nanowire nanowire skrev:
[bild]
Sliter in nya arbetsbyxorna. Har haft blåa, gråa och svarta men aldrig grön-orange :)
Är det kolfiber eller "kolfiberlook" på knäna?

Blev ett miniprojekt när bakdörren till terassen havererade. Det är en dörr utan nyckel som man bara kan låsa innifrån. Nå nånting gick sönder inne i mekanismen så inget hände och dörren gick inte att stänga. Var bara att plocka upp och börja titta. Blev total nermontering men det gick bara så långt. Själva lådan med mekanismen var inte gjord för att plockas isär, allting var nitat.

Så på ren chans tog jag med dremeln och skar upp ett titthål. Då kunde jag se det fanns en länkarm som kopplade ihop dörrhandtaget med låsmekanismen och det var stiftet i länkarmen som var dåligt. Gjorde ett nytt stift av en 4mm borr och satte tillbaka.

Orkade inte ta bilder, det var lite jobbigt att tro man inte ska få dörren stängd eller låst. Irriterande att dom nitat allting istället för skruvar, så man kunde serva den. Låset verkar funka helt bra trots det är ett tithål i mekanismen nu.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Snickrat ihop en hylla. Ibland kan man gå igång på en så enkel sak som tvingar i symmetriskt rutmönster.:D

Hylla under konstruktion med tvingar i symmetriskt mönster i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Naturliv och 12 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Låset verkar funka helt bra trots det är ett tithål i mekanismen nu.
Snabba resultat men titthålsoperationer ger ju generellt sett snabbare rehabilitering! ;)

//Ronnie

Fortsatt med bygget av våra stolar. Min blir i Wenge och min pappas blir i valnöt.
Idag har sits och rygg kapats ner till rätt dimensioner och sammanfogats med några dominobrickor. Kapat ner brickorna till 20mm och använt ett hemmagjort djupstop till dominon för att inte fräsa rakt igenom.
Hantverksverkstad med metallstomme till stol, träblock på arbetsbänk, och olika verktyg och maskiner.
Skapa konto
Nysågade trästycken i wenge och valnöt med insatta dominobrickor redo för sammanfogning.
Skapa konto
Stolrygg i Wenge-trä med frästa spår för dominobrickor på en arbetsbänk.
Skapa konto
Verktyg och träbitar på arbetsbänk, kapade dominobrickor i trädel, snickarverktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Stolar i tillverkning med kapade sitsar i wenge och valnöt, sammanfogade med dominobrickor i en verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 8 till
  • Laddar…
Har gett svetsen en euro-adapter...

• Svetsmaskin utrustad med euro-adapter och trådrulle, verktyg och kablar synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ser väl inte ut som du sliter så där värst? :crysmile:
Vad är det för modell? Gillar mina HH piratbyxor skarpt. Såg schysst ut med kolfiberlooken på knäna (y)
Vadå, måste slita på baken också!

@Needas @vectrex Kevlar på knäna, resten är 79 % bomull så jag hoppas de står emot svetsloppor.
https://www.ullaredlantman.se/arbet...antverksbyxa-helly-hansen-chelsea-kevlar.html

@Mazen Man är väl ingen barbar :cool:

Lite blev det gjort utöver inslitningen.
Provkört kompostkvarnen, rishögen är nu kompost igen. Använde spillvirke och några pallar som avgränsning.
En hög med ris och grenar bland löv på marken som omvandlats till kompost, nära ett träd i blom.
Skapa konto
Trädgård med komposthög, Bosch kompostkvarn och spillvirke vid husvägg.
Skapa konto
Kompostkvarn bredvid en hög med kompost och spillvirke samt en rishög i en trädgård.
Skapa konto

Virket som blev över och några av de grova grenarna som Bosch inte klarade blir ett Bihotel :)
Bild på en hemmagjord insektshotell bredvid en kompostkvarn och byggmaterial som spillvirke.
Skapa konto
Gersåg i aktion med sågblad genom skärning av träbit, omgiven av sågspån.
Skapa konto
En metallkorg fylld med olika storlekar av nedskurna grenar på en arbetsbänk.
Skapa konto
Gjord låda med träskivor för att skapa ett Bihotel, placerad bredvid metall och spillvirke.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
@nanow just därför kör ja med svart/ orange även på dojjor o skärp .. även kniv :D
(Blandar med LBrador, Helly o Hultafors)

Gjort en "Knock-down chair"
Omonterade trädelar till en "Knock-down chair" på en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Snabba resultat men titthålsoperationer ger ju generellt sett snabbare rehabiliterin
Drabbades av blindtarmsinflammation för några år sedan. Måste verkligen tacka skattesystemet som gjorde det möjligt för en simpel knegare att vård i världsklass när det behövdes.

Men när jag låg i bingen på väg in i slaktlokalen och fått narkos frågade jag kirurgen (kvinnlig) om det blir en titthålsoperation. Hon sade.
"Nej. Jag föredrar att skära upp män"

Sedan tog filmen slut...

Mvh Findus

• Gilla
  • Haha
Peter_Bromma och 11 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är en rätt liten altan, inte 20 kvm, så den väger nog inte såpass mycket .. :)

EDIT: det kommer vara ca 20 cm gängstång mellan de fastsvetsade muttrarna när den ska belastas, så jag tror att rören blir det som ger sig först ..
Givet osömmade rör är det gängstången som går först, då alla gängor är brottanvisningar, sömmade rör är något annat. Nu är jag sent ute, men det gick nog bra :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är väl så att jänkarna då dom säger en 9" lathe så syftar 9" på den största dimensionen på ett ämne som man kan chucka upp i svarven. Medan i europa tänker vi på spindelhöjden då vi tänker svarvstorlek.

"The size of an engine lathe is determined by the largest piece of stock that can be machined."

Så 9" är 228mm och 127mm * 2 = 254mm eller exakt 10". Ungefär en tums skillnad alltså. Och jag slår vad om att när man provar spänna upp ett ämne i svarven, så är 228mm/9" så stort det går att få dit utan att chuckens backar slår i bädden.
Trodde bara det var Elvis som kunde "chucka upp", Men efter 40 år i verkstaden så kan numer även jag "chucka up" ;-)

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Givet osömmade rör är det gängstången som går först, då alla gängor är brottanvisningar, sömmade rör är något annat. Nu är jag sent ute, men det gick nog bra :)
Jo, det gick utmärkt.... Vet inte hur mycket vikt det blev på, men med halva handtaget på domkraften (det var ett av sånt där där man stoppar i en 20 cm rörbit i ett annat) så behövde jag knappt ta i för att lyfta med domkraften.... 20 ton var nog att ta.... :D

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, det gick utmärkt.... Vet inte hur mycket vikt det blev på, men med halva handtaget på domkraften (det var ett av sånt där där man stoppar i en 20 cm rörbit i ett annat) så behövde jag knappt ta i för att lyfta med domkraften.... 20 ton var nog att ta.... :D
Har gjort många lyft med gängstänger där största vikt varit exakt justering.
Efter justering tog jag bort gängstången och trädde på ett rör som styvar upp justeringen, ett av många trix.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
B
Monterade in en vägglucka så man enklare kommer åt skorstenen samt får ett till vindsutrymme. Bosch gröna sticksåg fick vara den största hjälpredan idag. Listning blir en annan dag.

Nyinstallerad vägglucka till skorsten/vind, med såg och verktyg på trägolv.
Skapa konto
Nyinstallerad vägglucka i ett rum med trägolv och stuckatur, redo för listning.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.