Undrar också om kap och gersågen
 
  • Gilla
burnwin
  • Laddar…
Kapsågen klarar bara 120mm, så det begränsar användningsområdet en hel del
 
Jag blev intresserad av pelarborren men efter att ha kollat på den på youtube tror jag att jag kommer avstå. Jag har ett stativ till handborrmaskinen som fungerar helt ok så vinsten verkar vara för liten för min del. Det verkar vara vanligt att chucken wobblar och bordet ser ut att vara ganska vekt. Men har man ingen borrmaskin med stativ och snäv budget kan det nog vara ett ok köp.
 
Mikael_L
Tänk på att slangupprullaren verkar vara bara 1/4" slang, vilket betyder att de flesta tryckluftsverktyg inte går att köra, i alla fall de som drar mycket luft, såsom mutterknackare och sånt.

Men för att blåsa rent och pumpa lite däck blir den nog bra.
 
Plasmaskärare!! :love:
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Plasmaskärare!! :love:
tror du att det är nåt? varit sugen på en sån länge men aldrig kommit till skott
 
nino nino skrev:
tror du att det är nåt? varit sugen på en sån länge men aldrig kommit till skott
Ingen aning. Bara att kunna säga att man har en plasmaskärare i garaget gör dig till ett proffs. :)
 
  • Gilla
  • Haha
DYEUffe och 3 till
  • Laddar…
M
Metallkapsågen som Lidl kallar vinkelslip, någon som köpt den?

Har hållare till Ryobi one+ vinkelslip (115mm skiva) men det är ett ständigt trixande för att kunna kapa något som är större än ett sugrör, och så måste man skruva i och ur vinkelkapen också när den behövs någon annan stans.
 
  • Gilla
Svängis
  • Laddar…
Excenterslipmaskinen ser intressant ut, visserligen har jag redan elektrisk excenterslip så klart, men den ser smidig ut. Plasmaskäraren och metallkapsågen är intressanta också.
 
Mikael_L
nino nino skrev:
tror du att det är nåt? varit sugen på en sån länge men aldrig kommit till skott
Den är på ganska låg effekt, jag tror den är lite klen.
I alla fall såsom proffs eller semiproffsmaskin, men lite tunnplåt uppåt 2-3 mm borde den väl ganska lätt klara.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den är på ganska låg effekt, jag tror den är lite klen.
I alla fall såsom proffs eller semiproffsmaskin, men lite tunnplåt uppåt 2-3 mm borde den väl ganska lätt klara.
Står så här:
Snittkapacitet: koppar 1-4 mm / rostfritt stål 1-8 mm / aluminium 1-8 mm / järn 1-10 mm / stålplåt 1-12 mm

Är det optimistiska siffror?
 
Mikael_L
Specar är väl alltid optimistiska siffror? eller?

;)

Men ta ner siffrorna med 20% för att få en OK funktion med låga krav på snittytan, och halvera sen detta för snitt med höga krav på snittytan, skulle jag gissa på.

Men jag är inte så slängd på plasmaskärare, även om jag nu faktiskt råkat äga en för väldigt många år sen, så ta mina synpunkter med en något liten nypa salt. Jag tror givetvis att det jag skrivit stämmer, men är absolut korrekt info väldigt viktigt så bör en second opinion inhämtas från någon som är kunnig, framförallt på dagens maskiner som kan skilja en del från de för 20-25 år sedan.
 
någon som har koll på om plasman har pilot-start eller skrapstart?
 
Är det inte TIG du tänker på nu? Kanske är lika på plasma, har aldrig provat nån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.