F Fredrik_Lerum skrev:
någon som har koll på om plasman har pilot-start eller skrapstart?
Tämligen säker på att den inte har pilotstart.
Hade jag inte en plasma redan skulle jag lätt chansa på denna som verkar klart prisvärd. Konstigt att de inte säljer extra munstycken bara men de är väl förhoppningsvis av någon standardmodel.
 
Den borde ju funka bra att skära bilplåt med i alla fall.
 
Mikael_L
Jodå, minst 2-3 mm plåt torde gå mycket utmärkt.
Inte omöjligt att det går bra att skära även 5 och 6mm, men sen misstänker jag att den kroknar ganska hårt.

Denna maskin har en väldig låg märkeffekt på bara 1,5kW, andra mindre enfasmaskiner jag hittade hade väl typ 2,5-4 kW, men är ofta specade att klara 10mm eller ännu tjockare plåt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, minst 2-3 mm plåt torde gå mycket utmärkt.
Inte omöjligt att det går bra att skära även 5 och 6mm, men sen misstänker jag att den kroknar ganska hårt.

Denna maskin har en väldig låg märkeffekt på bara 1,5kW, andra mindre enfasmaskiner jag hittade hade väl typ 2,5-4 kW, men är ofta specade att klara 10mm eller ännu tjockare plåt.
Var hittade du uppgiften om 1,5kW märkeffekt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Jadu, jag tänkte skriva att det står ju på lidl's hemsida.
Men jag kollade lite snabbt innan, och nu vet jag inte om jag är dement, eller blandat ihop saker eller om lidl ändrat på sin sida, för nu hittar jag ingen uppgift.

Jag har även googlat lite på produktnamnet, men ändå inte funnit något uppgift om effekt eller strömbehov på 230-sidan.

Så ja, den kan ju alltså ha betydligt mer effekt än de 1500W som jag trodde. :oops:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mikael_L
Men crowfunda till en åt mig, så ska jag testa på allt grövre material tills den kroknar, så får ni en rapport sen. :D :cool:
 
Bra, då är det inte fel på mina ögon eller läsförståelse. Det får bli ett besök på Lidl imorgon för att kolla på den.
Det är så djävulskt smart av dem att ha detta system med tidsbegränsade sortiment.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
M mnils skrev:
Metallkapsågen som Lidl kallar vinkelslip, någon som köpt den?
Jag undrar samma sak...eller snarare ifall någon vet om den är något att ha? Den känns mycket mer kontrollerad än att svinga en lös vinkelkap och spruta gnistor överallt.
 
D danne_08 skrev:
Bra, då är det inte fel på mina ögon eller läsförståelse. Det får bli ett besök på Lidl imorgon för att kolla på den.
Det är så djävulskt smart av dem att ha detta system med tidsbegränsade sortiment.
Du får väl ha is imagen tills på torsdag, den 14 februari..
 
Motstridiga uppgifter på deras hemsida. På huvudgruppen
" Projekt på hemmaplan" står det Måndag men på varorna Torsdag???
Säkrast att kolla imorgon så man inte blir utan
 
Är det inte vanligen torsdagar som gäller för verktyg? Jag har en känsla av det...men den kan ju vara helt fel.
 
De har en bordssåg kvar i Vallentuna, nedsatt till 1295.
 
Vad är det för bordssåg?
 
Plasmaskärare införskaffad och provkörd.
Med ca 40% effekt på vredet skar den med fina snitt 3 och 5 mm tunnplåt utan problem .
Det blev lite skägg på baksidan, men det beror nog på handlag och felinställning.
Himla prisvärd.
Edit:
Det var lite problem med tryckluftsslangens snabbkoppling, men det gick att lösa med en gnutta slipning.
 
  • En närbild av en grön Parkside plasmaskärare som visar tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tekniska specifikationer för plasmaskärare synliga bredvid skuren metallplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01 och 4 till
  • Laddar…
M Mäster skrev:
Plasmaskärare införskaffad och provkörd.
Med ca 40% effekt på vredet skar den med fina snitt 3 och 5 mm tunnplåt utan problem .
Det blev lite skägg på baksidan, men det beror nog på handlag och felinställning.
Himla prisvärd.
Kul! Det får nog bli en sån för mig, perfekt för bilplåt låter det som.
 
  • Gilla
Mäster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.