3 390 734 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Efter fyndköpet av Centipede underredet behövdes det fixas någon form av bordsskiva då jag nog vill kunna sätta lite mer än 6 starka på det.
Kollade igenom verkstaden och hittade två 300mm X 1200mm skivor som jag senast använde för att kopierfräsa in ett båtnamn i några teakluckor till en båtinredning.
Av utrymmesskäl hade jag gjort skivan i två delar.
Ihopsatt blev den en perfekt storlek som extraskiva till bordsunderredet om jag vände den om. Alla detaljer för fräsarbeten sitter kvar på undersidan.
Sex stycken rampamuffar M8 monterades i skivorna och det hela fästes med sex vingskruvar med en lite större bricka för att täcka hålet i stativet.
Plötsligt var extrabordet bara färdigt! Nedplockat tar det väldigt lite plats i en för övrigt allt för liten verkstad.
Trevligt slut på en bra helg!
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade igenom verkstaden och hittade två 300mm X 1200mm skivor som jag senast använde för att kopierfräsa in ett båtnamn i några teakluckor till en båtinredning.
Logga in
Skapa konto
Av utrymmesskäl hade jag gjort skivan i två delar.
Ihopsatt blev den en perfekt storlek som extraskiva till bordsunderredet om jag vände den om. Alla detaljer för fräsarbeten sitter kvar på undersidan.
Sex stycken rampamuffar M8 monterades i skivorna och det hela fästes med sex vingskruvar med en lite större bricka för att täcka hålet i stativet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plötsligt var extrabordet bara färdigt! Nedplockat tar det väldigt lite plats i en för övrigt allt för liten verkstad.
Trevligt slut på en bra helg!
Dag
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Leker lite med ett nytt anhåll till cs70n. Gjorde en prototyp idag. Enkel profil att tillverka och den självcentrerar när man sätter lite tryck med en toggle clamp underifrån.
För att det ska gå snabbt sen att få anhållet 90 grader mot klingan så använder jag drag funktionen. Förlänger snittet med sänksågen sen.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Byggt fräsbord av överblivna bitar och en köpt platta. Ingen fräs monterad då min har för tunn botten för att bara borra och gänga som de färdiga hålen sitter. Får göra en annan lösning som klämmer fast den, klurar lite hur jag ska få den att centrera då bara (enklast är ju att köpa en fräs som passar!)
Vad är det som har för tunn botten, fräsen? Det brukar va standard att man får borra egna hål i plattan man köper, dessa hål matchas med befintliga gängade hål i frässulan snarare än att man borrar o gängar nya hål i fräsen som matchar hålen i plattan.K_arlstrom skrev:Byggt fräsbord av överblivna bitar och en köpt platta. Ingen fräs monterad då min har för tunn botten för att bara borra och gänga som de färdiga hålen sitter. Får göra en annan lösning som klämmer fast den, klurar lite hur jag ska få den att centrera då bara (enklast är ju att köpa en fräs som passar!)
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Precis, köpte en ganska liten fräs (max 8mm skaft) för måånga år sen. De färdiga hålen i frässulan har ungefär samma diameter som hålet i plattan så jag höll tummarna och provborrade!Ola C skrev:
Ny fräs eller annan lösning behövs, skulle vara fint med en av alla modeller som tillåter höjdjustering uppifrån
Mest fräs för pengarna just nu är nog AEG-fräsen på Bauhaus. Den har handtag för mekanismen som gör att du höjer/sänker från ovansidan. Två basar varav du kan montera en fast och lätt plocka ner fräsmotorn och använda den till den andra basen och frihandsfräsa. 1400w, väldigt robust och med LED-ljus på frässtålet. Strömbrytaren på fräsmotorn med enkelt på/av knapp.
Köp till en säkerhetsbrytare (ClasOlle reservdelar) så blir fräsen säker att använda i bordet!
Om du registrera maskinen inom 30 dagar har du 6 års garanti! Det är det ingen annan som ger.
Köp till en säkerhetsbrytare (ClasOlle reservdelar) så blir fräsen säker att använda i bordet!
Om du registrera maskinen inom 30 dagar har du 6 års garanti! Det är det ingen annan som ger.
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Ska bli kul att testa
Har fått goda betyg av användare
Har fått goda betyg av användare
Logga in