Såg att det moderata styret i Vellinge ville bygga en tremetersvall mot det stigande havet :)
Ett övertydligt exempel på hur vilseledda politiker från alla partier (?) är beredda att använda skattepengar på vansinnet. https://tt.omni.se/ja-till-oversvamningsskydd-en-seger/a/BR9ma7
Så här ser trenden ut i Klagshamn. Linjär, ingen acceleration. Det finns ingen alarmerande havsnivåhöjning. Någonstans.
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-051
050-051_meantrend.png
0,3 mm/år. Och då vill tomtarna bygga en vall. :D
Notera att denna vall skulle innebära stora skador på våtmarker för det fågelrika Falsterbonäset.
Den nya tidens 'miljövänner' vill rädda planeten genom att förstöra den.

Så den rädsla som sprids kan påverka hur vi bygger, vilket är oansvarigt.
Däremot bör vi alltid bygga så vi klarar av de naturliga variationerna med råge, och är väl förberedda för oväder.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Såg att det moderata styret i Vellinge ville bygga en tremetersvall mot det stigande havet :)
Ett övertydligt exempel på hur vilseledda politiker från alla partier (?) är beredda att använda skattepengar på vansinnet. [länk]
Så här ser trenden ut i Klagshamn. Linjär, ingen acceleration. Det finns ingen alarmerande havsnivåhöjning. Någonstans.
[länk]
[bild]
0,3 mm/år. Och då vill tomtarna bygga en vall. :D
Notera att denna vall skulle innebära stora skador på våtmarker för det fågelrika Falsterbonäset.
Den nya tidens 'miljövänner' vill rädda planeten genom att förstöra den.

Så den rädsla som sprids kan påverka hur vi bygger, vilket är oansvarigt.
Däremot bör vi alltid bygga så vi klarar av

de naturliga variationerna med råge, och är väl förberedda för oväder.

Det har ganska nyligen börjat smälta och det är en process som tar tid. Lång tid innan vi når 100 meter.

Men att det kan bli närmare en meter till 2020 blir allt mer troligt och i värsta fall 2 meter.

Man har tidigare inte förstått att akrtis isar smälter underifrån och blir tunnare. Tittar man på ytan ser det inte lika illa ut som det egentligen är.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det har ganska nyligen börjat smälta och det är en process som tar tid. Lång tid innan vi når 100 meter.

Men att det kan bli närmare en meter till 2020 blir allt mer troligt och i värsta fall 2 meter.

Man har tidigare inte förstått att akrtis isar smälter underifrån och blir tunnare. Tittar man på ytan ser det inte lika illa ut som det egentligen är.
1 m + för 2020?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det har ganska nyligen börjat smälta och det är en process som tar tid. Lång tid innan vi når 100 meter.

Men att det kan bli närmare en meter till 2020 blir allt mer troligt och i värsta fall 2 meter.

Man har tidigare inte förstått att akrtis isar smälter underifrån och blir tunnare. Tittar man på ytan ser det inte lika illa ut som det egentligen är.
Smälter "akrtis" isar påverkar det inte havsnivån - det är ju havsis.
Sluta sprida korkade skräckscenarios.
Och gå inte på propagandan, oavsett varifrån den kommer.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1 m + för 2020?
Nä skulle varit 2100 :)
 
J Jehu skrev:
Smälter "akrtis" isar påverkar det inte havsnivån - det är ju havsis.
Sluta sprida korkade skräckscenarios.
Och gå inte på propagandan, oavsett varifrån den kommer.
Sorry skulle varit antarktis :) Men det finns väl rätt mycket is på Grönland också.

0,7 m är inget korkat skräckscenarion. Vi får vara galda om vi kommer undan med det. Det motsvara bara att ca 1 % av all landis smälter bort de närmaste 80 åren.
Det finns tyvärr ingenting som tyder på att vi håller på att få koll på CO2 utsläppen globalt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Medeltemperaturen på Antarktis är -50 grader. Inte mycket till smältning då.
Du kan nog sova lugnt.
 
J Jehu skrev:
Medeltemperaturen på Antarktis är -50 grader. Inte mycket till smältning då.
Du kan nog sova lugnt.

Medeltemperaturen saknar betydelse om det är + grader på sommaren.

Shelfisen smäler underifrån av varmt havsvatten. När den bryts loss rinner isen från land ut snabbare i havet.

