Grävt ur för en trädgårdsdamm. Många spadtag även om det är en liten sak på 2x2 meter med en djuphåla för näckros :)
Uppgrävd trädgårdsmark för en blivande damm på 2x2 meter med en vattenfylld djuphåla och omgivande stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattnet i botten bara ifyllt för att det ska bli lättare att jämna till leran innan dammduken

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Inte idag, men igår provade vi att lägga ett tungt pussel. Väntar på ett lass med sand för att kunna lägga ordentligt, blir kul då inga stenar är lika tjocka eller jämna (ja, mest för min man då) ;)
Ojämna stenplattor lagda som ett "pussel" vid ett rött hus, med skottkärra och rosbuske.
Skapa konto

• Gilla
tobbbias och 8 till
  • Laddar…
Någon beställde hällregn lagom att jag börjat täcka kanterna. Nu är allt geggigt så bara ta en öl och njuta av semestern :)
Regnig trädgård med oavslutat byggprojekt och täckta kanter, lerig mark och gröna buskar.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Nu levererar den fullt ut.. :love:

Välvd trädgårdsbåge täckt av blomstrande honungsrosor i ett grönskande landskap, markerad med texten "Honungsros i blom 2019".
Skapa konto

.. bågen håller!

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Andra plockningen, slant ner några smultron också..

En skål med jordgubbar och några smultron, röda och mogna bästa andra plockningen.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Vill ni se växtkraft...?

Visserligen något som jag anser vara ogräs.. men jag är impad över växtkraften i det! Det håller på och växer om vårt växthus liksom... :surprised:

Ogräs som växer intill och delvis över ett växthus med blandade gröna och bruna toner.
Skapa konto

Sägs vara en skräppa av nått slag..

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Istället för grus/stenplattor, så blev det ett trägolv mellan odlingskragarna :)

Trägolv mellan odlingskragar i en trädgård, svartvit bild.
Skapa konto

• Gilla
Joakim_st och 2 till
  • Laddar…
Inte så stor, men fyller sin funktion just nu :)

Ny spaljé med klätterros vid vit husvägg, sidvy av hus med trädgård och mörkt tak.
Skapa konto

Nu har vi börjat knyta upp/fast klätterrosen på nya spaljen..

(svårt när den växer praktiskt taget inne i den vita, men vi tänkte försöka leda den bort.. i värsta fall får vi väl flytta hela rosen om några år)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Idag skruvade jag fast den sista pinnen i balkongräcket på årets roliga trädgårdsprojekt. En "balkong". Den förgyller nu en tidigare trist plats, men dit alla besökare går när de första gången besöker oss i torpet. Där är nämligen den bästa utkiksplatsen ned i gruvschaktet som gränsar trädgården. Ni som är observanta ser att jag fegade ur, balkongen är byggd innanför staketet och hänger inte över gruvschaktet. Trygghet framför allt! Det återstår lite finlir, som att skruva fast någon slags kjol för att dölja pallarna och att placera ingångsplattorna framför ingången.

Balkongen ser ut så här idag:
Nybyggd trädgårdsbalkong med vita räcken, blå utemöbler och grill intill ett staket med hängande fönster och blomlåda.
Skapa konto

När bygget var en bit på väg såg det ut så här:
Nybyggd träbalkong med stolar och bord, säkert placerad innanför ett staket i trädgården.
Skapa konto

Före bygget satt vi på platsen och funderade på hur det skulle kunna se ut:
Två stolar framför ett staket på en ojämn gräsmark, med träd och buskar i bakgrunden.
Skapa konto

Ett fönster hängdes upp på staketet, så att man kan kika ned på gruvschaktet:
Blomsterlåda med pelargoner framför ett nätstaket med utsikt till ett gruvschakt och en dekorativ vindspel.
Skapa konto

Idag har isen smält och vattnet syns långt därnere:
Utsikt genom staket med fönster över gruvschakt omgivet av grönska och vatten synligt nedanför.
Skapa konto

• Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Nu är äntligen allt grus slut, så jag kan plantera några vinbärsbuskar till. Klart finare än en grushög. Som kantmarkering blev det gräslöksplantor jag hittade lite här och där i trädgården. En del var övervuxna och rätt svåra att hitta. Andra hittade jag lättare, i alla fall de jag hade köpt i matbutiken och använt i matlagningen. Rötterna på matbutikernas gräslök verkar hålla bra kvallité.

Trädgårdsland med nyplanterade vinbärsbuskar och gräslök som kantmarkering, omringat av gräsmatta.
Skapa konto

Fullt så fint ser inte de nyplanterade irisarna ut. Jag fick vara rätt brysk när jag grävde loss dem från sin gamla plats, men jag hoppas ändå att de kommer att ta sig.
Nyplanterad gräslök i jorden som används som kantmarkering i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Gjort färdigt pergolan, nu med dold lucka ut bakom förrådet samt en fast och en uppfällbar sittbänk.
Nybyggd pergola med sittbänkar och dold lucka vid ett förråd, omgiven av grönska.
Skapa konto

Utsikten
Lummig trädgård med växtbäddar, en grön gräsmatta och en röd tegelbyggnad en solig dag.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
[bild]

Ett litet växthus. Klädde in det i ask. Tanken är att virket ska bli grått naturligt.
Snyggt!!! Du är inte orolig att fasaden mot huset kommer ta stryk? Tänker att det blir ganska varmt och fuktigt i ett växthus.. tänkte göra nåt liknande men kanske bara är nojig

Improviserat ihop en dropp-anordning inför en två dagars tur till legoland.
Hemmagjord droppbevattning i växthus med en PET-flaska, slang, och kopplingar ovanför krukor med plantor.
Skapa konto

• Gilla
Marcussjogren och 5 till
  • Laddar…
Maken är ofta på väg att kasta dessa maskiner åt helskotta.. vi har en hel del som behöver trimmas/röjsågas.. men de är inte speciellt lätta att få igång :/ Jag gav upp dem för flera år sedan, då jag kan inte med "rycket" pga rygg/leder (jag har köpt eltrimmer till mig själv istället! funkar jättebra).

Två bensindrivna trimmers liggande på gräs med ladan i bakgrunden.
Skapa konto

Ingen av maskinerna har vi valt själva.. jonsereden tror jag borde justeras på nått vis (de har haft sådana problem på andra trimmers). Men det känns som det är något annat fel också.. för jag kan inte tänka mig att klingan/trimtråden ska snurra när man "drar igång den".. det ska rimligen vara nått barnsäkert så inte någon blir skadad..

.. och när vi nu väl får igång den, tjuvstannar den så fort vi inte har full choke..och dessutom verkar trådarna i trimhuvuduet inte sitta kvar (trots att vi skruvar - och provar slita o dra).

10 min meckande.. 35 sek arbete.. om vartannat haha..

Close-up av rödgrön sallad växande i pallkrage.
Skapa konto

Sallad har vi gott om ute i pallkragarna .

En squashplanta med synlig squash och blommor i en pallkrage.
Skapa konto

Squasherna är på g.. flera sorter!

Hand som håller mogna hallon med fler bär och bladverk i bakgrunden.
Skapa konto

Hallonen är stora och goda i år! (förra året var de små, trots att just de fick vatten..och vädret var gynnsamt!)

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
(jag har köpt eltrimmer till mig själv istället! funkar jättebra).
Vilken eltrimmer köpte du?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.