3 396 609 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Blev ett miniprojekt när bakdörren till terassen havererade. Det är en dörr utan nyckel som man bara kan låsa innifrån. Nå nånting gick sönder inne i mekanismen så inget hände och dörren gick inte att stänga. Var bara att plocka upp och börja titta. Blev total nermontering men det gick bara så långt. Själva lådan med mekanismen var inte gjord för att plockas isär, allting var nitat.
Så på ren chans tog jag med dremeln och skar upp ett titthål. Då kunde jag se det fanns en länkarm som kopplade ihop dörrhandtaget med låsmekanismen och det var stiftet i länkarmen som var dåligt. Gjorde ett nytt stift av en 4mm borr och satte tillbaka.
Orkade inte ta bilder, det var lite jobbigt att tro man inte ska få dörren stängd eller låst. Irriterande att dom nitat allting istället för skruvar, så man kunde serva den. Låset verkar funka helt bra trots det är ett tithål i mekanismen nu.
Så på ren chans tog jag med dremeln och skar upp ett titthål. Då kunde jag se det fanns en länkarm som kopplade ihop dörrhandtaget med låsmekanismen och det var stiftet i länkarmen som var dåligt. Gjorde ett nytt stift av en 4mm borr och satte tillbaka.
Orkade inte ta bilder, det var lite jobbigt att tro man inte ska få dörren stängd eller låst. Irriterande att dom nitat allting istället för skruvar, så man kunde serva den. Låset verkar funka helt bra trots det är ett tithål i mekanismen nu.
Fortsatt med bygget av våra stolar. Min blir i Wenge och min pappas blir i valnöt.
Idag har sits och rygg kapats ner till rätt dimensioner och sammanfogats med några dominobrickor. Kapat ner brickorna till 20mm och använt ett hemmagjort djupstop till dominon för att inte fräsa rakt igenom.
Idag har sits och rygg kapats ner till rätt dimensioner och sammanfogats med några dominobrickor. Kapat ner brickorna till 20mm och använt ett hemmagjort djupstop till dominon för att inte fräsa rakt igenom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Vadå, måste slita på baken också!mexitegel skrev:
@Needas @vectrex Kevlar på knäna, resten är 79 % bomull så jag hoppas de står emot svetsloppor.
https://www.ullaredlantman.se/arbet...antverksbyxa-helly-hansen-chelsea-kevlar.html
@Mazen Man är väl ingen barbar
Lite blev det gjort utöver inslitningen.
Provkört kompostkvarnen, rishögen är nu kompost igen. Använde spillvirke och några pallar som avgränsning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Virket som blev över och några av de grova grenarna som Bosch inte klarade blir ett Bihotel
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Drabbades av blindtarmsinflammation för några år sedan. Måste verkligen tacka skattesystemet som gjorde det möjligt för en simpel knegare att vård i världsklass när det behövdes.P Pysslarn skrev:
Men när jag låg i bingen på väg in i slaktlokalen och fått narkos frågade jag kirurgen (kvinnlig) om det blir en titthålsoperation. Hon sade.
"Nej. Jag föredrar att skära upp män"
Sedan tog filmen slut...
Mvh Findus
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Givet osömmade rör är det gängstången som går först, då alla gängor är brottanvisningar, sömmade rör är något annat. Nu är jag sent ute, men det gick nog braDan_Johansson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Trodde bara det var Elvis som kunde "chucka upp", Men efter 40 år i verkstaden så kan numer även jag "chucka up" ;-)DennisCA skrev:Det är väl så att jänkarna då dom säger en 9" lathe så syftar 9" på den största dimensionen på ett ämne som man kan chucka upp i svarven. Medan i europa tänker vi på spindelhöjden då vi tänker svarvstorlek.
"The size of an engine lathe is determined by the largest piece of stock that can be machined."
Så 9" är 228mm och 127mm * 2 = 254mm eller exakt 10". Ungefär en tums skillnad alltså. Och jag slår vad om att när man provar spänna upp ett ämne i svarven, så är 228mm/9" så stort det går att få dit utan att chuckens backar slår i bädden.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Jo, det gick utmärkt.... Vet inte hur mycket vikt det blev på, men med halva handtaget på domkraften (det var ett av sånt där där man stoppar i en 20 cm rörbit i ett annat) så behövde jag knappt ta i för att lyfta med domkraften.... 20 ton var nog att ta....Workingclasshero skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Har gjort många lyft med gängstänger där största vikt varit exakt justering.Dan_Johansson skrev:
Efter justering tog jag bort gängstången och trädde på ett rör som styvar upp justeringen, ett av många trix.
Monterade in en vägglucka så man enklare kommer åt skorstenen samt får ett till vindsutrymme. Bosch gröna sticksåg fick vara den största hjälpredan idag. Listning blir en annan dag.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto