37 891 läst · 446 svar
38k läst
446 svar
Våra teknikprylar byggs för att gå sönder
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
Jag vill minnas att man stoppade begreppet livstids garanti eftersom man juridiskt inte kan rikta ekonomiska krav äldre än tio år om man inte påmint gäldenären, dvs den som ställt ut garantin, och detta ansågs orimligt för en konsument.H Hårdrockarn skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Men skyddet skall inte lös ut om maskinen är ok. Troligen är tanken att bara en reparatör skall kunna återställa den, och då samtidigt åtgärda grundorsaken (gissningsvis beror det på dålig cirkulation, ludd som stoppar flödet).pacman42 skrev:Överhettningsskyddet finns kvar och det fungerar alldeles utmärkt, jag återställde det bara! Det har löst ett par gånger till efteråt.
Detta är ett bra exempel på hur de bygger maskinerna för att gå sönder, ett överhettningsskydd för några kronor mer hade haft en återställningsknapp. Det är då samma skydd, men man har satt in en röd plastknapp (på den modellen) på skyddet som gör att man kan återställa (det är ett bimetallbleck som böjer över när det blir för varmt, det jag gjorde var att trycka tillbaka det i ursprungsläget). Nu fick jag istället "tillverka" samma lösning själv. Informationen om att det fanns en ersättningskomponent med återställning hittade jag när jag googlade problemet på nätet (den satt i en dyrare modell av samma torktumlare).
Det må vara tanken, men det är inte verkligheten. För att få så hög effektivitet på torkningen som möjligt så ligger temperaturen i en tumlare väldigt nära temperaturen för överhettningskyddet.H hempularen skrev:
Jag har en annan tumlare med elektroniskt överhettningskydd i ett annat hus (den första har fått flytta till föräldrarnas sommarstuga). Den nya tumlarens överhettningskydd löser ett par-tre gånger i månaden, men då det återställer sig själv när man stänger av maskinen så är det uppenbarligen inget säkerhetsproblem med detta heller. Även där så är skyddet på gränsen, än mer på gränsen till och med, då de faktiskt återställer det automatiskt. Man märker här en tydlig korrelation till omgivande temperatur och luftfuktighet. Har man kläder på hängtorkning i tvättstugan så stoppar inte torktumlaren. Lämnar man dörren till tvättstugan öppen så löser den inte heller.
Det kan ju vara så att maskinerna behöver rensas på damm i diverse luftkanaler.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Ska man behöva en servicetekniker för det?
Eller i alla fall en korrekt placerad tumme.
Den första tumlarens behöver en rengöring med tryckluft någon gång då och då, kondensatorn tenderar att bli dammig. På den andra är det svårt att avgöra om kondensatorn är dammig då den inte går att ta ur utan att skruva isär maskinen. Den har istället dubbla luddfilter, men bara det första brukar kräva uppmärksamhet. Det andra behöver rensas en gång i månaden kanske, man jag försöker rensa det varje gång då jag inte tror frugan gör det någon gång. Det kan ju dock vara så att damn tar sig förbi även det andra mer finmaskiga filtret.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 700 inlägg
I bland annat Frankrike är "Planned obsolescence" olagligt så om det kan bevisas med en räknare är det en enkel sak att bevisa.
EU jobbar på en bredare bestämmelse kring detta, hopöas det kommer ut något vettigt snart.
EU jobbar på en bredare bestämmelse kring detta, hopöas det kommer ut något vettigt snart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Undrar om de inte också skulle behöva en lag mot "Planned unnecessarily tedious repair" mtp hur deras bilar brukar vara konstruerade.Johannes Carlsson skrev:
Fast gäller alla moderna bilar, där man måste ha tre leder i underarmen för att komma åt att byta en lampa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Jag var med och svor när vi bytte generator i en Citroen för många, många år sedan. Men det visade sig att det bara var vi som inte tänkte som fransoser. Klart som korvspad att man skall ta bort en täcklucka i sparklådan på passagerarplatsen (alltså inne i bilen) för att komma åt. Det fattar ju vem som helst!engs skrev:
Som på min dotters Renault Twizy då, självklart skall man lyfta ur handskfacket för att komma åt gummiklotsen (sprucken) som är stötdämpare när man öppnar dörren. Tur man har Internet så att man kan få hjälp nuförtiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Äh, svenska ingenjörer är inte så mycket bättre.
Behövde byta generator på Saaben (ng9-3 2.0t) man börjar med att tömma kylarsystemet för att sedan ta sig in genom höger hjulhus för att använda ett specialverktyg för att lossa multiremmen. Sedan plockar man ut generatorn ovanifrån, fast först måste du lossa en kylarslang, en vacuumslang samt demontera ECUn...
Behövde byta generator på Saaben (ng9-3 2.0t) man börjar med att tömma kylarsystemet för att sedan ta sig in genom höger hjulhus för att använda ett specialverktyg för att lossa multiremmen. Sedan plockar man ut generatorn ovanifrån, fast först måste du lossa en kylarslang, en vacuumslang samt demontera ECUn...
Ja vi får hoppas det kommer någon gemensam EU regel.Johannes Carlsson skrev:
Blir kanske andra bullar hos tillverkarna också. Bla LG säljer knappt några mobiler i Finland nå mer.
Vi har ju inte så starka konsumentregler i Sverige. Tänker bara på det här att t ex Elgiganten ger bara 1 år garanti medans precis samma butik men i Finland ger 2 år garanti. Är lag på det att affären måste ta tag i saken. Sedan finns det även där liknande som vi har 3 år. Men där är ju konsumenten som måste bevisa bristen.
Du kan dessutom klampa in i vilken butik som helst bara produkten är köpt inom landet. Tror inte vi kan göra så i Sverige?
Dvs jag köper en telefon från Telenor men reklamerar den i en Telia butik...så sköter Telia butiken ärendet åt mig, utan att det kostar mig nåt som konsument.
Hur det kom fram den regeln var när jag var över till en finsk telefonbutik och frågade dem om dom hade en bättre telefon än Sony Z5. Hon i butiken fråga sen att vad jag har för problem, när jag sade att telefonen blir varm och batteriet töms nästan på ögonen.
Då sade hon, garantiärende. Ja men jag har ju inte köpt den hos er. Ja men det spelar ingen roll ...
Nämde också att Elgiganten gav bara 6mån garanti på batteri om det var det.
Hon bara ja men vi kan göra garantiärendet åt dig om giganten är så otrevlig mot dig. Det är ju ändå Sony som betalar servicen och allt.
Så tror jag inte någon butik i Sverige gör.
Redigerat: