engs
useless useless skrev:
På jobbet har vi dockningslister som kopplas till datorn via usb. Flyttar man sladden till en annan usb-port så tycker Windows att man har anslutit en helt ny hårdvara och man får vänta tills programvaran har installerats...
Har för mig det beror på om enheten men ansluter också följer standarden korrekt, vilket få verkar göra.
Men om de gör det ska det räcka att installera drivrutinerna en gång.

Något om identifiering/serienummer eller så som gör att win kan vara säker på att det är samma enhet man ansluter igen, fast på annan port.

Numera ser jag till att alltid spara drivrutinerna på hårddisken, drabbats av detta på jobbet för länge sedan. Testat någon ny utrustning så det fungerar först innan, får allt att lira men inte tänkt på att man använt usb från laptopens docka som man lämnar på kontoret, sen när man kommer ut till kunden så funkar ingenting...
Extra plus för att man oftast använder nån udda hårdvara där det inte bara är att ladda hem drivrutinerna.

useless useless skrev:
På jobbet har vi dockningslister som kopplas till datorn via usb. Flyttar man sladden till en annan usb-port så tycker Windows att man har anslutit en helt ny hårdvara och man får vänta tills programvaran har installerats...
Vi har också usb-dockstationer på jobbet, och inga problem alls med det.. Dock så är stationerna felkonstruerade, så de blir överhettade när man kör 4k-upplösning på skärmen, vilket gör att bilden fryser...
. Lösningen från vår it-avdelning? Ställ dockan på högkant, så den kan avge värme på ovan och undersidan...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ställ dockan på högkant, så den kan avge värme på ovan och undersidan...
Men då har du ju förstört tillverkarens intentioner om begränsad livslängd, så kan man väl inte göra ? ;)

• Gilla
Mick13
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Men då har du ju förstört tillverkarens intentioner om begränsad livslängd, så kan man väl inte göra ? ;)
Jag tror de räknar med att jag ska få ett psyk-bryt och slå sönder den dyra skärmen också, men tji fick de!

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Hösten 1989 köpte jag en stereoförstärkare av märket Denon till pojkrummet. Det var en ganska ordinär pjäs med metallhölje, men utan fjärrkontroll eller annat lull-lull. Denna förstärkare har alltid stått påslagen, följdaktligen nu 30 år i sträck. Den har använts flitigt, första åren för mer eller mindre högljudd musik och på senare tid som konstant inkopplad förstärkare av TV-ljudet. Den har alltid fungerat felfritt och levererat kraftfullt välljud, förutom då volymkontrollen börjat knastra med ungefär 10-12 års intervall. Detta har resulterat i två byten av volympotentiometern (kostade någon hundring styck i inköp och byttes enkelt med en lödpenna). Är glad att jag valde att satsa på kvalitet den gången för 30 år sedan. Men jag är högst tveksam till att sådan kvalitet existerar idag, ens om man är villig att betala för det.

Chaly
Min NAD 3240PE från tidigt 90-tal har fortfarande original volympot utan knaster!

Buildgates Buildgates skrev:
Hösten 1989 köpte jag en stereoförstärkare av märket Denon till pojkrummet. Det var en ganska ordinär pjäs med metallhölje, men utan fjärrkontroll eller annat lull-lull. Denna förstärkare har alltid stått påslagen, följdaktligen nu 30 år i sträck. Den har använts flitigt, första åren för mer eller mindre högljudd musik och på senare tid som konstant inkopplad förstärkare av TV-ljudet. Den har alltid fungerat felfritt och levererat kraftfullt välljud, förutom då volymkontrollen börjat knastra med ungefär 10-12 års intervall. Detta har resulterat i två byten av volympotentiometern (kostade någon hundring styck i inköp och byttes enkelt med en lödpenna). Är glad att jag valde att satsa på kvalitet den gången för 30 år sedan. Men jag är högst tveksam till att sådan kvalitet existerar idag, ens om man är villig att betala för det.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Otroligt att du får tag i reservdelar till en 20 år gammal maskin. Desto mer teknik sakerna har desto större risk att något går sönder. Vår tvättmaskin som även kunde skicka trudelutt när programmet var klart började tappa programmen efter ca 5,5 år. Nu när den tappade de program som vi använder mest så kontrollera vi vad en reparation skulle kosta. Det skulle preliminärt kosta 4000-4500 kr. Vad hjälper det då att man lämnar 10 års garanti på motorn. Så nu har vi en ny som de även gav oss 1000 kr rabatt på för 5.500 kr.

En gång tog vi försäkring på en diskmaskin. Som visade sig vara ett riktigt måndagsexemplar. Nya prylar för motsvarande en ny maskin. Tror de var här 4-5 gånger. Vi blev sedan erbjudna en förlängning på försäkringen som vi tog. Strax efter skulle en reparation kosta 3500 som reparatören tyckte inte var värt. Vi fick en ny likvärdig maskin och försäkringspengarna tillbaka då maskinen gick sönder innan en tremånaders period.

Annars har vi utnyttjat garantitiden på 2 år. Vilket gett oss en ny tv och 2 st nya kaffebryggare.
Tvättmaskinen ?? det är olika tillverkare med olika åsikter om rep vs rep och vad som kan behöva finnas i lagret även om 20 år. Vad beträffar cylinda så för de inte längre vissa större komponenter för deras Ljung-tillverkade maskiner. Tidigare gick det att beställa exv kar dvs själva tanken förutom trumman med kors bakom osv.

