Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 752 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

422 Röster 17,3%
  • Antal röster
    2 433
R RalleB skrev:
Uselt? Du får nog börja tänka om lite hur det egentligen funkar...

Exempel i grova drag:
Man har ett område på 300 hushåll där man kör en säljkampanj. 250st väljer att hoppa på.
Man börjar då rita hur nätet ska byggas samt varifrån man ska dra fram ny matning.

Man börjar gräva och väljer då att släppa av duct (slang) även vid de hushåll som inte beställt som man passerar. Detta kostar pengar men företaget hoppas få dig som kund för att få igen dessa nån gång så de gör den investeringen.

Man blåser i fiberkablar till knutpunkter (FOS) samt till de som har beställt.
Nu så har företaget återigen lagt ut extra pengar på att se till att skåp/matningskablar m.m är anpassade så att även de som inte beställt ska kunna beställa och få fiber i framtiden.

Här är det dock viktigt att veta att det inte finns en speciell fiber bara till dig som ligger och väntar utan det finns ex. antal lediga.

Tiden går och eftersläntrare beställer samt får en fiber installerad. Lediga fiber minskar.
Dock så har det allt eftersom byggts lite hus längs med sträckan för matningen för fibern. (Det behöver inte vara på sträckan som matar ditt område utan kan vara längs med huvudkabeln)

Och företaget ser att det finns lediga fiber som de kan använda så de gör naturligtvis det.
Det sitter inte och väntar på att det ska passa dig att ev. nån gång i framtiden beställa en anslutning.

Tiden går och nu helt plötsligt vill du ha fiber, företaget kollar naturligtvis möjligheterna för detta. Men det finns inte längre några lediga fiber kvar i ditt område.
Man kollar då om man kan svetsa om någon annanstans för att leda fram till dig men tyvärr går ej detta.
Och att dra fram en ny matning bara för dig kommer inte att ske (kan innefatta grävning, blåsning av fiber flera km/mil, material m.m)

Så du blir helt enkelt utan.

Du kallar det uselt att ett (oftast) vinstdrivande företag inte sitter och väntar i all evighet på att du ska behaga bestämma dig och beställa.

Kallar du det uselt när Ica sålt slut på mjölken och du springer in precis innan stängning för att köpa mjölk?
Men de kanske skulle sparat ett paket ifall du ev. skulle komma in för att köpa mjölk?

Fiber är ingen rättighet, det är en produkt som säljs. Och väljer man att avstå från början så kan den vara slutsåld senare helt enkelt.
Detta är ett mycket extremt exempel jag det kanske är möjligt att det kan hända så, men jag tror inte att det i detta land har hänt så någon gång eller att det för den delen kommer att någonsin hända.

Kommer finnas fastigheter som inte kan få fiber utan får förlita sig på de radioalternativ som kommer att finnas tillgängliga och den prestanda/kapacitet man kan få. En anslutningsgrad av kanske 80% av fastigheterna till fiber i en nära framtid när den huvudsakliga byggnationen av stamnät är klar är väl ändå en ganska hyfsad infrastruktur, troligtvis betydligt flera som kan ansluta sig men har valt bort det men 10-15 % kommer nog att ha möjligheten. Gissningsvis kommer runt 5 % inte kunna erbjudas fiber. Redan idag har eller kan 77% fiber.
Och här finns lite fakta och statistik.
https://www.pts.se/sv/nyheter/press...ch-foretag-har-tillgang-till-snabbt-bredband/
I länkens som sammanfattar finner ni även länkar till hela rapporten.
Intressant i rapporten:
"Vad gäller uppföljningen av utbyggnad och yttäckning för mobilt bredband och mobiltelefoni, visar resultaten att utbygganden av mobilnäten fortsätter, dock i betydligt lägre takt än tidigare år. 4G-utbyggnaden fortsätter, men ger främst högre kapacitet inom befintlig täckning."
"Tillgången till mobila tjänster av god kvalitet ”där man normalt befinner sig” har följts upp i rapporten. Utbyggnaden av mobilnät i dessa områden, som kännetecknas av närhet till bostäder, företag, fritidshus och vägar, har varit marginell från oktober 2017 till samma månad 2018."

Och "2018 hade över 89 procent av alla hushåll och företag tillgång till IT-infrastruktur som medger hastigheter om 1 Gbit/s, genom en anslutning eller genom att finnas i närheten av fibernät."

När nu fibernäten börjar få så stor täckning av hushåll/företag i procent så har utbyggnad avtagit/avstannat av mobilnäten, exkluderat områden som haft mycket lägre yttäckning.
Utifrån det kan man då misstänka att man i framtiden moderniserar befintliga mobilnät, men då utifrån att erbjuda nya tjänster framför allt inom IoT där otroligt många måste kunna ges uppkoppling, dvs man får då begränsa möjligheterna till kapacitetskrävande funktioner som streaming/TV/etc.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är ett mycket extremt exempel jag det kanske är möjligt att det kan hända så, men jag tror inte att det i detta land har hänt så någon gång eller att det för den delen kommer att någonsin hända.
Det är det faktiskt inte, händer redan idag. Men i många fall med nybyggda stamnät så brukar man lägga större kapacitet av fiberslang/duct så att man senare ska kunna blåsa i nya fiberstammar och i äldre går det även byta fiberstammar.
Man drar idag ur gamla kopparkablar ur kanalisation för att nyttja dessa för att istället blåsa fiberstam. Du kan även förlänga längst ut i fibernäten med flera FOSar/kopplingspunkter.
Så det finns möjligheter men det måste ock finnas volym innan det görs, ett nytt bostadsområde=volym medan en enskilda fastigheter=ofta dyrt. Så visst kommer kapacitetsproblem att kunna lösas men det kan ta tid och x år innan förutsättningar finns.

• Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
R
Skillnaden här: Du tror, jag VET.
Det jag skrev ovan händer redan nu ibland.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
J
R RalleB skrev:
Uselt? Du får nog börja tänka om lite hur det egentligen funkar...

Exempel i grova drag:
Man har ett område på 300 hushåll där man kör en säljkampanj. 250st väljer att hoppa på.
Man börjar då rita hur nätet ska byggas samt varifrån man ska dra fram ny matning.

Man börjar gräva och väljer då att släppa av duct (slang) även vid de hushåll som inte beställt som man passerar. Detta kostar pengar men företaget hoppas få dig som kund för att få igen dessa nån gång så de gör den investeringen.

Man blåser i fiberkablar till knutpunkter (FOS) samt till de som har beställt.
Nu så har företaget återigen lagt ut extra pengar på att se till att skåp/matningskablar m.m är anpassade så att även de som inte beställt ska kunna beställa och få fiber i framtiden.

Här är det dock viktigt att veta att det inte finns en speciell fiber bara till dig som ligger och väntar utan det finns ex. antal lediga.

Tiden går och eftersläntrare beställer samt får en fiber installerad. Lediga fiber minskar.
Dock så har det allt eftersom byggts lite hus längs med sträckan för matningen för fibern. (Det behöver inte vara på sträckan som matar ditt område utan kan vara längs med huvudkabeln)

Och företaget ser att det finns lediga fiber som de kan använda så de gör naturligtvis det.
Det sitter inte och väntar på att det ska passa dig att ev. nån gång i framtiden beställa en anslutning.

Tiden går och nu helt plötsligt vill du ha fiber, företaget kollar naturligtvis möjligheterna för detta. Men det finns inte längre några lediga fiber kvar i ditt område.
Man kollar då om man kan svetsa om någon annanstans för att leda fram till dig men tyvärr går ej detta.
Och att dra fram en ny matning bara för dig kommer inte att ske (kan innefatta grävning, blåsning av fiber flera km/mil, material m.m)

Så du blir helt enkelt utan.

Du kallar det uselt att ett (oftast) vinstdrivande företag inte sitter och väntar i all evighet på att du ska behaga bestämma dig och beställa.

Kallar du det uselt när Ica sålt slut på mjölken och du springer in precis innan stängning för att köpa mjölk?
Men de kanske skulle sparat ett paket ifall du ev. skulle komma in för att köpa mjölk?

Fiber är ingen rättighet, det är en produkt som säljs. Och väljer man att avstå från början så kan den vara slutsåld senare helt enkelt.
Men vad är detta? Någon som faktiskt vet vad han pratar om på ett forum??? Vafalls???

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
J
Du, det där är EXAKT vad som händer. Det händer dessutom varje dag. Tro mig. Det är en nätplanerares vardag.

Edit: vad många inte känner till är att varje fiberkund måste ha en egen fiber hela vägen från stationsnoden och fram till sin mediaomvandlare. Dessa avstånd kan vara både långa som korta. Precis som RalleB förklarade ovan så kan det innebära att det inte finns varken fysiskt eller ekonomiskt utrymme att dra fram ny kapacitet till bara ett fåtal användare.

Ditt inlägg låter mer som Tage Danielssons monolog om Harrisburg tycker jag...

Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Skillnaden här: Du tror, jag VET.
Ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet ;)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
J
harry73 harry73 skrev:
[länk]

Det finns flera liknande trådar
Shhh, det har aldrig hänt;)

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
...och jag kan också (som tredje i denna tråd?) bekräfta att detta händer redan nu. Trist, ja, men tyvärr sant.

Ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet ;)
Men så är det och det skiljer i filosofi hur olika nätägare bygger och vart i landet du befinner dig, samt när fibernäten byggdes idag eller 10 år sedan. Det är väl så inom många av våra husbyggar trådar att vi tror ibland och rätt mycket;) Och låter ett avvikande exempel bli norm för hur man kan t.om. ska göra.
Men läs lite i rapporten jag länkade till så får man fakta hur det är idag och lite vision inför framtiden. I många inlägg låter det som fiber inte är så frekvent förekommande och mobilnäten byggs ut fortlöpande i stor skala. Men här visar rapporten på något annat och till viss del styr politik hur "marknaden" gör, ett ex. är hur man tilldelar radiofrekvenser till mobilnät och med viss kravställning på hur de ska användas. Och även ur ett samhällsperspektiv utifrån Sveriges förutsättningar och inte så mycket vad man gör i USA beskrivet av bl,a, Verizons VD Vestberg (fd Ericsson VD);)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Såg att du kör TV via parabol.
Det är väl ok, kanske finns även 4k sändningar numera. (Annars är det ju löjligt att skaffa en std 55 tummare)
Men har du räknat med vad paraboltjänsten kostar, och vad den kommer att kosta den dagen alla (90%) av Sveriges hushåll har fått fiber?
När alla (och du med antagligen ) bara vill streama för att inte slösa tid utan bara titta när det faktiskt passar dig, så kommer broadcastat att dö ut.
Så de få som bara kan använda satellit eller marknätet får en rejält höjd andel av kostnaderna som de måste stå för, var och en.
Det är inte surfande och spel i allas hem som kräver fiber, men däremot vill nästan alla ha högupplöst underhållning på skärmen.
Och det kan bara fibern fixa i längden.
K karlmb skrev:
Såg att du kör TV via parabol.
Det är väl ok, kanske finns även 4k sändningar numera. (Annars är det ju löjligt att skaffa en std 55 tummare)
Men har du räknat med vad paraboltjänsten kostar, och vad den kommer att kosta den dagen alla (90%) av Sveriges hushåll har fått fiber?
När alla (och du med antagligen ) bara vill streama för att inte slösa tid utan bara titta när det faktiskt passar dig, så kommer broadcastat att dö ut.
Så de få som bara kan använda satellit eller marknätet får en rejält höjd andel av kostnaderna som de måste stå för, var och en.
Det är inte surfande och spel i allas hem som kräver fiber, men däremot vill nästan alla ha högupplöst underhållning på skärmen.
Och det kan bara fibern fixa i längden.
Alla som har fiber kör inte tv tjänsten.

Jag har fiber men har vägrat deras tv tjänst då Telenors tv suger!!

Dessutom är det skönt hålla isär tjänster.

Kör man allt via samma och det blir fel någonstans då dör allt!

När det gäller ekonomiska biten (visst har jag fått betala för utrustningen) så finns det faktist gratis tv på sattelithimmlen och tom i marknätet (även om det bara svt, tv4 och tv6). Men de sistnämda vill tom vissa fibertjänster ha betalt för :mad:

Jag ska dock erkänna att jag använt mig av svtplay och youtube av streamingtjänster.

harry73
Vi har canal digital parabol och numera fiber.
Fick CDs streamingbox för en billig peng som gör att streaming och satellit integreras i varandra. Veckoarkivet är streaming och livesändningar samt inspelningar satellit. Sedan kan man starta om livesändningar från början, som då övergår till streaming.

Funkar mycket bra. Öven netflix och andra playtjänster integreras fint i boxen. Det hela gör att vi tittar mindre på linjär tv och streamar mer. Vår datamängd har ökad väldigt mycket sedan vi fick fiber och det känns skönt att inte behöva snåla med datan

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kör endast CD appen i appletvn, funkar bra. Dock verkar man ha minskat möjligheten att spola bakåt i tiden sedan några månader, antar att dom vill låsa in mig i boxen för det. Parabolen monterar jag nog ner när jag för en stund över.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Alla som har fiber kör inte tv tjänsten.

Jag har fiber men har vägrat deras tv tjänst då Telenors tv suger!!

Dessutom är det skönt hålla isär tjänster.

Kör man allt via samma och det blir fel någonstans då dör allt!

När det gäller ekonomiska biten (visst har jag fått betala för utrustningen) så finns det faktist gratis tv på sattelithimmlen och tom i marknätet (även om det bara svt, tv4 och tv6). Men de sistnämda vill tom vissa fibertjänster ha betalt för :mad:

Jag ska dock erkänna att jag använt mig av svtplay och youtube av streamingtjänster.
Det går ju bra att köpa tv/streaming av valfri leverantör via fiber.
Många erbjuder idag 100tals kanaler från hela världen för 2-3 hundralappar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.