3 396 873 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Börjat tillverka en kärra till mina nya gastuber.
Spillmaterial av ekparkett, skrot från jobbet och ett par kundvagnshjul.
Lite bultar som ska bytas ut och bli i rätt längd samt lite fästen för slang och liknande kvar att fixa.
Tänkte även försöka göra ett fäste AGA X11 lådan.
Spillmaterial av ekparkett, skrot från jobbet och ett par kundvagnshjul.
Lite bultar som ska bytas ut och bli i rätt längd samt lite fästen för slang och liknande kvar att fixa.
Tänkte även försöka göra ett fäste AGA X11 lådan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Varit och handlat en halv kubik ek. Riktiga monster men väldigt fina! 250cm långa, 90-100cm breda och 80mm tjocka!
Fick dessa almbitar på köpet!
Logga in
Skapa konto
Fick dessa almbitar på köpet!
Logga in
Skapa konto
Om man är hulken så kanske. Men det är nog nästintill omöjligt för en normalbyggd man.A axel_n skrev:
Jag är ingen styrkelyftare, men långt ifrån klen (190cm/90kg). Jag fick hjälp av en stark kompis och det var precis att vi klarade dem på 2. Tror de väger en bit över 100kg styck.
De är inte torra än så jag fick dem billigt. Sågade i början av april och torkade utomhus sen dess.
Får se hur torkningen går. Lär inte vara snickeritorrt förrän tidigast vintern 2020-2021.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
V vectrex skrev:Om man är hulken så kanske. Men det är nog nästintill omöjligt för en normalbyggd man.
Jag är ingen styrkelyftare, men långt ifrån klen (190cm/90kg). Jag fick hjälp av en stark kompis och det var precis att vi klarade dem på 2. Tror de väger en bit över 100kg styck.
De är inte torra än så jag fick dem billigt. Sågade i början av april och torkade utomhus sen dess.
Får se hur torkningen går. Lär inte vara snickeritorrt förrän tidigast vintern 2020-2021.
[bild] [bild] [bild]
Bra tänkt där!
Det gäller att ligga/titta långt fram när det gäller virke för snickeri!
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Logga in
Skapa konto
Lite tid över i garaget att se över lite förvaring. Jag har haft skarvkablar lite här och där hängande på spikat i verkstaden, tagit upp mycket väggyta och ingen riktig ordning på dom.
Ett plattjärn, bockade några bitar armeringsjärn och sen lite svartfärg på det hela så ryms nu all skarvkabel på en tidigare oanvänt väggyta.
Blir samma lösning till trefaskablarna.
Logga in
Skapa konto
Sen lite kvalitetstid med nya förvärvet i maskinparken här hemma, smörjt upp hela maskinen och bytt ut några smörjnipplar som var dåliga. Börjar min semester till veckan så då blir det lite grävjobb här hemma på gården
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 394 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 394 inlägg
För er som inte hänger i "Dagens verktygsinköp!" bör titta i denna länk först https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-383#post-3307852
Ja vad ska man säga, varje gång jag tittade på bänken fick jag känslan av barnamord när jag tänkte på mina ursprungliga planer...
Men bänken var helt oanvändbar då stativet var rankt (krävde infästning i golvet) och alldeles för lågt. Som den aspirerande möbelsnickaren jag är (ironi) löste jag det såhär. Jag tror denna lösning kommer räcka långt för mig även fast det är en bäbisbänk men om inte får framtida jag lösa det (inkl. Att det fattas en skiva)
Och som vanligt i mitt garage är hela byggd med spillvirke. 99% 22x120 ytterpanel.
Ja vad ska man säga, varje gång jag tittade på bänken fick jag känslan av barnamord när jag tänkte på mina ursprungliga planer...
Men bänken var helt oanvändbar då stativet var rankt (krävde infästning i golvet) och alldeles för lågt. Som den aspirerande möbelsnickaren jag är (ironi) löste jag det såhär. Jag tror denna lösning kommer räcka långt för mig även fast det är en bäbisbänk men om inte får framtida jag lösa det (inkl. Att det fattas en skiva)
Logga in
Skapa konto
Och som vanligt i mitt garage är hela byggd med spillvirke. 99% 22x120 ytterpanel.
Efter att ha letat runt efter en ny fräs till fräsbordet så bestämde jag mig för att prova att ha min bosch monterad där istället. Ritade av kroppen i Fusion och fick fram något som borde kunna fungera som hållare...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto