Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
J
L Limpan4all skrev:
Ooops, stackare. Min son fick sin egen surfplatta vid 2 år med installerade lämpliga appar, sin första egna stationära dator vid 4 år. Han tittade glatt på japanska instruktionsvideos för att lära sig hur hans leksaker fungerade och vad han ville ha... Han är nu 8 år och skall börja i tvåan, hans engelskaförståelse ligger flera årskurser framför hans skolkamrater. Hans dator står så att vi hela tiden kan se vad han tittar på, diverse filter är påslagna så att olämpligt material filtreras bort eller är otillgängligt. Men ett problem är att amerikanska filter, filtrerar bort allt som kan tänkas vara naken hud eller sex men tämligen ogenerat släpper fram våld och grovt våld i film eller tecknat. Han vet vart våra gränser går och vad som händer om han passerar dom (inget internet på 24 timmar).
Det där är väl ingenting! Jag har sett spermier redan med egna aktivitetsklockor och IPv6. Med fast ipadress på varje! Slå det!
 
  • Gilla
niblom och 3 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
Det har ju hänt en del i skolan sedan du (och jag) gick i den och de lär sig programmering redan i förskolan! Med AI, automatisering, robotar etc kommer hela vårt samhälla förändra sig och att inte ge sina barn full tillgång till tekniken vid tidig ålder tror jag missgynnar dem. Nu arbetar jag i den branschen så jag är kanske lite skadad, men det händer mycket nu och det går fort!

Personligen tycker jag att det är lite som att vägra barnen böcker och de får bara läsa i skolan, eller de får inte använda penna och papper hemma.

Våra barn både tränar och spelar spel. De är oerhört allmänbildade och de kan oändligt mycket mer än vad jag kunde vid samma ålder. De använder youtube för att lära sig nya saker, hur man lagar mopeden, hur man byter däck på bilen, hur man lagar mat osv. De kommunicerar till 100% med sina kamrater via mobilen också. Inte genom att ringa dem utan snappchat, insta osv.

Allt detta kommer kräva massor med bandbredd och t.ex. programmering görs bäst framför en riktig dator med mus och tangentbord.

/N
Ja de lär sig i skolan. Har de inte böcker alls mer? I med du skriver att det hänt en hel del känns det som boken är förlegad.
Återupprepar, en upp till 13 årig unge har i min mening inget behov av egen dator eller fiberanslutning för att kolla lite youtube.
Brorsan sket i fiber med och hans företag är just programmering och det fungerar ju utmärkt.
Han lärde sig med uppringt modem en bok och offlineläge.

Installation 20 000 kr, minimum 279 kr månaden. x 13 år = 63524 kr.
Mobilt i 13 år 38844 kr Diff på 24680 kr.
Jag tror man klarar sig på det mobila i x antal år till och behåller de nästan 25 tusen.

Nåja vi har inte behovet =) Pågen har inget behov.

