kulle
useless useless skrev:
Murat lite i värmen. Ska gräva lite också, men det får bli när det är svalare.
[bild]
Jag gillar att grunden går utanför precis som det ska vara på gamla hus, och inte rakt ner längs med syllen

T
Monterat rör och vattenutkast :)

• Nyinstallerade rör längs vägg ovanför vit köksinredning med diskho och vattenutkast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat vattenutkast på grått betongvägg intill träpanel, med svart urna nedanför.
    Skapa konto
  • Gilla
s97danl och 4 till
  • Laddar…
Det är viktigt med ångbroms, dom sa.
Den ska vara 100% tät, dom sa.
Det kommer bli roligt, dom sa.

• Byggplats med öppen takkonstruktion, byggmaterial och verktyg synliga samt en person arbetar.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Arg
Needas och 3 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Det är viktigt med ångbroms, dom sa.
Den ska vara 100% tät, dom sa.
Det kommer bli roligt, dom sa.

Kör diff öppet?
Cellulosa/träfiber isolering?

// fremax

Har testat plåtslageri för första gången.
Synd att jag inte gjorde det för två år sen när jag ökade på lutningen på taket och la ny papp. Mycket tegel som har frostsprängt, men det kanske är en anledning att lära sig mura också.
Husvägg med nyinstallerad plåt vid takfot ovanför tegelfasad, gammalt tegel med frostskador synligt.
Skapa konto

Nytt plåtarbete på en byggnads hörntak ovanför en tegelmur, med skadat tegel och bakgrund av trädgård.
Skapa konto

• Gilla
LoweW och 5 till
  • Laddar…
tommib
Installerat bevattningssystem. Både frun och jag tycker att det är dödligt tråkigt att vattna men vi vill odla saker och ha en fin trädgård.

Nu är det bara själva sprinklerdelen och droppslangarna som ska dit. Tills vidare blir det ett par välplacerade vattenspridare.

Elektriska komponenter för bevattningssystem monterade på trävägg.
Skapa konto

Installationsvy av ett bevattningssystem med ventiler, sladdar och slangar i ett trädgårdsskjul.
Skapa konto

• Gilla
Svedis och 13 till
  • Laddar…
nikasp
Nu är lockbrädor helt klart. Ska ”frisera” takfallet nästa gång, fixa nockbräda och insektsnät, gå loss med kapskiva på skorstenen och fixa någon lös tegelsten, på med masonit, läkta osv osv.

Får nog 1-2 medhjälpare så då ökar farten. Har fått hockeyröv av allt springande upp och ner för stege/ställning då jag inte haft någon som kan skicka upp grejer mm. Väldigt träligt bara att få på presenningarna själv men snart är det klart.

• Renoveringsarbeten på ett rött trähus med byggställning, oavslutat tak och skorsten.
    Skapa konto
  • Rödmålade lockbrädor på bockar i en trädgård med hus och stege i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träbrädor på gräset med hus och stege i bakgrunden, byggarbete pågår.
    Skapa konto
  • Tak med presenning och synlig skorsten i bakgrunden vid byggarbete.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Nu är lockbrädor helt klart. Ska ”frisera” takfallet nästa gång, fixa nockbräda och insektsnät, gå loss med kapskiva på skorstenen och fixa någon lös tegelsten, på med masonit, läkta osv osv.

Får nog 1-2 medhjälpare så då ökar farten. Har fått hockeyröv av allt springande upp och ner för stege/ställning då jag inte haft någon som kan skicka upp grejer mm. Väldigt träligt bara att få på presenningarna själv men snart är det klart.
Hyr du ställning eller har du köpt den?

nikasp
L Location skrev:
Hyr du ställning eller har du köpt den?
Jagköpte ett litet villapaket med en del extra delar så den där är 6 meter bred. Kostade 21500. Ska nog köpa på mig så jag täcker 9 meter tror jag, onödigt meckigt att hänga och klänga på gavlarna. Extremt skönt att kunna låta den stå i veckor och månader och jobba när tid, väder och lust infinner sig :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
En liten uppmaning från byggmästare (från en tidning vi hittade som vindskydd på kallvinden)
Antar den sätter stopp för mina funderingar runt ångbroms osv, svaret är ju glasklart som följer :D

• Gammal tidningsartikel där byggmästare Sven Karlsson rekommenderar Treetex för moderna hus, använd i 10,000 kvm byggnader.
    Skapa konto
  • Gilla
Tallguy196 och 5 till
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
En liten uppmaning från byggmästare (från en tidning vi hittade som vindskydd på kallvinden)
Antar den sätter stopp för mina funderingar runt ångbroms osv, svaret är ju glasklart som följer :D

Glöm inte monteringsanvisningen:
Spikas med minst 100spik/kvm (y)

• Gilla
  • Haha
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Klingan smekte toppen på fingret och käkade upp en bit av handsken.
I detta fall kanske handsken var bra men rent generellt undviker jag handskar i vid arbete med "farliga" (roterande) elverktyg. Är rädd att handsken ska fastna och orsaka större skador än det blir utan handskar.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Igår, fixade vi/sambon krukorna runt huset :)

• Nyskötta krukor med växter längs husväggen i en trädgård med grön gräsmatta på en solig dag.
    Skapa konto
  • Dekorerade blomkrukor med färgglada blommor längs en husvägg, grått grusunderlag, i skymning.
    Skapa konto
  • Nyfixade krukor längs husvägg med jord och unga växter i en trädgård.
    Skapa konto
  • Nyplanterade blommor i tre svarta urnformade krukor längs med husvägg och grusgång.
    Skapa konto
  • Trädgård med nysatta krukor vid en husfasad med veranda och grönt gräs.
    Skapa konto
  • Nyskötta blomkrukor placerade vid husvägg på grusunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Jocke Karlsson och 7 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Glöm inte monteringsanvisningen:
Spikas med minst 100spik/kvm (y)
Och detta ett minimum gärna dubbelt så mycket verkar vara melodin i gamla hus. Spik måste varit mer eller mindre gratis förr.

Jag har dragit i en och annan spik i buktande treetexskivor på landet. Med andra ord, sitter det inte 100 spik/kvm från början går det bra att stödspika lite efteråt.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.