138 039 läst · 1 243 svar
138k läst
1,2k svar
Ahlsell försvarar sitt hårt kritiserade rabattsystem
Hur skulle du lyckas gå back på materialet? Du vet vad du betalar, fakturerar du din kund exakt för materialet går du inte back.wildeside skrev:Är du dum på riktigt?
Tänker inte gå med förlust och undviker att gå back på ett jobb med anledning av det har jag ett materialpåslag för att täcka alla kostnader vad det gäller material och jag vet att inte skattemyndigheten drar tillbaks moms och f skatt för att man gör enstaka förluster, men min lön blir lidande av det.
En hantverkare förädlar materialet och ger det ett högre värde genom att bygga/montera det på ett korrekt sätt. Det är där dom skall tjäna sina pengar.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Blir samma i varje tråd om materialpåslag. Först 100 inlägg om mjölken på ICA sedan tar argumenten slut och hantverkarna tar till svordomar och personangrepp.wildeside skrev:
Om du inte gillar att argumentera för din sak är nog ett forum på internet rätt ställe för dig.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Nej det är han inte, han tänker logiskt och inser att en höjning av timpriset innebär att man inte behöver bluffa med materialpåslaget. Går du back för att du har för dåligt materialpåslag tar du för lite i timpris. Att ha ett materialpåslag är dock ingen som ifrågasätter, här ifrågasätts att det säljs in som att man har en rabatt på en påhittad prislista.wildeside skrev:Är du dum på riktigt?
Tänker inte gå med förlust och undviker att gå back på ett jobb med anledning av det har jag ett materialpåslag för att täcka alla kostnader vad det gälle material och jag vet att inte skattemyndigheten drar tillbaks moms och f skatt för att man gör enstaka förluster, men min lön blir lidande av det.
Naturligtvis är det mycket svårare att göra en inköpslista till en annan som dessutom antagligen inte är kunnig inom området.N Nerre skrev:
I listan till sig själv skriver man "köp klammer". Man vet vilken dimension av kabel man tänker använda, man vet ungefär hur långt man tänker klamra och men vet vilka klammer man gillar. Dessutom vet man vad man ska ta istället när man står i butiken och förstahandsvalet inte finns tillgängligt.
Skriver man listan till kunden måste man leta rätt på exakt benämning, artikelnummer och så vidare. Jag gissar att det tar minst tio gånger så lång tid att skriva en lista till någon annan än vad det tar att skriva listan till sig själv.
Jag antar du dyker upp på restaurangen med receptet och råvarorna också?N Nerre skrev:
Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet eller när kunden ändrat sig och vill ha en kron istället för trapp utan att behöva åka till grossen/vänta på leverans och ett besök till.
Det är trots allt ett hantverk att dyka upp på rätt plats med rätt utrustning. (vet kunden inte vad den vill ha hur ska vi veta?)[/QUOTE]
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Är du hantverkare eller pratar du hypotetiskt? Har nämligen aldrig haft turen att anlita en hantverkare, speciellt inte elektriker, som faktiskt har med sig något annat material i bilen än klammer och FK. Så fort något annat har behövts är det grossen som gäller. Förstår dock helt och fullt utmaningen att ha kronbrytare i vanligast förekommande serier liggande i bilen men om du har lyckats vore det intressant att veta hur.K kanonkula skrev:
På en restaurang så köper man en helt färdig produkt, där säljs produkten till fast pris, ingen timdebitering, du får sitta ”hur länge du vill” och äta din rätt, det kostar inget extra om du sitter i två timmar istället för 20 minuter.K kanonkula skrev:Jag antar du dyker upp på restaurangen med receptet och råvarorna också?
Det ni betalar för är servicen att snabbt kunna byta det där motorskyddet eller när kunden ändrat sig och vill ha en kron istället för trapp utan att behöva åka till grossen/vänta på leverans och ett besök till.
Det är trots allt ett hantverk att dyka upp på rätt plats med rätt utrustning. (vet kunden inte vad den vill ha hur ska vi veta?)
Ja lite påslag på materialet är ok för bl.a. lagerhantering. Det är typ ingen som säger nej till påslag över huvud taget utan det är stora påslag vi säger nej till.
Det där med att dyka upp/ringa på avtalad tid är också en pilsner.
Ja hantverkaren kan få olika förhinder som gör att den inte kan komma på avsedd tid, men hör av er då i så god tid som möjligt.
Om ni missar en avtalad tid, ring så fort ni kommer på det och be om förlåt.
Nej, vi betalar hantverkaren för att fullgöra det avtal vi har. Varken mer eller mindre.N Nerre skrev:
Väldigt ofta innehåller det avtalet både delar som innefattar praktiskt arbete, vilket jag tolkar är det du kallar hantverk, och försäljning/leverans av material.
Om det är ett jobb som behöver åtgärdas akut så är antagligen kunden beredd att betala lite extra, så kallad jourersättning, bara det förmedlas INNAN jobbet beställs.K kanonkula skrev:
Jourersättningens nivå kan vara olika beroende på om det är vardag dagtid eller kväll eller helg.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 347 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 347 inlägg
Påslag på material ska täcka lagerkostnader och verktygsslitageF fsn skrev:
Hur glad blir inte kunden när hantverkaren har med allt och gör jobbet utan onödiga resor för att skaffa material
Och varför skall just material bekosta verktygen? Det är väl mycket bättre att ta via timpriset. Finns ju hantverkare som tar extra betalt för verktyg utöver basverktyg eller åker och hyr allt på tid som kunden betalar och sen lägger på fett på den hyrfakturan med. Framkörningsavgift skall ju betala för bilen....hsd skrev:
Sen har aldrig en hantverkare allt på lager ändå, det är en bråkdel av hans totala lageromsättning som är bundet i lager. Men visst lagerhållning kan jag köpa, såg nån inom industrin som la på 1,27% för lagerhållning och ytterligare 0,34% i overheadkostnader och administration. Lagerhållet värde där i förhållande till lagerialomsättning överstiger garanterat en hantverkares. Skulle en hantverkare av normalgraden hålla dom siffrorna x10 skulle inte den här debatten existera.
Med tanke vanligt förekommande materialpåslag på >100%. Har hantverkare verktyg av guld och ädelstenar?hsd skrev:
Att hantverkaren genomför vad som är beställt utan extra resor borde vara normen tycker jag, och inget man som kund ska vara glad för. Jisses!!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 347 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 347 inlägg
Nu menar jag normala påslag, men kräver Du att hantverkaren ska ha allt i bilen utan påslag eller extra resor så blir det nog ingen hantverkare som ställer uppExcel skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 347 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 347 inlägg
Timpriset får inte vara annat än arbete, bilkostnad tex. får inte ingåF fsn skrev:Och varför skall just material bekosta verktygen? Det är väl mycket bättre att ta via timpriset. Finns ju hantverkare som tar extra betalt för verktyg utöver basverktyg eller åker och hyr allt på tid som kunden betalar och sen lägger på fett på den hyrfakturan med. Framkörningsavgift skall ju betala för bilen....
Sen har aldrig en hantverkare allt på lager ändå, det är en bråkdel av hans totala lageromsättning som är bundet i lager. Men visst lagerhållning kan jag köpa, såg nån inom industrin som la på 1,27% för lagerhållning och ytterligare 0,34% i overheadkostnader och administration. Lagerhållet värde där i förhållande till lagerialomsättning överstiger garanterat en hantverkares. Skulle en hantverkare av normalgraden hålla dom siffrorna x10 skulle inte den här debatten existera.