H Hårdrockarn skrev:
Jag vill minnas att jag köpte en Seagate hårddisk under tidigt 2000tal som hade minst 5års garanti men det kanske är en annan sak med importerade varor än svensktillverkade.
Jag vill minnas att man stoppade begreppet livstids garanti eftersom man juridiskt inte kan rikta ekonomiska krav äldre än tio år om man inte påmint gäldenären, dvs den som ställt ut garantin, och detta ansågs orimligt för en konsument.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Överhettningsskyddet finns kvar och det fungerar alldeles utmärkt, jag återställde det bara! Det har löst ett par gånger till efteråt.

Detta är ett bra exempel på hur de bygger maskinerna för att gå sönder, ett överhettningsskydd för några kronor mer hade haft en återställningsknapp. Det är då samma skydd, men man har satt in en röd plastknapp (på den modellen) på skyddet som gör att man kan återställa (det är ett bimetallbleck som böjer över när det blir för varmt, det jag gjorde var att trycka tillbaka det i ursprungsläget). Nu fick jag istället "tillverka" samma lösning själv. Informationen om att det fanns en ersättningskomponent med återställning hittade jag när jag googlade problemet på nätet (den satt i en dyrare modell av samma torktumlare).
Men skyddet skall inte lös ut om maskinen är ok. Troligen är tanken att bara en reparatör skall kunna återställa den, och då samtidigt åtgärda grundorsaken (gissningsvis beror det på dålig cirkulation, ludd som stoppar flödet).
 
H hempularen skrev:
Men skyddet skall inte lös ut om maskinen är ok. Troligen är tanken att bara en reparatör skall kunna återställa den, och då samtidigt åtgärda grundorsaken (gissningsvis beror det på dålig cirkulation, ludd som stoppar flödet).
Det må vara tanken, men det är inte verkligheten. För att få så hög effektivitet på torkningen som möjligt så ligger temperaturen i en tumlare väldigt nära temperaturen för överhettningskyddet.

Jag har en annan tumlare med elektroniskt överhettningskydd i ett annat hus (den första har fått flytta till föräldrarnas sommarstuga). Den nya tumlarens överhettningskydd löser ett par-tre gånger i månaden, men då det återställer sig själv när man stänger av maskinen så är det uppenbarligen inget säkerhetsproblem med detta heller. Även där så är skyddet på gränsen, än mer på gränsen till och med, då de faktiskt återställer det automatiskt. Man märker här en tydlig korrelation till omgivande temperatur och luftfuktighet. Har man kläder på hängtorkning i tvättstugan så stoppar inte torktumlaren. Lämnar man dörren till tvättstugan öppen så löser den inte heller.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Det kan ju vara så att maskinerna behöver rensas på damm i diverse luftkanaler.
 
Ska man behöva en servicetekniker för det?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller i alla fall en korrekt placerad tumme.
 
Den första tumlarens behöver en rengöring med tryckluft någon gång då och då, kondensatorn tenderar att bli dammig. På den andra är det svårt att avgöra om kondensatorn är dammig då den inte går att ta ur utan att skruva isär maskinen. Den har istället dubbla luddfilter, men bara det första brukar kräva uppmärksamhet. Det andra behöver rensas en gång i månaden kanske, man jag försöker rensa det varje gång då jag inte tror frugan gör det någon gång. Det kan ju dock vara så att damn tar sig förbi även det andra mer finmaskiga filtret.
 
I bland annat Frankrike är "Planned obsolescence" olagligt så om det kan bevisas med en räknare är det en enkel sak att bevisa.
EU jobbar på en bredare bestämmelse kring detta, hopöas det kommer ut något vettigt snart.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eller i alla fall en korrekt placerad tumme.
Ja det brukar lösa det mesta. Men med en bra konstruktion kan även folk med en felplacerad tumme lösa enkla problem.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
engs
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
I bland annat Frankrike är "Planned obsolescence" olagligt så om det kan bevisas med en räknare är det en enkel sak att bevisa.
Undrar om de inte också skulle behöva en lag mot "Planned unnecessarily tedious repair" mtp hur deras bilar brukar vara konstruerade. ;)
Fast gäller alla moderna bilar, där man måste ha tre leder i underarmen för att komma åt att byta en lampa.
 
engs engs skrev:
Undrar om de inte också skulle behöva en lag mot "Planned unnecessarily tedious repair" mtp hur deras bilar brukar vara konstruerade. ;)
Jag var med och svor när vi bytte generator i en Citroen för många, många år sedan. Men det visade sig att det bara var vi som inte tänkte som fransoser. Klart som korvspad att man skall ta bort en täcklucka i sparklådan på passagerarplatsen (alltså inne i bilen) för att komma åt. Det fattar ju vem som helst! ;)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Som på min dotters Renault Twizy då, självklart skall man lyfta ur handskfacket för att komma åt gummiklotsen (sprucken) som är stötdämpare när man öppnar dörren. Tur man har Internet så att man kan få hjälp nuförtiden.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Äh, svenska ingenjörer är inte så mycket bättre.
Behövde byta generator på Saaben (ng9-3 2.0t) man börjar med att tömma kylarsystemet för att sedan ta sig in genom höger hjulhus för att använda ett specialverktyg för att lossa multiremmen. Sedan plockar man ut generatorn ovanifrån, fast först måste du lossa en kylarslang, en vacuumslang samt demontera ECUn...
 
Men då finns inte Saab längre också...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
kisumisu
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
I bland annat Frankrike är "Planned obsolescence" olagligt så om det kan bevisas med en räknare är det en enkel sak att bevisa.
EU jobbar på en bredare bestämmelse kring detta, hopöas det kommer ut något vettigt snart.
Ja vi får hoppas det kommer någon gemensam EU regel.
Blir kanske andra bullar hos tillverkarna också. Bla LG säljer knappt några mobiler i Finland nå mer.

Vi har ju inte så starka konsumentregler i Sverige. Tänker bara på det här att t ex Elgiganten ger bara 1 år garanti medans precis samma butik men i Finland ger 2 år garanti. Är lag på det att affären måste ta tag i saken. Sedan finns det även där liknande som vi har 3 år. Men där är ju konsumenten som måste bevisa bristen.

Du kan dessutom klampa in i vilken butik som helst bara produkten är köpt inom landet. Tror inte vi kan göra så i Sverige?
Dvs jag köper en telefon från Telenor men reklamerar den i en Telia butik...så sköter Telia butiken ärendet åt mig, utan att det kostar mig nåt som konsument.

Hur det kom fram den regeln var när jag var över till en finsk telefonbutik och frågade dem om dom hade en bättre telefon än Sony Z5. Hon i butiken fråga sen att vad jag har för problem, när jag sade att telefonen blir varm och batteriet töms nästan på ögonen.
Då sade hon, garantiärende. Ja men jag har ju inte köpt den hos er. Ja men det spelar ingen roll ...
Nämde också att Elgiganten gav bara 6mån garanti på batteri om det var det.
Hon bara ja men vi kan göra garantiärendet åt dig om giganten är så otrevlig mot dig. Det är ju ändå Sony som betalar servicen och allt.

Så tror jag inte någon butik i Sverige gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.