1 812 444 läst · 5 888 svar
1812k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Tämligen säker på att den inte har pilotstart.F Fredrik_Lerum skrev:
Hade jag inte en plasma redan skulle jag lätt chansa på denna som verkar klart prisvärd. Konstigt att de inte säljer extra munstycken bara men de är väl förhoppningsvis av någon standardmodel.
Jodå, minst 2-3 mm plåt torde gå mycket utmärkt.
Inte omöjligt att det går bra att skära även 5 och 6mm, men sen misstänker jag att den kroknar ganska hårt.
Denna maskin har en väldig låg märkeffekt på bara 1,5kW, andra mindre enfasmaskiner jag hittade hade väl typ 2,5-4 kW, men är ofta specade att klara 10mm eller ännu tjockare plåt.
Inte omöjligt att det går bra att skära även 5 och 6mm, men sen misstänker jag att den kroknar ganska hårt.
Denna maskin har en väldig låg märkeffekt på bara 1,5kW, andra mindre enfasmaskiner jag hittade hade väl typ 2,5-4 kW, men är ofta specade att klara 10mm eller ännu tjockare plåt.
Var hittade du uppgiften om 1,5kW märkeffekt?Mikael_L skrev:Jodå, minst 2-3 mm plåt torde gå mycket utmärkt.
Jadu, jag tänkte skriva att det står ju på lidl's hemsida.
Men jag kollade lite snabbt innan, och nu vet jag inte om jag är dement, eller blandat ihop saker eller om lidl ändrat på sin sida, för nu hittar jag ingen uppgift.
Jag har även googlat lite på produktnamnet, men ändå inte funnit något uppgift om effekt eller strömbehov på 230-sidan.
Så ja, den kan ju alltså ha betydligt mer effekt än de 1500W som jag trodde.
Men jag kollade lite snabbt innan, och nu vet jag inte om jag är dement, eller blandat ihop saker eller om lidl ändrat på sin sida, för nu hittar jag ingen uppgift.
Jag har även googlat lite på produktnamnet, men ändå inte funnit något uppgift om effekt eller strömbehov på 230-sidan.
Så ja, den kan ju alltså ha betydligt mer effekt än de 1500W som jag trodde.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 898 inlägg
De har en bordssåg kvar i Vallentuna, nedsatt till 1295.
Plasmaskärare införskaffad och provkörd.
Med ca 40% effekt på vredet skar den med fina snitt 3 och 5 mm tunnplåt utan problem .
Det blev lite skägg på baksidan, men det beror nog på handlag och felinställning.
Himla prisvärd.
Edit:
Det var lite problem med tryckluftsslangens snabbkoppling, men det gick att lösa med en gnutta slipning.
Med ca 40% effekt på vredet skar den med fina snitt 3 och 5 mm tunnplåt utan problem .
Det blev lite skägg på baksidan, men det beror nog på handlag och felinställning.
Himla prisvärd.
Edit:
Det var lite problem med tryckluftsslangens snabbkoppling, men det gick att lösa med en gnutta slipning.
Redigerat:
Kul! Det får nog bli en sån för mig, perfekt för bilplåt låter det som.M Mäster skrev: