De Stilj De Stilj skrev:
Efter att ha rengjort stommarna med vinkelslip/axialborste i går så kom första lagret färg på i dag. Stommarna är Grythyttan A2 som är tillverkade mellan 1940 och 1953. De ska målas i RAL 2010/signalorange. Trädetaljerna kommer att bli i oljad ask.
Vad använder du för typ av färg?
Har två grythyttan som jag håller på med. Tänkte först blästring och pulverlack, men har nog gett upp den tanken.

Fixat en av de sista detaljerna i skickarboden. Täcka ovansidan av muren med trä. Valde den fulaste plankan jag hade hemma. Skev och skruvad så slutresultatet blev bara 18mm tjockt. Limmade en avsågad bit som en kant för att ge illusionen av att plankan var dubbelt så tjock.

Hand håller en skev träplanka med limmad kant vid en väggbeklädnad av ljust trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träplanka täcker murens ovansida med en pålimmad kant som ger tjocklekens illusion, vid en eluttag.
Skapa konto

Ska lägga upp bild på slutresultatet också.

• Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fixat en av de sista detaljerna i skickarboden. Täcka ovansidan av muren med trä. Valde den fulaste plankan jag hade hemma. Skev och skruvad så slutresultatet blev bara 18mm tjockt. Limmade en avsågad bit som en kant för att ge illusionen av att plankan var dubbelt så tjock.

[bild] [bild]

Ska lägga upp bild på slutresultatet också.
Snygg lösning och imponerande omsorg om detaljerna! Du kommer att få en riktigt fin verkstad i alla avseenden, det är tydligt.

Imponerande jobbat, grattis!
//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Ett projekt som (som alltid) tog längre tid än jag trodde...
Samtidigt på en plats lite längre söderut...
Skärbräda av plast på arbetsbänk med spån efter att ha genomgått trolig reparation med hammare.
Skapa konto

Vid närmare eftertanke så kanske jag köper en ny vid nästa besök på Ikea istället. :D

• Gilla
twoody och 7 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Samtidigt på en plats lite längre söderut...
[bild]
Vid närmare eftertanke så kanske jag köper en ny vid nästa besök på Ikea istället. :D
:D :D :D
Näe, inte ge upp nu @jac!
Kämpa på — den kommer att bli jättefin när du slipat klart och oljat in den! Jag lovar att det är värt slitet. :D

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Kämpa på — den kommer att bli jättefin när du slipat klart och oljat in den! Jag lovar att det är värt slitet. :D

//Ronnie
Olja in en plastskärbräda ????:thinking:

• Haha
  • Wow
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Olja in en plastskärbräda ????:thinking:
Självklart inte. Efter sicklingen ska man lägga på minst 5 lager parafin, borsta ur detta med tagelborste, stålborste och Sen en fin nylonborste.

Sen på med fluorpulver och värma in.

Du kommer lätt ha snabbaste stjärtlappen i Skåne efter det @jac

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Idag har jag kortat av en kraftöverföringsaxel så den passar:)
En kraftöverföringsaxel ligger bredvid en justerad, kortare axel på ett arbetsbord.
Skapa konto
En nyligen förkortad kraftöverföringsaxel på ett trägolv med avskurna delar bredvid.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vad har du den till?

Den ska driva vertikalslåttern
Monteringsdetaljer på en traktor, inklusive kraftuttagsaxel och kedjefäste, avsedd att driva en vertikalslåtter.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
På en MF 35:a ser det ut som?

Lite större, det är en 165:a:)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Äsch. jag behöver glasögon :crysmile:

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Jobbar vidare med våningssängen. Rummet där den ska monteras är inte rakt på något håll, så jag behöver hitta på en upphängningslösning som medger en viss justerbarhet både i längd och vinkel. Jag har gjort sidan med något lite övermått på längden och tänker mig att kapa till den till exakt längd vid montering på plats.

Tanken är att skruva upp ett fäste på vardera kortväggen med långa, grova skruvar, och sedan haka på sängsidan på fästena.
Delvis byggd träsidan till en våningssäng i en verkstad, med övermått för vidare anpassning.
Skapa konto

Träkomponent med förborrade hål, tilltänkt för anpassningsbar upphängning av våningssäng.
Skapa konto

Skruvarna som håller sidan i väggfästena ska egentligen inte ta någon kraft. Får se om det funkar.

• Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.