Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget :thinking: Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.

Det visade sig att kontaktstiftet är fäst i ett bleck i timern, stiftet är istucket i ett hål och stukat i änden. Här tycks det inte ha stukats tillräckligt.

Tur att det inte var mer last än en lågenergilampa, det hade kunnit bli varmt och obehagligt med den glappkontakten.
Elektrisk timer med ett kontaktstift lossnat, ligger bredvid på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett lösgjort kontaktstift från en timer är kvar i ett vägguttag bredvid en bruten timer med synliga kablar.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
W Wheelabrator skrev:
Ingen elkoppling, men kanske värsta timern... Märkte att en lampa jag har inkopplad på timer inte lyste, timern hade stannat. Tog ut den ur vägguttaget för att ta en titt på den, då blev ett av stiften kvar i uttaget :thinking: Blev tvungen att skruva ur säkringen och dra ur pinnen med en tång.

Det visade sig att kontaktstiftet är fäst i ett bleck i timern, stiftet är istucket i ett hål och stukat i änden. Här tycks det inte ha stukats tillräckligt.

Tur att det inte var mer last än en lågenergilampa, det hade kunnit bli varmt och obehagligt med den glappkontakten.
[bild] [bild]
Skum timing men här är en till timer som gick sönder idag. Frugan drog ur sladden ur timern och den delade sig på mitten! Jäkla tur att det inte var lillgrabben som drog i sladden... :surprised:

• Sönderslagen elektrisk timer uppdelad i två delar med inre komponenter synliga.
    Skapa konto
  • Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
Magnus E K
Undrar vad som menas med 16(2) A.

Mikael_L
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undrar vad som menas med 16(2) A.
Jag misstänker att det är max 16A resistiv last och 2A induktiv last.
Men det är ganska otillräcklig information.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tyvärr finns det mycket skräp som pluggas i vägguttagen
Tråkigt nog finns ingen som helst chans för konsumenter att avgöra vad som är skräp, ce-märkningen är bara skit det var bättre när vi hade s-märkningen då fanns det inte skräp att plugga i vägguttagen

• Gilla
Mikasw och 1 till
  • Laddar…
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag misstänker att det är max 16A resistiv last och 2A induktiv last.
Men det är ganska otillräcklig information.
Kontakttypen är godkänd för 16A men använd max 2A till denna

hsd hsd skrev:
Tyvärr finns det mycket skräp som pluggas i vägguttagen
Tråkigt nog finns ingen som helst chans för konsumenter att avgöra vad som är skräp, ce-märkningen är bara skit det var bättre när vi hade s-märkningen då fanns det inte skräp att plugga i vägguttagen
Det har du annars helt rätt i, men min timer är faktiskt S-märkt två gånger om :rolleyes:

hsd
Jomenvisst, ser det nu.....
Undrar om DollarStore haft in sorten till semko

S-märket betyder ju bara att konstruktionen är testad och certifierad, inte att fabriken har gjort rätt vid tillverkningen.

hsd
Nä det är ju sant
Men det har blivit mycket skräp sen eu-inträdet

Demmpa Demmpa skrev:
Det där S-märket är det nya S-märket, ett gemensamt för hela eu, allt enligt följande artikel:

[länk]
Citat: Budskapet är klart eftersom S står för säkerhet på så gott som alla större europeiska språk: Säkerhet, Safety, Sicherheit, Seguridad och Securité för att nämna några...

Det är ju jättebra med ett märke som visar att produkten testats och certifierats av en ”tredje part”, men skillnaden mot tidigare är väl bara att Intertek fått in företagets koncernnamn i gamla S-märket?

hsd hsd skrev:
Kontakttypen är godkänd för 16A men använd max 2A till denna
Alltså godkänd för 16A men brinner redan vid 2A eller? :surprised::rolleyes:

Alfredo Alfredo skrev:
Alltså godkänd för 16A men brinner redan vid 2A eller? :surprised::rolleyes:
Nej, brinner är ju en extrem överdrift. Den bara smälter lite grann i kanterna... ;)

Hade faktiskt ett grenuttag av typen en-till-två hemma där det blivit för varmt och ena stiftet nu sitter löst. Har inte borrat isär än och gjort post-mortem. Den är iaf inte överlastad eftersom det suttit en bordslampa och en subwoofer i den. Det började spraka i subwoofern så då tittade jag efter närmare. Tur var det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.