Glad som ett litet barn. Mitt livs första fönsterkitning gick bra.
Men återigen visar det sig att det finns tillfällen då man inte behöver köpa de lite dyrare verktygen och tillfällen då de behövs.
Min gamla fogspruta i plast har fungerat för silikon och sikaflex. Men kitet orkade den inte klämma ur tuben. Plastgreppet bara bågnade. Så jag cyklade till Bauhaus och lade 395 spänn på en ny. Dang vilken skillnad.

Nyligen kittat fönster med en träram och synliga kittrester på glas och ram, indikerar DIY-fönsterkitning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två fogsprutor ligger på ett träbord, en gammal i plast och en ny grön metallfogspruta.
Skapa konto

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Fogsprutan är nog det verktyg jag betalat mest för för den bättre varianten, procentuellt sett. Bauhaus billigaste kostar ju typ 25, men essvesprutan är flera storleksordningar bättre, och alltså klart mer prisvärd.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Den där Essvesprutan är synnerligen lik Biltemas för under hundringen. Visst, det skiljer några små detaljer, men i övrigt kan jag rekommendera den (jag har den tidigare orangea).

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Och när man tillslut bytt upp sig till en batteridriven patronspruta ångrar man att man inte gjorde det förlängesedan.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi har slängt upp en limträbalk ;)

Nyinstallerad limträbalk på en träkonstruktion i ett pågående byggprojekt under skymningen.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Och när man tillslut bytt upp sig till en batteridriven patronspruta ångrar man att man inte gjorde det förlängesedan.
De förefaller så jäkla dyra, men jag fattar varför man 'behöver' en...

richardtenggren
Hur är känslan med en elektrisk fogspruta? Känns som det skulle vara lite ”styltigt”?

Har själv funderat på köpa hem några från Taijma som verkar lovordas, rätt billiga också.

JanneJanne123
Har man en kompressor kommer man ju annars undan rätt billigt om man kan tänka sig en luftdriven spruta. Kitta fönster blev plötsligt riktigt roligt.

• Gilla
Silver78
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur är känslan med en elektrisk fogspruta? Känns som det skulle vara lite ”styltigt”?

Har själv funderat på köpa hem några från Taijma som verkar lovordas, rätt billiga också.
Mycket bättre känsla. Går att reglera hastigheten, smidigt att dra långa strängar som blir jämna hela vägen och den släpper trycket när man stoppar så det blir inga långa korvar på fel ställen. Jag har Makitas då jag kör Makita på batterisidan men antar att andra fabrikat funkar lika.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har man en kompressor kommer man ju annars undan rätt billigt om man kan tänka sig en luftdriven spruta. Kitta fönster blev plötsligt riktigt roligt.
Jag tyckte det blev roligt när jag övergav patronkitt mot linoljedito och gjorde det för hand och med kittkniv.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Äntligen klar med burspråket! Bara lite småfix kvar som hängränna osv, men grymt skönt att det stora är klart!
Nybyggt burspråk på en träbeklädd villa med plåttak och trädgård i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
atomlab och 15 till
  • Laddar…
Läckert!

• Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Hos oss kräver dom inte transparenta säckar, men har man inte det så får man packa ur säckarna på plats... :confused:
Ja sådär har dom börjat hålla på vid vår återvinning också.

Och när jag väl tömt säcken (så de får en massa löst bös som blåser omkring) så då har jag ju en tom säck i handen som är min, då tar jag naturligtvis hem den igen och fyller den en gång till.
Jag har förklarat att jag kommer ju inte köpa några nya säckar förrän de jag har är slut, så vill de någon gång att jag kommer med transparenta så får de lov att låta mig kasta en svart några gånger till.
Men budskapet går liksom inte in, icke ... :)

• Haha
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
Förr eller senare går dom väl sönder så du måste uppgradera...

Mikael_L
Japp. Men jag är försiktig ... :devilish: :p :cool:

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.