Som tillägg. så om alla blir programmerare så lär vårt samhälle stanna av i viktiga funktioner. Du är nog lite skadad av din bransch =) Medans jag är lite skadad av min livstil med minimalt behov av internet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
M
J Jocke Best skrev:
Hmm jag hoppas inte du drar fram duct till några plintar. Tror du blandar ihop fiber med koppar. Du menar kanske FOS? Visst de flesta kör med nollmetersprincipen alltså att man förbereder med duct till tomtgräns, men ofta bara till de man passerar, om det inte meddelats om något annat. Sedan får man hoppas att överkapaciteten räcker när det gäller fiber. Problemet blir om man bygger ut med nya tomter/områden, och man då då använder det som sparats, och det sedan börjar bli trångt/fattas lite, då är risken att kapaciteten är slut när det kommer nya villaägare och vill beställa. Ingen nätägare bygger ut och blåser i fiber till enstaka hus i onödan.
Jag ber om ursäkt, jag utgick helt och hållet från min bostadssituation. Jag bor i ett "färdigbyggt" 70-tals villaområde där det inte finns några nya tomter att exploatera. När Telia gick fram med öppen fiber i vårat område så använde man sig av befintliga teleserviser och plintar. I plinten som är precis utanför min tomtgräns tror jag vi är 6 grannar som använder samma. När fibercowboysen gick fram i området så matade man in ducter till alla fastigheter. Dom som likt mig själv inte beställde nöjde man sig med att mata in den pluggade ducten tills det tog stopp i 32-slangen till teleservisen.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fiber kan ju vara ett känsligt ämne. Har ett par frågor som kanske kan besvaras här =)
Efter en diskussion med en före detta kollega som var enkelriktigt som bara kallade mig för en idiot för att jag inte ansåg att det var värt för min del att installera fiber.
Mitt behov är ju lite surf på lite diverse enkla sidor, bygghandel, bildelar och kanske en och annan babblarna nu för tiden. Musik lite med. Film var 6e månad. Så jag har idag mobilt Telia för 249 kr kommer ej ihåg hur mycket förbrukning man får, och 6 gb på luren för under 200 kr
Ja frågorna då.
1. Hur mycket höjer installationen värdet på huset?
(Mitt argument var att om jag ska installera något som jag inte kommer använda på kanske 30 år som jag tänkt bo här är det en onödig avgift och fibern är ute när jag säljer)
2. Vad motiverar ens att installera när ens förbrukning är så minimal? Kostnaden för installationen lär aldrig att betala sig för min del. Ja det kanske gå snabbare. Men min lösning är ju inte ala ibm 486.

Jag tackade nej såklart =) Har inte ens koppartråd in i huset för att vad jag tror så grävde de av den ute i vägen när de bytte avlopp i gatan.
Såg att du kör TV via parabol.
Det är väl ok, kanske finns även 4k sändningar numera. (Annars är det ju löjligt att skaffa en std 55 tummare)
Men har du räknat med vad paraboltjänsten kostar, och vad den kommer att kosta den dagen alla (90%) av Sveriges hushåll har fått fiber?
När alla (och du med antagligen ) bara vill streama för att inte slösa tid utan bara titta när det faktiskt passar dig, så kommer broadcastat att dö ut.
Så de få som bara kan använda satellit eller marknätet får en rejält höjd andel av kostnaderna som de måste stå för, var och en.
Det är inte surfande och spel i allas hem som kräver fiber, men däremot vill nästan alla ha högupplöst underhållning på skärmen.
Och det kan bara fibern fixa i längden.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Såg att du kör TV via parabol.
Det är väl ok, kanske finns även 4k sändningar numera. (Annars är det ju löjligt att skaffa en std 55 tummare)
Men har du räknat med vad paraboltjänsten kostar, och vad den kommer att kosta den dagen alla (90%) av Sveriges hushåll har fått fiber?
När alla (och du med antagligen ) bara vill streama för att inte slösa tid utan bara titta när det faktiskt passar dig, så kommer broadcastat att dö ut.
Så de få som bara kan använda satellit eller marknätet får en rejält höjd andel av kostnaderna som de måste stå för, var och en.
Det är inte surfande och spel i allas hem som kräver fiber, men däremot vill nästan alla ha högupplöst underhållning på skärmen.
Och det kan bara fibern fixa i längden.
Jag tillhör dem inte köpte en 4K tv köpte min i slutet av 2015 och känner mig nöjd när kanalerna sänds i hd, alla har inte gjort det hitills.
Jag gav 9k för tvn och har inga planer på att byta ut den den närmaste 5 åren, när det är dags så har det säkert kommit 4J eler vad det kan tänkas heta.
 
K karlmb skrev:
Såg att du kör TV via parabol.
Det är väl ok, kanske finns även 4k sändningar numera. (Annars är det ju löjligt att skaffa en std 55 tummare)
Men har du räknat med vad paraboltjänsten kostar, och vad den kommer att kosta den dagen alla (90%) av Sveriges hushåll har fått fiber?
När alla (och du med antagligen ) bara vill streama för att inte slösa tid utan bara titta när det faktiskt passar dig, så kommer broadcastat att dö ut.
Så de få som bara kan använda satellit eller marknätet får en rejält höjd andel av kostnaderna som de måste stå för, var och en.
Det är inte surfande och spel i allas hem som kräver fiber, men däremot vill nästan alla ha högupplöst underhållning på skärmen.
Och det kan bara fibern fixa i längden.
Nej den erkänner jag att jag inte räknade in.
Ser heller inte det löjligt med en 55" då jag har en och är nöjd. Men det körs inte i 4k och jag har inget behov i högupplöst underhållning.
Den dagen det blir ohållbar kostnad för att titta på lite tv, den dagen får man väl ta ett annat beslut. Men den dagen är inte idag och inte om ett fåtal år.

