4 362 017 läst · 32 081 svar
4362k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Urk, vad har hänt? Är det ångbromsens fel? Jag ska precis till att isolera ett rum med cellulosaisolering, och där rekommenderas en ångbroms. Är det galet?O OTTO_75 skrev:
On topic: lagat taket. Hade ett brutalt läckage. Ca 10 år gammalt tegeltak. Ungefär sex pannor var krossade nedanför ränndalen, och duken precis nedanför var skarvad kant-i-kant. Det har följdaktligen öst in vatten... Lappade med ny duk och klister. Hoppas det håller.
Mitt inlägg syftade på det omöjliga att sätta ångbroms och få det tätt.F Fluxor skrev:Urk, vad har hänt? Är det ångbromsens fel? Jag ska precis till att isolera ett rum med cellulosaisolering, och där rekommenderas en ångbroms. Är det galet?
On topic: lagat taket. Hade ett brutalt läckage. Ca 10 år gammalt tegeltak. Ungefär sex pannor var krossade nedanför ränndalen, och duken precis nedanför var skarvad kant-i-kant. Det har följdaktligen öst in vatten... Lappade med ny duk och klister. Hoppas det håller.
När det gäller frågan om man ska eller inte ska, så lutar nog svaret - av allt jag kunnat läsa och efter att ha pratat med tillverkare - att man helst ska ha någon diffusionsspärr, oavsett typ av isolering. Men att det är viktigt att den blir i stort sett helt tät.
Det är egentligen bara icell som menar att man helt kan strunta i ångbroms/ångspärr.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Ha! Seger!
Fick bort det sista av murbruket igår och ikväll lyckades jag med fruns hjälp putta upp rören genom kanalen.
Bjuder på lite bilder på omgivningen också.
Rörigt värre i sista bilderna, där har pannan tidigare stått. Nu är det allmänt rörschackt och skräpförvaring. Morgondagens projekt blir att få ner 48 mm rör genom 40 mm hål till krypgrunden. PU-isolering är rätt kompressibel, eller hur?
Plan B blir att sätta en stump oisolerat 22 mm Cu genom just de hålen och anpassa isoleringen efter vad som går igenom. Tyvärr sitter det i hålen som ska användas just nu matning till den sista resten av gamla värmesystemet, den måste flyttas först. Eller bara kopplas bort... Det är ju varmt ute...
Fick bort det sista av murbruket igår och ikväll lyckades jag med fruns hjälp putta upp rören genom kanalen.
Bjuder på lite bilder på omgivningen också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rörigt värre i sista bilderna, där har pannan tidigare stått. Nu är det allmänt rörschackt och skräpförvaring. Morgondagens projekt blir att få ner 48 mm rör genom 40 mm hål till krypgrunden. PU-isolering är rätt kompressibel, eller hur?
Plan B blir att sätta en stump oisolerat 22 mm Cu genom just de hålen och anpassa isoleringen efter vad som går igenom. Tyvärr sitter det i hålen som ska användas just nu matning till den sista resten av gamla värmesystemet, den måste flyttas först. Eller bara kopplas bort... Det är ju varmt ute...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 719 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 719 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 719 inlägg
Lite småtrix. Vattenläcka, kommoden håller på att ramla ner, värmepumpen kör kyla ner i plattan... nytt hus asså
Men roligare jämförelse på gammal gungställning armkraft vs vinkelslip vs tigersåg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men roligare jämförelse på gammal gungställning armkraft vs vinkelslip vs tigersåg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slipade av bänken ner till 220. Och när det ändå är lågvatten passade jag på att plöja undan så att vatten linjen går bättre