S surfarn skrev:
Eller smart tv apparater.. min smart tv fick väl typ 2 uppdateringar.. sen var det slut. nu sög ändå den smartfunktionen och vi kör chromecast istället, men ändå
Jag kan tycka sådana här funktioner inbyggda i en sådan grej som en tv i huvudsak anses som 'sug' om man när den är fyra år gammal jämför den med en ny mackapär.

G graFFe skrev:
Odugligt det här. Jag lämnade in en V70 2006 med minde än 9k mil och i mint condition till Volvoverkstad för att ABS lampan lös. Fick till svar "man kanske bör överväga en nyare bil" utav verkstadsgubben. Nåväl de fixade till det (var nån ring i hjulnavet som var i plast som behövde bytas) och nu går bilen som ny igen.
Åhåå det där är en magnet som behövs för varvtalsmätningen....

M Mikasw skrev:
Inom ett område är USA exemplariskt, lemon law för bilar,
Repareras inte bilen i tid eller att man klagar på flera fel så blir återförsäljare tvungen att erbjuda återköp enligt lag.
Reglerna för konsumenternas reklamationsrätt är en orsak till att för en handelskedja att det är mycket bättre för dem att ge kunden en ny maskin och skrota den gamla.

Det är praktiskt sett omöjligt att (om man inte har en egen rep-resurs i butiken med ett hyfsat reservdelslager) skicka grunkan till verkstad, verkstaden ska fixa den den och sedan skicka tillbaka den i tid !

Har verkstaden rätt reservdel hemma så blir flödet så här:
dag 1 kunden lämnar in hos butiken, butiken skickar till verkstad samma dag
dag 3 mackapären kommer till verkstad under em och hamnar på hyllan, ingen betalar för att ha nattpersonal som fixar saker
dag 4 apparaten fixas men blir liggande på uthyllan
dag 5 saken (fredag) hämtas
dag 6 lördag (den ligger på ett lager)
dag 7 söndag (lastas på kvällen)
dag 8 apparaten finns hos butiken 3 dagar efter att kunden kom in och kräver en ny apparat och fick den.

Det skulle fungera om man hade tillgång till tidsresa för grejen, tidsberäkningen är hur det blir om man inte har turen att pakettransportbolagets hämtning inte ligger perfekt, då kan kunden ha den på fredag om den lämnades in på måndagen....

Lemon law för småapparater är lite grann av vad som driver hela ruljangsen...

hsd
På 70-80 tar hade handlarna egen repverkstad och en liten plastgrej kostade en femma mot idag en tusing
Slit-å-släng å köp nytt är det gällande idag

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag var med och svor när vi bytte generator i en Citroen för många, många år sedan. Men det visade sig att det bara var vi som inte tänkte som fransoser. Klart som korvspad att man skall ta bort en täcklucka i sparklådan på passagerarplatsen (alltså inne i bilen) för att komma åt. Det fattar ju vem som helst! ;)
Första gången jag skulle byta kol i en Miele fastighetsmaskin, gjorde jag det på det jobbiga sättet, lutade maskinen bakåt och lirkade med kolen underifrån...

sedan fick jag se hur fronten som är en högerhängd dörr fungerar ... blääää:cry::cry:

K kimmens skrev:
jobbar som mek
generator är väl inga problem
men bränsle filter på vissa diesel mazda samt kia där kan man snacka att plocka bort saker
bromsvätska på vissa bilar (tyska) tyst går inte byta utan plocka bort hjulen
bussningar på vissa bilar klagar folk på framvagnar men då skulle man veta hur bakvagnen ser ut den är ännu sämre.
helst på övre armar som man inte ser
ser absolut ett samband med bussningar och tider (antal upp och ner rörelser) det är inte ålder.
fusk kallar jag det.
sen ska vi inte prata om dom stora kjedjorna meka, mekonomen ,autoexperten mm
luftfilter är ca 10% billigare än original men mycket sämre kvalitet.
detta forsätter i all oändlighet. så mycket fusk för ören
börjar bli jävligt trött på detta och förbannad det borde bli olagligt att fuska på detta sätt
Har en tysk spansktillverkad kvalitetsbil och gjorde en gång dumheten att använda ett biltemafilter....
originalfiltret har en sexkant så arbetsgången (med originaldel) är:
under med ett oljekar, och pluggen loss, titta på när oljan rinner ur ... vänta
se till att det finns ett kar nedanför filtret
sänk ner bilen
hylsa 19 på spärrskaftet
lossa filtret stående framför bilen

biltema-filter: ligg på backen under bilen och pilla dit en kedja runt filtret (det finns iofs en lössmössa att sätta på filtret)
ojj det är trång mellan filtret och omgivande anslutningar och motorfästen... svårt att få dit kedjan

biltema har bra saker och mindre bra saker - vad de tar för filtret är inte så mycket billigare jämfört med original som ger en bättre arbetssituation när man inte har tillgång till lyft....

P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
Överdriv inte Apples fördelar .Win fungerar utmärkt. Apples telefoner inte bästa kvalitet mer fel än andra!

S skaraborgsfakir skrev:
biltema-filter: ligg på backen under bilen och pilla dit en kedja runt filtret (det finns iofs en lössmössa att sätta på filtret)
ojj det är trång mellan filtret och omgivande anslutningar och motorfästen... svårt att få dit kedjan
Ja, men det är väl inget en fakir skall behöva gnälla om? ;)

Jag kör uteslutande Biltema-filter på båten. Det är lika dj-ligt att komma åt oavsett man har original eller Biltema, och originalfiltret kostar 3ggr så mycket...

• Haha
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.