En annan intressant aspekt i just installationen av den här lille kabeln är den orättvisa prissättningen, kom på det nu då en familjemedlem fick prisuppgifter till sin gård ute i skogen.
Först var det något på mellan 20-25 tusen, men han ansåg att det var inget han ville ha. När de hade samlat ihop alla grannar som tackat ja för det priset så fick han ett nytt erbjudande på 15 tusen. Hur ok känns det mot grannarna.
Han tackade nej där med.

Sen om jag kan koppla in mig om 13 år eller om de har kommit på något ännu bättre det återstår ju att se, men det bör ju inte vara omöjligt då den ligger 3.5 meter från huset men då får de allt ge bättre pris =)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
R
Du har ingen fiber 3.5m ifrån tomten, möjligtvis en duct men som jag skrivit tidigare så är det ingen garanti att du kan få en fiberanslutning när du vill eller om det ens kommer finnas en ledig fiber till dig i framtiden.
 
R RalleB skrev:
Du har ingen fiber 3.5m ifrån tomten, möjligtvis en duct men som jag skrivit tidigare så är det ingen garanti att du kan få en fiberanslutning när du vill eller om det ens kommer finnas en ledig fiber till dig i framtiden.
Då slipper jag fundera på den saken. Och slipper således också bry mig. Min åsikt säger att då är systemet ganska uselt om man inte kan ansluta sig i framtiden.
Hur gör nybyggen om de vill ha ? Eller de säger, synd om dig du skulle byggt huset innan maj 2019.
 
J
M Markarbetaren skrev:
Jag ber om ursäkt, jag utgick helt och hållet från min bostadssituation. Jag bor i ett "färdigbyggt" 70-tals villaområde där det inte finns några nya tomter att exploatera. När Telia gick fram med öppen fiber i vårat område så använde man sig av befintliga teleserviser och plintar. I plinten som är precis utanför min tomtgräns tror jag vi är 6 grannar som använder samma. När fibercowboysen gick fram i området så matade man in ducter till alla fastigheter. Dom som likt mig själv inte beställde nöjde man sig med att mata in den pluggade ducten tills det tog stopp i 32-slangen till teleservisen.
Jo så händer det ju att man gör, och det är ju bra när den kanalisationen är intakt.
 
J
R Rkarlsson skrev:
Då slipper jag fundera på den saken. Och slipper således också bry mig. Min åsikt säger att då är systemet ganska uselt om man inte kan ansluta sig i framtiden.
Hur gör nybyggen om de vill ha ? Eller de säger, synd om dig du skulle byggt huset innan maj 2019.
Är det tillräckligt många nya tomter som släpps, eller om det ligger inom ett visst geografiskt område (oftast vid privata nätägare), så bygger man ut, eller om det finns olika kommunala direktiv hos stadsnätet att alla tomter ska erbjudas anslutning, så kan det också hända men annars är det inte säkert att det går, åtminstone inte för ordinarie pris, utan efter offert. Det beror alltså på.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Du har ingen fiber 3.5m ifrån tomten, möjligtvis en duct men som jag skrivit tidigare så är det ingen garanti att du kan få en fiberanslutning när du vill eller om det ens kommer finnas en ledig fiber till dig i framtiden.
Då har man nog dragit fram väldigt lite fiber om den tar slut.
 
J
A Andy78 skrev:
Då har man nog dragit fram väldigt lite fiber om den tar slut.
Minst en för lite.
Man planerar alltid med överkapacitet men allt eftersom går det åt. Det är absolut ingen garanti att det finns befintlig fiber i närheten. Det är trångt i backen.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Ja de lär sig i skolan. Har de inte böcker alls mer? I med du skriver att det hänt en hel del känns det som boken är förlegad.
Återupprepar, en upp till 13 årig unge har i min mening inget behov av egen dator eller fiberanslutning för att kolla lite youtube.
Brorsan sket i fiber med och hans företag är just programmering och det fungerar ju utmärkt.
Han lärde sig med uppringt modem en bok och offlineläge.

Installation 20 000 kr, minimum 279 kr månaden. x 13 år = 63524 kr.
Mobilt i 13 år 38844 kr Diff på 24680 kr.
Jag tror man klarar sig på det mobila i x antal år till och behåller de nästan 25 tusen.

Nåja vi har inte behovet =) Pågen har inget behov.

Som tillägg. så om alla blir programmerare så lär vårt samhälle stanna av i viktiga funktioner. Du är nog lite skadad av din bransch =) Medans jag är lite skadad av min livstil med minimalt behov av internet.
Man har egentligen bara behov av en gungstol, en banjo och ett mynningsladdat hagelgevär

Men jag vill lära min son att inte tänka i termer av vad man behöver utan I termer av vad som är möjligt, och att teknikprylar egentligen är gratis i sammanhanget.

Min ambition är att han skall få rätt tänkande, en bra utbildning och självförtroende. Pengar kan jag gärna göra av med om det sker för aktiviteter som uppmuntrar lärande. Försöker se till att han gör sådant som inte bara innebär passiv konsumtion.
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Då slipper jag fundera på den saken. Och slipper således också bry mig. Min åsikt säger att då är systemet ganska uselt om man inte kan ansluta sig i framtiden.
Hur gör nybyggen om de vill ha ? Eller de säger, synd om dig du skulle byggt huset innan maj 2019.
Uselt? Du får nog börja tänka om lite hur det egentligen funkar...

Exempel i grova drag:
Man har ett område på 300 hushåll där man kör en säljkampanj. 250st väljer att hoppa på.
Man börjar då rita hur nätet ska byggas samt varifrån man ska dra fram ny matning.

Man börjar gräva och väljer då att släppa av duct (slang) även vid de hushåll som inte beställt som man passerar. Detta kostar pengar men företaget hoppas få dig som kund för att få igen dessa nån gång så de gör den investeringen.

Man blåser i fiberkablar till knutpunkter (FOS) samt till de som har beställt.
Nu så har företaget återigen lagt ut extra pengar på att se till att skåp/matningskablar m.m är anpassade så att även de som inte beställt ska kunna beställa och få fiber i framtiden.

Här är det dock viktigt att veta att det inte finns en speciell fiber bara till dig som ligger och väntar utan det finns ex. antal lediga.

Tiden går och eftersläntrare beställer samt får en fiber installerad. Lediga fiber minskar.
Dock så har det allt eftersom byggts lite hus längs med sträckan för matningen för fibern. (Det behöver inte vara på sträckan som matar ditt område utan kan vara längs med huvudkabeln)

Och företaget ser att det finns lediga fiber som de kan använda så de gör naturligtvis det.
Det sitter inte och väntar på att det ska passa dig att ev. nån gång i framtiden beställa en anslutning.

Tiden går och nu helt plötsligt vill du ha fiber, företaget kollar naturligtvis möjligheterna för detta. Men det finns inte längre några lediga fiber kvar i ditt område.
Man kollar då om man kan svetsa om någon annanstans för att leda fram till dig men tyvärr går ej detta.
Och att dra fram en ny matning bara för dig kommer inte att ske (kan innefatta grävning, blåsning av fiber flera km/mil, material m.m)

Så du blir helt enkelt utan.

Du kallar det uselt att ett (oftast) vinstdrivande företag inte sitter och väntar i all evighet på att du ska behaga bestämma dig och beställa.

Kallar du det uselt när Ica sålt slut på mjölken och du springer in precis innan stängning för att köpa mjölk?
Men de kanske skulle sparat ett paket ifall du ev. skulle komma in för att köpa mjölk?

Fiber är ingen rättighet, det är en produkt som säljs. Och väljer man att avstå från början så kan den vara slutsåld senare helt enkelt.
 
  • Gilla
Mats och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.