Frustrator Frustrator skrev:
Nästan 26h blev det väntat :)
Skulle vara intressant med en minuts ”timelapse” på tillverkningen!

Plockat fram och plockat undan...

Tog fram egna, ärvda och loppisfynd för att börja återställa dem till användbart skick. Försöker samla på mig stämjärn från EA Berg/Sandvik, Bacho i första hand men hittat några intressanta från Hackman, Narex, några omärkta som troligtvis kommer från Kockums varv samt ett som är stämplat med "Sweden" och vad som ser ut som "VW" i en vapensköld. Jag har inga kunskaper på området men om någon har vet vad det sista stämjärnet kommer från vore det roligt att få veta. (Även om det finns handmaskiner som är brandade med Fordloggan tror jag inte att Volkswagen är inblandade här.)

Samling gamla stämjärn av olika märken och skick på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men...
....Blev dock v ä l d i g t trött när jag insåg hur många timmar jag har framför mig innan jag har fått dem i skick med tanke på hur både eggar, stål och vissa handtag ser ut.
Så jag plockade undan dem igen.

Nu ska jag göra något annat istället. :)
//Ronnie

• Gilla
  • Haha
VidarH och 3 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Tog fram egna, ärvda och loppisfynd för att börja återställa dem till användbart skick. Försöker samla på mig stämjärn från EA Berg/Sandvik, Bacho i första hand men hittat några intressanta från Hackman, Narex, några omärkta som troligtvis kommer från Kockums varv samt ett som är stämplat med "Sweden" och vad som ser ut som "VW" i en vapensköld. Jag har inga kunskaper på området men om någon har vet vad det sista stämjärnet kommer från vore det roligt att få veta. (Även om det finns handmaskiner som är brandade med Fordloggan tror jag inte att Volkswagen är inblandade här.)

[bild]

Men...
....Blev dock v ä l d i g t trött när jag insåg hur många timmar jag har framför mig innan jag har fått dem i skick med tanke på hur både eggar, stål och vissa handtag ser ut.

//Ronnie

Rätt tänkt!

Spar det jobbet till en blåsig/regnig dag i höst och njut av vår korta sommar!

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Skulle vara intressant med en minuts ”timelapse” på tillverkningen!
Tror inte hustrun hade uppskattat om jag sprang ner dit varje minut för att fota..

P Pysslarn skrev:

[bild]

Men...

//Ronnie
Kanske ta med dem ner till Skåne?
Och sen hetsar du fram en tävling mellan Ola och Daniel i vem som kan slipa snabbast. Erbjud att de får köra på dina stål ;)

• Gilla
  • Haha
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tror inte hustrun hade uppskattat om jag sprang ner dit varje minut för att fota..
En lite mer avancerad kamera sköter det automatiskt!

• Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
En lite mer avancerad kamera sköter det automatiskt!
Får kolla upp drt. Tyvärr är verktygsfonden väldigt tom just nu :(

Ja men inte kan man ju slösa bort verktygspengar på kameror.......

• Gilla
Ursuz81 och 1 till
  • Laddar…
Kameror hör absolut hemma i kategorin Verktyg

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jasså.... i min budget hör de till kategorin Grunkamojer....... och den kategorin gäller det att minimera så man har råd med Verktyg.
Fast jag äger faktiskt en liten 10 år gammal digitalkamera så helt renlärig är jag inte.......... i kategorin Grunkamojer finns också en helt ny mobiltelefon modell CAT B30. Min Nokia 1110 som jag har haft i många år sedan jag fick den gratis begagnad den totalhavererade i förra månaden och då bytte jag till en gratis Nokia 3510 som havererade i förra veckan och nu verkar det som om alla telefoner av det slaget börjar bli antingen bortkastade eller trasiga....... jag letade och letade..... tills pappa tröttnade på mitt telefonelände och köpte min första nya telefon någonsin.
I den kategorin finns också en 30 år gammal transistorradio som fungerar ibland...... och så bolagsdatorn som jag skriver det här på.

Om man däremot har fotografering som yrke eller storskalig hobby då är en kamera Verktyg.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

Men...

//Ronnie
Det står inte MV då? Tänker Motala Verkstad. Tror dock inte en ring klassas som vapensköld men gissar ändå :)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
ett som är stämplat med "Sweden" och vad som ser ut som "VW" i en vapensköld. Jag har inga kunskaper på området men om någon har vet vad det sista stämjärnet kommer från vore det roligt att få veta.
Motala verkstad? Inte VW, men väl MV och loggorna är faktiskt inte helt olika. Nu gjorde de väl främst lite större saker än handverktyg, men ett så brokigt bolag kan ju ha gjort lite av varje.
Motala Verkstads logotyp med bokstäverna "MV" fäst på en metallpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: tvåa på den.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Å, vilken fin bild. Ser ut som luftbron i Södertälje med dubbelklaffen i bakgrunden......

Verkstadsorganisering!

Ut med så mycket som möjligt
H7j5psn.jpg

Tur man har en kran, speciellt om ryggen vill jäklas. Bästa biltema köpet jag gjort. Men modifieringarna var nödvändiga för den ska vara användbar i min mening.
e6GdZZb.jpg

Hit ska hyvelbänken komma, de lägsta virkeshyllorna måste bort, blir en ny verktygstavla också.

kJ6BESy.jpg

Sen ska bandsågen flyttas till andra sidan.
obRRuIy.jpg

Lättare än jag trodde, man tar det sakta, lyfter bara så maskinen nätt åker upp, då kan man puffa den och använda kofot osv. Säker metod tycker jag...
7l7Imth.jpg

Och svarven ska flyttas, ska ha den brevid fräsen.
GplOPft.jpg

2Af0hEh.jpg

Sådär ja, haft över fräsen övertäckt då jag sopat ganska mycket damm och skräp.
NyU3wc4.jpg

cexBL4K.jpg

Fördelen att stå såhär är ju att man nu har tillgång till fräsen bakifrån, och verktygsbrickan som följde med kan nu användas igen.

Dit svarven stod ska jag flytta svetsbordet och "skitbänken", då får jag allt metall på en sida och allt trä på en sida, enklare att separera då.

• Gilla
Solvskaftet och 6 till
  • Laddar…
Fogsvansat skiten ur nerrasat plommonträd hos 86-åriga granntanten, tillika frugans farmor, och kört till tippen (trädet, inte gammeltanten).

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.