Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
K karlmb skrev:
Iptv blir väl kvar för direktsända konserter, nyheter , sport och liknande.
Sådan linjärtv blir ju kvar förstås.
Resten är borta inom 15 år är min spaning.
Fast i det läget lär väl även all linjärtv streamas istället för att gå som IPTV och då har vi likförbannat kapacitetsbehovet där. :)
 
T TowaTei skrev:
Fast i det läget lär väl även all linjärtv streamas istället för att gå som IPTV och då har vi likförbannat kapacitetsbehovet där. :)
Fast det finns ingen anledning att streama direktsändning ...
Om det ändå blir så så kan fibern hantera det.
 
A
Multicast är väl dött sen länge? Alla stora CDN har lokala noder och motsvarande hos ISPerna istället.
 
K karlmb skrev:
Fast det finns ingen anledning att streama direktsändning ...
Om det ändå blir så så kan fibern hantera det.
Jag streamar direktsändningar varje dag via min tv-leverantörs appletv-app, nästan all min linjärtv konsumeras den vägen. Att bibehålla iptv-lösningar bara för vissa program tror jag inte mycket på och redan idag är det många tv-leverantörer som kör streamingbaserat istället för iptv i sina tv-tjänster för ”fiber”.

Men ja, det klarar förstås näten av. Jag ville bara peka på att teknikskiftet leder till mer trafik.
 
T TowaTei skrev:
Jag streamar direktsändningar varje dag via min tv-leverantörs appletv-app, nästan all min linjärtv konsumeras den vägen. Att bibehålla iptv-lösningar bara för vissa program tror jag inte mycket på och redan idag är det många tv-leverantörer som kör streamingbaserat istället för iptv i sina tv-tjänster för ”fiber”.

Men ja, det klarar förstås näten av. Jag ville bara peka på att teknikskiftet leder till mer trafik.
Sant. Men internet består av mer än FTH, dvs hela systemet behöver fungera och då är ju multicast en utmärkt teknik där den går att använda.
Man övergav ju inte hjulet bara för att man uppfunnit jetmotorn.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Man har egentligen bara behov av en gungstol, en banjo och ett mynningsladdat hagelgevär

Men jag vill lära min son att inte tänka i termer av vad man behöver utan I termer av vad som är möjligt, och att teknikprylar egentligen är gratis i sammanhanget.

Min ambition är att han skall få rätt tänkande, en bra utbildning och självförtroende. Pengar kan jag gärna göra av med om det sker för aktiviteter som uppmuntrar lärande. Försöker se till att han gör sådant som inte bara innebär passiv konsumtion.
Jo det vill väl jag med. Men han kommer få låna datorer, plattor, papper, penna. Jag har ju inget behov av att slösurfa om han behöver låna. Sen får han väl köpa eget när han tycker att han behöver det. Det funkade superbra för min del.

R RalleB skrev:
Uselt? Du får nog börja tänka om lite hur det egentligen funkar...

Exempel i grova drag:
Man har ett område på 300 hushåll där man kör en säljkampanj. 250st väljer att hoppa på.
Man börjar då rita hur nätet ska byggas samt varifrån man ska dra fram ny matning.

Man börjar gräva och väljer då att släppa av duct (slang) även vid de hushåll som inte beställt som man passerar. Detta kostar pengar men företaget hoppas få dig som kund för att få igen dessa nån gång så de gör den investeringen.

Man blåser i fiberkablar till knutpunkter (FOS) samt till de som har beställt.
Nu så har företaget återigen lagt ut extra pengar på att se till att skåp/matningskablar m.m är anpassade så att även de som inte beställt ska kunna beställa och få fiber i framtiden.

Här är det dock viktigt att veta att det inte finns en speciell fiber bara till dig som ligger och väntar utan det finns ex. antal lediga.

Tiden går och eftersläntrare beställer samt får en fiber installerad. Lediga fiber minskar.
Dock så har det allt eftersom byggts lite hus längs med sträckan för matningen för fibern. (Det behöver inte vara på sträckan som matar ditt område utan kan vara längs med huvudkabeln)

Och företaget ser att det finns lediga fiber som de kan använda så de gör naturligtvis det.
Det sitter inte och väntar på att det ska passa dig att ev. nån gång i framtiden beställa en anslutning.

