379 392 läst · 824 svar
379k läst
824 svar
Vårt ytong hus projekt
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 717 inlägg
Jag har kyla på mitt FTX, det är tämligen värdelöst. Bättre att dra ut ledningar och sätta en fläktkonvektor infälld i innertaket på lämpligt ställe. Kan tänkas att jag eftermonterar en fläktkonvektor i taket framöver.banjoragge skrev:Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 556 inlägg
Min AC/VP luft-luft är inte kopplad till FTX:en. Det är en vanlig pump med utomhus och inomhusdel. FTX:en går som vanligt, men jag har ställt in det så att rotorn går om avluften är kallare än inkommande friskluft. Då kyler jag inkommande luft lite. Efter hand som huset kyls ner, ökar avkylningen av inkommade friskluft. det ger väldigt jämn lufttemperatur i huset och jag inbillar mig att det blir lite mindre energikrävande att kyla ner huset. OBS! Jag har 365 Ytongytterväggar + 150 Ytong innerväggar, så värmetrögheten är stor. Anlednigen till att inte sätta kylning i FTX från början var att jag inte trodde på det. Investering, underhåll, kapacitet jfr med billiga luft-luft aggregat känns säkrare.Johannes Carlsson skrev:
Tack tack!!banjoragge skrev:Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
Det blir ingen ac nu iaf. Vill man ha det i framtiden får man sätta en luft/luft på en vägg i vardagsrummet och göra det så diskret det går.
Visst kunde man köpt en färdig plåt kamin men att köpa en insatta och bygga egen inklädnad är ju lite coolare
Bara putsen kvar
Bara putsen kvar
Har du räknat på bärigheten för lättbetongen under de gjutna sidostyckena?
Vad ska du ha nischen i fronten till?
Det blir roligare att göra saker själv, vi kommer mura våra murstockar i tegel och kommer också gjuta något liknande som du gjort för att få bärighet över öppningen, vill inte ha någon stolpe i hörnen heller.
När får man se hur belysningen i taket blir?
Det blir roligare att göra saker själv, vi kommer mura våra murstockar i tegel och kommer också gjuta något liknande som du gjort för att få bärighet över öppningen, vill inte ha någon stolpe i hörnen heller.
Super läckert!
Hade du några tankar på att fylla utrymmet runt skorstenen med sten? För att skapa ett värmelager så att säga.
Hade du några tankar på att fylla utrymmet runt skorstenen med sten? För att skapa ett värmelager så att säga.
Nej jag har inte räknat på bärigheten men jag lovar att säga till om det rasarX xLnT skrev:Har du räknat på bärigheten för lättbetongen under de gjutna sidostyckena?
Det är rejält armerat så risken finns inte enligt mig själv iaf
Jag gjöt sedan ihop sidostyckena på 3 ställen för total stabilitet så vikten tas upp på flera ställen.
Nischen är tänkt som lite styling för att bruta den raka delen så det ser lite skojigare ut och där finns plats att sätta ett par ljus om man vill
Så fort putsningen invändigt är klart så ska målaren dit och göra klart innertaket sen kan man tänka på belysning sen men blir om några veckor hoppas jag.
Det som tar tid är putsningen då det är hur mkt som helst men det går verkligen frammåt då brorsan har semester nu och kan putsa vardagar också