992 613 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Inte så stor, men fyller sin funktion just nu
Nu har vi börjat knyta upp/fast klätterrosen på nya spaljen..
(svårt när den växer praktiskt taget inne i den vita, men vi tänkte försöka leda den bort.. i värsta fall får vi väl flytta hela rosen om några år)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har vi börjat knyta upp/fast klätterrosen på nya spaljen..
(svårt när den växer praktiskt taget inne i den vita, men vi tänkte försöka leda den bort.. i värsta fall får vi väl flytta hela rosen om några år)
Idag skruvade jag fast den sista pinnen i balkongräcket på årets roliga trädgårdsprojekt. En "balkong". Den förgyller nu en tidigare trist plats, men dit alla besökare går när de första gången besöker oss i torpet. Där är nämligen den bästa utkiksplatsen ned i gruvschaktet som gränsar trädgården. Ni som är observanta ser att jag fegade ur, balkongen är byggd innanför staketet och hänger inte över gruvschaktet. Trygghet framför allt! Det återstår lite finlir, som att skruva fast någon slags kjol för att dölja pallarna och att placera ingångsplattorna framför ingången.
Balkongen ser ut så här idag:
När bygget var en bit på väg såg det ut så här:
Före bygget satt vi på platsen och funderade på hur det skulle kunna se ut:
Ett fönster hängdes upp på staketet, så att man kan kika ned på gruvschaktet:
Idag har isen smält och vattnet syns långt därnere:
Balkongen ser ut så här idag:
Logga in
Skapa konto
När bygget var en bit på väg såg det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Före bygget satt vi på platsen och funderade på hur det skulle kunna se ut:
Logga in
Skapa konto
Ett fönster hängdes upp på staketet, så att man kan kika ned på gruvschaktet:
Logga in
Skapa konto
Idag har isen smält och vattnet syns långt därnere:
Logga in
Skapa konto
Nu är äntligen allt grus slut, så jag kan plantera några vinbärsbuskar till. Klart finare än en grushög. Som kantmarkering blev det gräslöksplantor jag hittade lite här och där i trädgården. En del var övervuxna och rätt svåra att hitta. Andra hittade jag lättare, i alla fall de jag hade köpt i matbutiken och använt i matlagningen. Rötterna på matbutikernas gräslök verkar hålla bra kvallité.
Fullt så fint ser inte de nyplanterade irisarna ut. Jag fick vara rätt brysk när jag grävde loss dem från sin gamla plats, men jag hoppas ändå att de kommer att ta sig.
Logga in
Skapa konto
Fullt så fint ser inte de nyplanterade irisarna ut. Jag fick vara rätt brysk när jag grävde loss dem från sin gamla plats, men jag hoppas ändå att de kommer att ta sig.
Logga in
Skapa konto
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Maken är ofta på väg att kasta dessa maskiner åt helskotta.. vi har en hel del som behöver trimmas/röjsågas.. men de är inte speciellt lätta att få igång :/ Jag gav upp dem för flera år sedan, då jag kan inte med "rycket" pga rygg/leder (jag har köpt eltrimmer till mig själv istället! funkar jättebra).
Ingen av maskinerna har vi valt själva.. jonsereden tror jag borde justeras på nått vis (de har haft sådana problem på andra trimmers). Men det känns som det är något annat fel också.. för jag kan inte tänka mig att klingan/trimtråden ska snurra när man "drar igång den".. det ska rimligen vara nått barnsäkert så inte någon blir skadad..
.. och när vi nu väl får igång den, tjuvstannar den så fort vi inte har full choke..och dessutom verkar trådarna i trimhuvuduet inte sitta kvar (trots att vi skruvar - och provar slita o dra).
10 min meckande.. 35 sek arbete.. om vartannat haha..
Sallad har vi gott om ute i pallkragarna .
Squasherna är på g.. flera sorter!
Hallonen är stora och goda i år! (förra året var de små, trots att just de fick vatten..och vädret var gynnsamt!)
Logga in
Skapa konto
Ingen av maskinerna har vi valt själva.. jonsereden tror jag borde justeras på nått vis (de har haft sådana problem på andra trimmers). Men det känns som det är något annat fel också.. för jag kan inte tänka mig att klingan/trimtråden ska snurra när man "drar igång den".. det ska rimligen vara nått barnsäkert så inte någon blir skadad..
.. och när vi nu väl får igång den, tjuvstannar den så fort vi inte har full choke..och dessutom verkar trådarna i trimhuvuduet inte sitta kvar (trots att vi skruvar - och provar slita o dra).
10 min meckande.. 35 sek arbete.. om vartannat haha..
Logga in
Skapa konto
Sallad har vi gott om ute i pallkragarna .
Logga in
Skapa konto
Squasherna är på g.. flera sorter!
Logga in
Skapa konto
Hallonen är stora och goda i år! (förra året var de små, trots att just de fick vatten..och vädret var gynnsamt!)