare, att leran sjunker ihop eller i värsta fall att man får ett skred. Hela centrala Göteborg sjunker av denna orsak.
Nu stiger ju vattnet mer än landhöjningen och saltvattnet tränger allt högre upp i Göta älv, menar du då att det kommer att minska rasrisken?
För att mota ner saltvattnet så att det inte når färskvattnintaget har man ökat vattensläppet i Vänersborg och Höljes, så att både Göta Älv och Klarälven får större vattenmängder, medan Vänern riskerar att få lägre vattennivåer, eventuellt så mycket lägre att Vänersjöfarten måste stoppas, om vi inte får tillräckligt mycket nederbörd i norra Värmland och i Trysilområdet.

Själv bor jag på en klippa som är en av Hammarös högsta punkter, så jag klarar mig länge, men det kan finnas risk att det får bli båt till jobbet i framtiden, beroende på om Vänerns yta går upp eller ner.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nu stiger ju vattnet mer än landhöjningen och saltvattnet tränger allt högre upp i Göta älv, menar du då att det kommer att minska rasrisken?
För att mota ner saltvattnet så att det inte når färskvattnintaget har man ökat vattensläppet i Vänersborg och Höljes, så att både Göta Älv och Klarälven får större vattenmängder, medan Vänern riskerar att få lägre vattennivåer, eventuellt så mycket lägre att Vänersjöfarten måste stoppas, om vi inte får tillräckligt mycket nederbörd i norra Värmland och i Trysilområdet.

Själv bor jag på en klippa som är en av Hammarös högsta punkter, så jag klarar mig länge, men det kan finnas risk att det får bli båt till jobbet i framtiden, beroende på om Vänerns yta går upp eller ner.
Den enkla lösningen på färskvattenintaget i Göteborg är en ledning längs med älven så att man kan ta in vattnet norr om Bohus.

Sedan stänger man ju redan idag Nordre älv, vilket gör att man ytterst sällan har problem med att saltvatten når intaget. Och när salt når intaget så har man även Delsjön som temporär vattentäkt.

Men som sagt var, problemet är att Göteborg hämtar sitt vatten där vattnet stundom är salt redan idag. Man kan hämta det längre upodtröms, men det kräver avtal med Ale kommun.

harry73
Jag har en känsla att andelen hushåll med luftkonditionering blir större för varje värmebölja man får. Så blir det varmare och får man fler värmeböljor, får man också fler hus med luftkonditionering.
Det kommer att göra det lönsammare att skaffa solpaneler, så det är en förändring i byggtekniken vi kan förvänta oss. Dessutom kan jag tänka mig att det kan ställa till det med kondens. Dagens hus är ju utformad att fuktig varm luft kommer inifrån och inte får komma ut för lång i väggen där fukten kan kondensera. Med varm augustiluft, luftkonditionering och undertryck i huset kommer fukten vandra åt andra hållet och ställa till med problem.

• Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men som sagt var, problemet är att Göteborg hämtar sitt vatten där vattnet stundom är salt redan idag. Man kan hämta det längre upodtröms, men det kräver avtal med Ale kommun.
Ja se t.ex. på Skåne.
Det är väl åtminstone halva Skåne som får sitt dricksvatten från Bolmen, en sjö i Småland åtta mil bort.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja se t.ex. på Skåne.
Det är väl åtminstone halva Skåne som får sitt dricksvatten från Bolmen, en sjö i Småland åtta mil bort.
Lite mer än 8 mil från vattenverket i stehag till bolmen, 13 enligt google maps.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och vad är det som i stort drivit evolutionen av byggnader genom tiderna, om inte människors uppfattning ( baserad på erfarenhet = statistisk bevisad = vetenskaplig metod för att styrka en tes) om hur man bör bygga ?
Läs vetenskapsteori så ser ni att vetenskap är när en hypotes bevisas och kunskap om varför hypotesen fungerar stämmer!
Evolution är mer slump sk korrelations vetenskap!
Hus som står kvar bygger man hus som rasar slutar man bygga!
När stora omställningar sker fungerar inte evolution utan då behövs det vetenskapliga kunskaper!
Jag fattar inte att tom högskoleutbildade människor inte förstår innebörden av Upplysningen?
Byggindustrin i Sverige är sämst i Europa på att bygga vetenskapligt...Nya Karolinska exempelvis helt odugligt !

harry73 harry73 skrev:
Efter man under några år fått flera översvämda källare, börjar man rora i saken och upptäcker att det fina nya avloppsystem till det nta bostadsområdet bara kopplades på ledningarna i ett äldre område utan att fundera över om den klarar av den ökade belastingen. Eller så upptäcker man att den nya vägen dämmar av den naturliga ytvatten flöden och skapar ett nytt lågpunkt.
Problemet är att man saknar helhetssyn.
2007-2008 hade vi många översvämningar k Skåne pga detta. Nu är de flesta problemställen åtgärdat. Men det kommer nya
Att avleda vatten räcker inte då markerna behöver få infiltration lokalt annars fungerar inte byggnader och anläggningar

Vetenskapsradion har idag ett 3-minutersinslag om Malmöstadsdelen Augustenborg där man efter en ombyggnad på 1990-talet har tagit hand om nederbörd lokalt, vilket gett en 90 %-ig reduktion i försäkringsärenden gällande översvämningar.

Ett bra exempel på hur man kan anpassa samhälle och infrastruktur för de ökade nederbördsmängderna i klimatförändringens spår.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7359361

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vetenskapsradion har idag ett 3-minutersinslag om Malmöstadsdelen Augustenborg där man efter en ombyggnad på 1990-talet har tagit hand om nederbörd lokalt, vilket gett en 90 %-ig reduktion i försäkringsärenden gällande översvämningar.

Ett bra exempel på hur man kan anpassa samhälle och infrastruktur för de ökade nederbördsmängderna i klimatförändringens spår.

[länk]
Jättebra inlägg om hur man kan åtgärda fel i konstruktionen av avloppssystem för dagvatten!!!
Lokal infiltration av dagvatten borde vara lag!
Hur tänker kommuner när de struntar i detta och skyller på klimatbluffen

B byggarätt skrev:
Jättebra inlägg om hur man kan åtgärda fel i konstruktionen av avloppssystem för dagvatten!!!
Men å andra sidan så kan det bli väldigt dyrt när man i Göteborg, <100m från älven, tänker bygga en gigantisk underjordisk bassäng för att göra infiltration. Då är det någon som absolut inte förstått vad detta handlar om...

Jag kan tipsa om att prislappen på den inte är att leka med.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Jag bor i en kommun som tjatar om LOD (lokalt omhändertagande av dagvatten) och vill att alla nya byggnader gör så, istället för att ansluta sig till det redan fulla dagvattennätet. Men fick höra här på forumet att kommen inte _får_ kräva det (enligt PBL) i områden där kommunen har nät.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.