Vart tittar IR-detektorn? Mot fönster? Mot spegelbild av fönster?

Om du inte får ordning på det tror jag det finns en funktion så att du kan köpa en till sensor till samma rum och båda måste detektera inom 30s för att larmet ska gå.

RilleRock
A Adamski74 skrev:
Larm Volymskydd

Nu är det nog andra gången som vi råkar ut för något som kallas för larm Volymskydd. En IR-detektor som har utlöst detta denna gången. Jag tror att det händer vid stora temperaturförändringar. Inatt blev det plötsligt en dipp från plus till minus 7, samtidigt så har vi satt på alla element igår. Vad säger ni andra, vad vet ni om Volymskydd?

Jag kan tillägga att i mejlet, som är på engelska, så kallar de larmtyper för Event: Interior Alarm
En IR-detektor reagerar på temperaturförändringarna mellan de olika fälten den skickar ut.
Så ja det kan vara en möjlig orsak.

Demmpa Demmpa skrev:
Vart tittar IR-detektorn? Mot fönster? Mot spegelbild av fönster?
IR-detektorn tittar från fönstret in i rummet, dvs sitter i ett hörn på väggen där också fönstren sitter.

RilleRock RilleRock skrev:
En IR-detektor reagerar på temperaturförändringarna mellan de olika fälten den skickar ut.
Så ja det kan vara en möjlig orsak.
Varför finns egentligen denna funktion?

L lostinsweden skrev:
Det är bara besvärlig. Allt programmeras genom meny knapparna.
När det krångla, behöver man fler timmer i instruktions boken för att lösa skitet.
Säger inte att detta larm är världens bästa men.
Programmera gör du en enda gång. Spelar det stor roll om det tar 30min eller 1timme?

När det krånglar? Fördelen men en tråkigt stabilt larm som detta. Inte haft några problem alls på 6år.

Ska man köpa larm idag finns det modernare och smartare. Då har du istället en app du måste använda som du kan glömma att den funkar om 6-10år. Bara att kasta ut och köpa nytt larm då. Mitt PowerMaster kommer vara lika omodernt och tråkigt men det kommer funka

• Gilla
rockthelobster och 2 till
  • Laddar…
Suhagg Suhagg skrev:
Säger inte att detta larm är världens bästa men.
Programmera gör du en enda gång. Spelar det stor roll om det tar 30min eller 1timme?

När det krånglar? Fördelen men en tråkigt stabilt larm som detta. Inte haft några problem alls på 6år.

Ska man köpa larm idag finns det modernare och smartare. Då har du istället en app du måste använda som du kan glömma att den funkar om 6-10år. Bara att kasta ut och köpa nytt larm då. Mitt PowerMaster kommer vara lika omodernt och tråkigt men det kommer funka
Det ligger mycket i detta. Vill man ha ett larm som funkar i kanske +10 år så köp något "tråkigt" kvalitetsmärke. Ett larm konfigureras under installationsfasen, sedan ska det jobba i det tysta utan fel och störningar.

E etompau skrev:
Det ligger mycket i detta. Vill man ha ett larm som funkar i kanske +10 år så köp något "tråkigt" kvalitetsmärke. Ett larm konfigureras under installationsfasen, sedan ska det jobba i det tysta utan fel och störningar.
Tycker man teknik är kul köper du något modernt och obeprövat. Sen står du där och firmware och mjukvaruuppdaterar med någon månads mellanrum. Ända tills de slutar släppa uppdateringar efter 5år och släpper en ny modell och strutar i dina problem ;)

Suhagg Suhagg skrev:
Tycker man teknik är kul köper du något modernt och obeprövat.
Jag kopplade just upp mitt Powermaster-10 till min Home Assistant-hemautomation så nu kan jag läsa av alla sensorer och använda i mina automationer, så helt plötsligt är mitt "tråkiga" larm som fungerat utan problem i fem år kul igen.

Kan vara ett tips för alla som tycker teknik är kul men som sitter på ett tråkigt men sjukt driftsäkert larm ;)

https://community.home-assistant.io/t/visonic-powermax-and-powermaster-component

• Gilla
Bifrosten
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Jag kopplade just upp mitt Powermaster-10 till min Home Assistant-hemautomation så nu kan jag läsa av alla sensorer och använda i mina automationer, så helt plötsligt är mitt "tråkiga" larm som fungerat utan problem i fem år kul igen.

Kan vara ett tips för alla som tycker teknik är kul men som sitter på ett tråkigt men sjukt driftsäkert larm ;)

[länk]
Åh, visste inte att det fanns! Synd att en inte har kunskaper att sätta sig in i HA bara. Släpps det till Homey köper jag en direkt

RilleRock
A Adamski74 skrev:
Varför finns egentligen denna funktion?
Det är inte en funktion utan så en vanlig IR detektor är uppbyggd.

S svanstrom skrev:

[länk]
Skummade igenom tråden lite, funkar det med powerlinken, och i appen nu?

B Bifrosten skrev:
Skummade igenom tråden lite, funkar det med powerlinken, och i appen nu?
Powerlink funkar utmärkt för mig, det tar inte lång stund alls att få powerlink efter omstart och sen är det stabilt.

Vad menar du med appen?

Att det funkar med HA och appen.

B Bifrosten skrev:
Att det funkar med HA och appen.
Visonic-appen? Jag har inte testat för jag tycker appen är så sjukt seg, men jag kan prova. Vad specifikt tänkte du på i appen?

• Gilla
Bifrosten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.