3 396 547 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Fortsatt min lilla ombyggnad, nu e det snart klart. Idag fick hyvelbänken lite högre fötter för att nya spånsugsröret ska kunna gå under den. Här kan den smarta inflika nåt i stil med "hade det inte vatt enklare att bara sätta högre extrafötter på gamla benen o såga ett liknande urtag"? Svaret på den frågan är "Jo"
Hursomhelst, banka av dom gamla underliggarna, halvskabbig almplanka med bra bredd fick bli nya. Hyvla rent tapparna från limrester o mätte dom till ca 19.2mm. Hade inget långt 19 stål så det fick bli 16 o digitala anhållet som är helt fantastiskt ibland, typ idag.
Ja sen gjordes det urtag för röret o sen limmades det ihop. Blev väl bra
Hursomhelst, banka av dom gamla underliggarna, halvskabbig almplanka med bra bredd fick bli nya. Hyvla rent tapparna från limrester o mätte dom till ca 19.2mm. Hade inget långt 19 stål så det fick bli 16 o digitala anhållet som är helt fantastiskt ibland, typ idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Att döma ut den plankan som halvskabbig är rätt hårt måste jag säga!Ola C skrev:Fortsatt min lilla ombyggnad, nu e det snart klart. Idag fick hyvelbänken lite högre fötter för att nya spånsugsröret ska kunna gå under den. Här kan den smarta inflika nåt i stil med "hade det inte vatt enklare att bara sätta högre extrafötter på gamla benen o såga ett liknande urtag"? Svaret på den frågan är "Jo"
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 7 560 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Äntligen fått klart operation ombygge av utsug och spånstos på min Hammer A3-41.
Det började med att jag byggde en betydligt större anslutningsstos till hyveln (120->160mm). På grund av det nya mycket större suget gjorde detta dessvärre att plåten inne i stosen som skall ligga i 2 olika lägen beroende på riktning eller planing, sögs fast i fel läge vid planhyvling.
Försökte först lösa detta med en stark magnet men den visade sig vara för svag och plåten sögs loss ändå. Andra försöket var med maskinskruvar som skruvades dit i borrat hål på både plåt och fast del (därav det synliga hålet i filmen). Dessa fäste jag sedan ihop med ståltråd med ögla i ena änden. Denna lösning fungerade men det var krångligt att få på ståltråden när man ställde om. Glömde man ta bort den när man fällde stosen åt andra hållet så slets tråden istället av.
Nu är det omgjort med 2 starkare magneter och det fungerar riktigt bra. Det bästa är att man inte behöver tänka på det då det fastnar och lossnar automatiskt när man fäller runt stosen för rikt eller planingsläge! Spånupptagningen är nu dessutom nästan 100%! Väldigt mycket bättre än förut!
Det började med att jag byggde en betydligt större anslutningsstos till hyveln (120->160mm). På grund av det nya mycket större suget gjorde detta dessvärre att plåten inne i stosen som skall ligga i 2 olika lägen beroende på riktning eller planing, sögs fast i fel läge vid planhyvling.
Försökte först lösa detta med en stark magnet men den visade sig vara för svag och plåten sögs loss ändå. Andra försöket var med maskinskruvar som skruvades dit i borrat hål på både plåt och fast del (därav det synliga hålet i filmen). Dessa fäste jag sedan ihop med ståltråd med ögla i ena änden. Denna lösning fungerade men det var krångligt att få på ståltråden när man ställde om. Glömde man ta bort den när man fällde stosen åt andra hållet så slets tråden istället av.
Nu är det omgjort med 2 starkare magneter och det fungerar riktigt bra. Det bästa är att man inte behöver tänka på det då det fastnar och lossnar automatiskt när man fäller runt stosen för rikt eller planingsläge! Spånupptagningen är nu dessutom nästan 100%! Väldigt mycket bättre än förut!