Tiden går och nu helt plötsligt vill du ha fiber, företaget kollar naturligtvis möjligheterna för detta. Men det finns inte längre några lediga fiber kvar i ditt område.
Man kollar då om man kan svetsa om någon annanstans för att leda fram till dig men tyvärr går ej detta.
Och att dra fram en ny matning bara för dig kommer inte att ske (kan innefatta grävning, blåsning av fiber flera km/mil, material m.m)

Så du blir helt enkelt utan.

Du kallar det uselt att ett (oftast) vinstdrivande företag inte sitter och väntar i all evighet på att du ska behaga bestämma dig och beställa.

Kallar du det uselt när Ica sålt slut på mjölken och du springer in precis innan stängning för att köpa mjölk?
Men de kanske skulle sparat ett paket ifall du ev. skulle komma in för att köpa mjölk?

Fiber är ingen rättighet, det är en produkt som säljs. Och väljer man att avstå från början så kan den vara slutsåld senare helt enkelt.
Nu tänker jag ju i mitt område, det går inte bygga till fler villor på min gata, här ligger 13 villor.
I 5 av dessa villor som inte ansluter sig bor jag + 4 par gamlingar på 75+år. De finner inte att det är lönt för dem att dra in fiber, de använder inte sig av internet av diverse anledningar.
När dessa äldre människor flyttar till lägenhet eller går bort så kommer det ju nya yngre människor som kanske vill koppla in sig.
Nu hoppas jag att du förstår hur jag tänker där.
När det gäller denna "infrastruktur" så kan de ju inte tänka att nej han ville inte ha så då förbereder vi inte för att det kan bli en villa till. För då är det ju i princip tvärtstopp till framtida boende.

Om det inte finns mjölk i affären när den stänger så får jag bara vänta oftast till dagen efter eller går till konkurrenten. Usel jämförelse.

Men det stämmer säkerligen det du skriver så jag tackar för informationen och tycker fortfarande det är uselt att man inte tar i höjd för redan befintliga villor när man ändå håller på och rotar =) (sen de kanske gjort det här, ingen aning)
 
10% överkapacitet på fiber utifrån befintliga fastigheter är vanligt och ev. planerad byggnation vid byggandet av fiberområde. Men vill du sedan efteransluta, 5-10 år efter området byggdes så kan de 10% vara använda till nybyggnation som tillkommit längs fiberstråket. Det är så det fungerar och man låser inte fiber till ej beställda fastigheter, att låsa fiber till de som inte vill beställa i närtid är ju dumt.
Och så fungerar det, kan kännas surt om det saknas ledig fiber den dag man vill beställa.
Så det är en risk man tar och vi belyser i tråden, så det ärväl bra att få den informationen om man tvekar om man står i valet att beställa. Sedan får man tycka men det hjälper inte mycket den dagen någon får nej för en efteranslutning.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
10% överkapacitet på fiber utifrån befintliga fastigheter är vanligt och ev. planerad byggnation vid byggandet av fiberområde. Men vill du sedan efteransluta, 5-10 år efter området byggdes så kan de 10% vara använda till nybyggnation som tillkommit längs fiberstråket. Det är så det fungerar och man låser inte fiber till ej beställda fastigheter, att låsa fiber till de som inte vill beställa i närtid är ju dumt.
Och så fungerar det, kan kännas surt om det saknas ledig fiber den dag man vill beställa.
Så det är en risk man tar och vi belyser i tråden, så det ärväl bra att få den informationen om man tvekar om man står i valet att beställa. Sedan får man tycka men det hjälper inte mycket den dagen någon får nej för en efteranslutning.
Absolut. Jag är ju tvärsäker på min sak. Men tänker ju på de stackarna som flyttar in inom 10 års tid och kanske vill ha det och vill bo just i detta området men de kan inte ansluta för att det inte funkar för att man inte kan lägga till en tråd till.
Det är ju inte bara fiber som gör att man väljer ett hus, jag valde detta tex för att badrum och kök var nyrenoverat och hade en underbar trädgård.
Det är heller inte överflöd av hus och det är i detta området säljarnas marknad. =)
 
A AndersS skrev:
10% överkapacitet på fiber utifrån befintliga fastigheter är vanligt och ev. planerad byggnation vid byggandet av fiberområde. Men vill du sedan efteransluta, 5-10 år efter området byggdes så kan de 10% vara använda till nybyggnation som tillkommit längs fiberstråket. Det är så det fungerar och man låser inte fiber till ej beställda fastigheter, att låsa fiber till de som inte vill beställa i närtid är ju dumt.
Och så fungerar det, kan kännas surt om det saknas ledig fiber den dag man vill beställa.
Så det är en risk man tar och vi belyser i tråden, så det ärväl bra att få den informationen om man tvekar om man står i valet att beställa. Sedan får man tycka men det hjälper inte mycket den dagen någon får nej för en efteranslutning.
Den andra sidan av myntet är att många idag får erbjudande om fiberanslutning från en fiberförening (i glesbygd) som bygger med 40-60% bidrag.
Efter att föreningens nät är färdigbyggt och slutbesiktigat så kan man inte få något mer Eu bidrag för efteranslutningar.
Så din granne i glesbygd kan ha betalat 20000 medan du några månader senare går betala det dubbla, om det handlar om extrakostnader på några tusen, annars kan rinna iväg 50-60 tusen eller dubbelt det bara för att du trodde att din TV-konsumtion skulle förbli som den alltid varit i all evighet.
I tätort så är du å andra sidan beroende av att fibernätets ägare ser välvilligt på dig eller att kommunen beslutat om en förmånlig policy för efteranslutningar som de i praktiken betalar med skattemedel.
 
  • Gilla
Pytt och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Absolut. Jag är ju tvärsäker på min sak. Men tänker ju på de stackarna som flyttar in inom 10 års tid och kanske vill ha det och vill bo just i detta området men de kan inte ansluta för att det inte funkar för att man inte kan lägga till en tråd till.
Det är ju inte bara fiber som gör att man väljer ett hus, jag valde detta tex för att badrum och kök var nyrenoverat och hade en underbar trädgård.
Det är heller inte överflöd av hus och det är i detta området säljarnas marknad. =)
Det är deras beslut som bor där nu, jag förklarar bara. Helt upp till fastighetsägaren att göra den bedömningen.
Man kan inte bara peka på någon annan för att någon kanske blir "stackare" framöver.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är ett mycket extremt exempel jag det kanske är möjligt att det kan hända så, men jag tror inte att det i detta land har hänt så någon gång eller att det för den delen kommer att någonsin hända.
Har redan inträffat för en bekant på sätt och vis. De var spekulanter på en fastighet där föregående ägare inte hoppade på "Fibertåget". Ledningen utanför tomtgränsen är nu full och fiberbolaget gräver inte fem km eller sätter en aktiv punk enbart för en fastighet så den fastigheten blir utan.
 
Landsbygd där man inte grävt idag måste i framtiden få någon form av bidrag eller nedgrävd luftledning.
 
Bidrag finns det redan, men exempelvis där jag har min gård (i småländsk glesbygd) är anslutningsgraden så låg att det inte blir någon utbyggnad ändå. Har inte undersökt närmare om det främst är fritids- eller permanentboende som avstår, men skulle gissa på en kombination – särskilt då många fast boende ute på landsbygden är äldre.

Tråkigt för de av oss som vill ha fiber, men som utrerad marknadsfundamentalist är det svårt att vara alltför upprörd. Som fritidsboende klarar jag mig väl med mobilt bredband, men hade jag varit permanentboende hade det varit besvärligt. För egen del är det främst datamängden som stör, inte hastigheten. Ligger på 5–10 Mbit/s ner och lite mindre upp beroende på väder. Inget att spela onlinespel på antar jag, men tillräckligt för någon enstaka strömmad feed och bra nog för att ladda ner det som behövs.
 
M Mats skrev:
Har redan inträffat för en bekant på sätt och vis. De var spekulanter på en fastighet där föregående ägare inte hoppade på "Fibertåget". Ledningen utanför tomtgränsen är nu full och fiberbolaget gräver inte fem km eller sätter en aktiv punk enbart för en fastighet så den fastigheten blir utan.
Det har redan utretts i tråden att jag hade fel här.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bidrag finns det redan, men.....
Mitt svar var utifrån pågående dialog om efteranslutning och avsaknad av fiber, där landsbygd har haft speciella krav för att få bidrag. Där finns inga bidrag om stamnätet är byggt inom ett projekt med fastställt geografisk fiberområde vad känner till idag för att ansluta enskilda fastigheter som valde att inte beställa vid etablering av fiber i området.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.