Jag har ingen önskan att få dig att sova sämre men det är inget vunnet på att blunda för problemet.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
R
J Jehu skrev:
Medeltemperaturen på Antarktis är -50 grader. Inte mycket till smältning då.
Du kan nog sova lugnt.
Så om jag tar ut min is jag har i frysen en timme om dagen så kommer jag fortfarande ha samma mängd is till helgen?
 
  • Gilla
straffarbete och 2 till
  • Laddar…
Helt novis, men hur ser värdena ut för landhöjning kontra vattennivåns ökning.
Bara en hypotes, om vi har en avtagande landhöjning men en ökning av vattennivån bör det börja märkas framöver. Så det som varit behöver inte bli det framtida scenariot och då kan delar av de historiska siffror vara lömska att jämföra mot.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Helt novis, men hur ser värdena ut för landhöjning kontra vattennivåns ökning.
Bara en hypotes, om vi har en avtagande landhöjning men en ökning av vattennivån bör det börja märkas framöver. Så det som varit behöver inte bli det framtida scenariot och då kan delar av de historiska siffror vara lömska att jämföra mot.
I Norra Sverige är landhöjningen mycket högre än predikterad havshöjning, eller i fas med om man tittar på de värsta prognoserna. I mellersta Sverige ungefär samma som prognoserna eller mindre landhöjning jämfört med de värsta prognoserna. I sydligaste Sverige är vattenhöjningen högre än landhöjningen (i södra Skåne har vi redan sedan innan en havshöjning då vi har en landsänkning efter istiden).
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Så om jag tar ut min is jag har i frysen en timme om dagen så kommer jag fortfarande ha samma mängd is till helgen?
Det beror på hur mycket is det är och hur kallt det är i frysen. Om du har -50 grader i frysen och om det är en kubikmeter is du tar ut och in så är minskningen av is försumbar då det enbart är förångning (i liten grad) av ytan som sker (ingen smältning). Troligen som kommer kondensationen av fukt från luften i rummet snarare öka på isvolymen istället.

Detta är extremt svåra saker att räkna på. För tillfället har vi ökande mängd inlandsis i Antarktis pga att mängden snöfall och annan fuktavsättning har ökat. Därmed inte sagt att det kommer att fortsätta vara så...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är extremt svåra saker att räkna på. För tillfället har vi ökande mängd inlandsis i Antarktis pga att mängden snöfall och annan fuktavsättning har ökat. Därmed inte sagt att det kommer att fortsätta vara så...
Det är ju ganska komplext men försåelsen tycks öka snabbt med att isarna smälter underifrån.

Runt 9 C högre medeltemperatur på jorden gör att alla landisar smälter bort och ger i storleksordningen 100 m högre vattennivå.

Nu har vi väl 0,75 C och temperaturen ser ut att fortsätt öka i oförmiskad takt.
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur mycket is det är och hur kallt det är i frysen. Om du har -50 grader i frysen och om det är en kubikmeter is du tar ut och in så är minskningen av is försumbar då det enbart är förångning (i liten grad) av ytan som sker (ingen smältning). Troligen som kommer kondensationen av fukt från luften i rummet snarare öka på isvolymen istället.

Detta är extremt svåra saker att räkna på. För tillfället har vi ökande mängd inlandsis i Antarktis pga att mängden snöfall och annan fuktavsättning har ökat. Därmed inte sagt att det kommer att fortsätta vara så...
Du behöver inte förklara att det är komplext för mig. Det var Jehu som gjorde ett extremt enkelt påstående där låg medeltemperatur tydligen omöjliggör isminskning.

Jag har för övrigt inte en kubikmeter is i frysen och vi talar nog om mer än en timmes avsmältning i taget på poliserna :)
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Shelfisen smäler underifrån av varmt havsvatten. När den bryts loss rinner isen från land ut snabbare i havet.
Helt rätt, shelf-is är är de enorma istungor som ligger på vattnet och smälter underifrån pga av det varmare havsvattnet. Haven har tagit upp det mesta av den uppvärming som hittills skett vilket resulterat i varmare och surare hav.

Det är främst på västra Antarktis, det som fått namnet Amundsens hav där forskningen visar att shelf-isen har tunnats ut. De fyller en viktig funktion för de stabiliserar de enorma glaciärerna på land, bl.a. Thwaites och Larsen C.

Börjar de stora landbaserade glaciärerna smälta och falla ut i havet går det inte att hejda, det som forskningen kallar för en "tipping point"

https://theconversation.com/antarct...is-running-out-for-the-frozen-continent-98176
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.