28 692 läst · 100 svar
29k läst
100 svar
18 åring renoverar sovrum
Ja den ska andas bra & jag var väldigt noga med att säga till min leverantör att jag vill ha hög kvalité och att den ska vara i en Källare.Henkan Sundberg skrev:
Kul att du har hittat till renoveringsvärlden!
Jag har dock läst här på forumet att det finns krav på att det ska finnas dörr/fönster som det går att ta sig ut genom i händelse av brand när man har sovrummet i källaren. Sen kan man så klart välja att strunta i dessa regler, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom brandskyddsreglerna finns av en anledning. Har du kollat upp detta och funderat över om de uppfylls eller om du på något sätt skulle kunna uppfylla dem? Annars är ett tips att göra det så att du kan ta ett medvetet val om du nu struntar i detta
Jag har dock läst här på forumet att det finns krav på att det ska finnas dörr/fönster som det går att ta sig ut genom i händelse av brand när man har sovrummet i källaren. Sen kan man så klart välja att strunta i dessa regler, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom brandskyddsreglerna finns av en anledning. Har du kollat upp detta och funderat över om de uppfylls eller om du på något sätt skulle kunna uppfylla dem? Annars är ett tips att göra det så att du kan ta ett medvetet val om du nu struntar i detta
Tips: beställ en radondosa och gör en långtidsmätning, det är rätt tid att mäta nu!
Vanligt med förhöjda radonhalter i källare, avhjälps med rätt sorts ventilation vilket ju ändå är viktigt när man ska sova där.
Vanligt med förhöjda radonhalter i källare, avhjälps med rätt sorts ventilation vilket ju ändå är viktigt när man ska sova där.
Tack för välkomnandet!H hjulia skrev:
Finns en ytterdörr utanför rummet som ligger intill, så det finns utrymningsplan. Man kommer även kunna krypa ut ur fönstret om det verkligen uppstår kris.
Så spännande med ditt projekt och vad driftig du är!
Vilken matta rekommenderades för dig att ha på btg-golvet?
Har ett liknande projekt där matta skulle kunna vara ett alternativ
Vilken matta rekommenderades för dig att ha på btg-golvet?
Har ett liknande projekt där matta skulle kunna vara ett alternativ
Vi har precis avslutat ett liknande projekt i vår källare. Valde också en matta som klarar av att ventilera ut ev fukt.
Ett tips är att montera golvlister i plast om det är risk för fukt. Vi valde Primo med kabelkanal bakom och Schneider sockeldosor för både el och nätverk. Inte de snyggaste listerna men skönt att slippa synliga kablar.
/M
Ett tips är att montera golvlister i plast om det är risk för fukt. Vi valde Primo med kabelkanal bakom och Schneider sockeldosor för både el och nätverk. Inte de snyggaste listerna men skönt att slippa synliga kablar.
/M
Snyggt!
Vilken matta valde ni?
Vilken matta valde ni?
Ska det vara bostadsutrymme eller annan användning? Det finns billiga "balkongmattor" som är väldigt bra på att ventilera och tål att bli fuktiga men de är inte så mjuka att jag skulle välja dem i ett sovrum.LenaSuzanna skrev:
/M
Vi la en balkongmatta i vårt biorum. Funkar bra men är som sagt inte speciellt mjuk att gå på.M mgranbom skrev: