Kopplat in byggel i väntan på ny elcentral...

Elkabel med dragavlastning fastsatt vid en provisorisk anslutning till en öppen dosa i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komplett med dragavlastning och allt...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
Ligger på liggunderlag och myser i solen efter att ha grillat korv och pinnbröd (med smör självklart)
Korv grillas på spett över öppen eld i en enkel, utomhus grillplats av betongblock.
Skapa konto

• Gilla
Peter4321 och 6 till
  • Laddar…
Dags för ännu ett nytt projekt jag aldrig gjort förut. Kitta om garagefönstret där träet är i gott skick men kittet börjat flagna. Sparar kittet på en sida där det sitter hårt. Efter tvätt, lätt slipning och dammtorkning får det torka till i morgon bitti då nytt kitt skall på.

Ser ni förresten den vita väggen?
Sista biten bröstpanel togs bort igår, irriterad som vanligt över att eluttag och annat satt fastskruvat med olika skruvar. Jag är för återanvändning men ändå...

Just det ja. Bordet fick vi av bekanta för några år sedan. Jag slipade bort repor, lackade och målade benen vita. Enkelt men trevligt att fixa själv.

Garagefönster som behöver kittas om, upplagt på ett träbord, redo för renoveringsarbete.
Skapa konto

En vägg där bröstpanel nyligen tagits bort med synlig skillnad i väggfärg och en röd kofot som vilar mot väggen.
Skapa konto

Fönsterfoder med gammalt, delvis borttaget kitt och synligt eluttag bakom, där olika skruvar används för fastsättning.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Rensat vattenlås i badrummet. Både handfat och dusch.
Passade på att rengöra fläkten och ventilationsröret i badrummet också.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
  • Haha
kulle och 1 till
  • Laddar…
Börjar närma sig syllbytet på verkstaden. De flesta av mina projekt tar ett halvår oavsett om det gäller att måla om hela trappan eller byta kåpa på trasigt eluttag. Syllen var murken på ett par ställen och jag tänker byta hela raden på fem meter. Gamla syllen är 3x3” så jag tog två reglar och klyver en av dem så de tillsammans blir 3xnästan3”.
Och jag använde min gamla budgetsåg jag nämnt i en annan tråd. Som vanligt lär man sig aldrig, mät och kontrollera två gånger...
Men det blev bra.
Nykapad träsyll klämd på arbetsbänk utomhus, med cirkelsåg och annat byggverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Bosch cirkelsåg på träplank med sågspån efter att ha klyvt reglar för syllbyte.
Skapa konto

Nytillverkad träsyll med precisionsklyvning redo för syllbyte i verkstad.
Skapa konto

Nysågade träreglar med sågspån ligger på en uppfart, med en verktygsbord i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu utejobb. Arbetet med formningen av terrassen fortgår.
Person som vilar på en halvfärdig terrassmur under en solig dag omgiven av byggmaterial.
Skapa konto

Ja, eller så vilar man lite i solen...

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Kapat pannplåt. Tre blad gick av och jag gav upp då jag inte hade fler.

Valde då istället att pyssla ihop lite rör för att ansluta radiatorerna vilket jag borde gjort i somras. Inser att det är omöjligt och jag ger upp även det projektet.

• Golv med rörkopplingar, verktyg och en rörisolerad radiatoranslutning, tecken på avbrutet rörarbete.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du postade i fel tråd! :geek:

Värsta elkopplingen? [länk]

Vaddå? Jag har ju ansträngt mig för att göra det snyggt och säkert...

• Gilla
word
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kopplat in byggel i väntan på ny elcentral...

[bild]

Komplett med dragavlastning och allt...

• Elektrisk dosa fäst på en trästomme, med kablar i flexibla rör vid en OSB-skiva.
    Skapa konto
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Efter en svacka så fick jag hjälp av forumet att hitta energin igen.

Full fart idag!

1. Lagat handdukstorken
2. Skrapat bort allt lim runt limmade krokar.
3. Satt fast tempgivaren
4. Slagit båda sommarängarna
5. Röjt lite nedre tomten
6. Röjt en del i utsikten
7. Mätt och googlat fram ett brunnslock
8. Skruvat loss den trasiga lampan i utebelysningen.
9. Mätt och räknat ut hur mycket vi sten vi behöver.

• Gilla
ådal och 8 till
  • Laddar…
Fortsatt med plåtunderlag, snart kan plåtarna sättas på plats permanent.

Pågående arbete på altantak med träreglar och plåtunderlag, i förberedelse för montage av plåtar.
Skapa konto

Sen har jag grubblat på ett problem; vissa av glasrutorna på altantaket har sakta glidit ner, förmodligen pga. temperaturväxlingar, och är inget jag vill hamra tillbaka. Kom på en metod idag. Regel på tvären framför med låååånga skruvar in i reglarna under, två winbags så gick det att kontrollerat pumpa rutorna tillbaka på rätt plats. Får fixa till några profiler i framkant så att de inte glider ner igen.

Träreglar över glastak med plåtunderlag och winbag som används för att justera glasrutor.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Kopplat in Prevex Easy Clean efter att till slut varit på Bhaus och fått tag på den extra anslutningen till överfyllnadsröret. (Ikeas handfat hade inget inbyggt i godset). Gick inte att beställa via nätet pga minibelopp. Men nu sitter det där. Har ett sedan tidigare och de är verkligen bekväma att hantera

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Den 7,5 m breda trappan på terrassen är nu snart färdigformad.
Lite infästningar i ändarna kvar bara.
Outformad trätrappa under konstruktion i skymningen med omonterade träreglar och verktygslåda.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kopplat in Prevex Easy Clean efter att till slut varit på Bhaus och fått tag på den extra anslutningen till överfyllnadsröret. (Ikeas handfat hade inget inbyggt i godset). Gick inte att beställa via nätet pga minibelopp. Men nu sitter det där. Har ett sedan tidigare och de är verkligen bekväma att hantera
Jag har likadana på båda handfatet hemma och stötte på samma problem med passbiten man fick beställa extra.
Helt fantastisk produkt som alla borde ha, inget mer äcklande under handfaten.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.