44 511 läst · 201 svar
45k läst
201 svar
Snöslunga - modellerna som är bäst i test
Vi plogar för hand och börjar ha två meters berg på uppfarten på vissa ställen, det börjar bli slitsamt. Vi orkar inte ploga upp hela infarten heller utan vi har bara så det räcker för bilen att komma in och ut från biltaket. Så det kan bli trångt om någon vill besöka oss. Med en snöslunga skulle jag förmodligen ta hela uppfarten och gör jag de kan snön slängas bortom stödmuren, dit har vi mycket rum.
Gällande tvåhjulstraktorn var det första jag tänkte att den måste slira... Men systemet finns ju i verkligheten tänkte jag så kanske det är jag som har fel...
Gällande tvåhjulstraktorn var det första jag tänkte att den måste slira... Men systemet finns ju i verkligheten tänkte jag så kanske det är jag som har fel...
Här kör dom bara när det snöat 10 cm... Ibland kommer det en halvmeter mellan plogturerna.S smurfen72 skrev:
Ni pratar om snöslungor, tvåhjulstraktorer, minigrävare och traktorer - är jag den enda som plogar med ATV?
Kan ni inte berätta för mig hur värdelöst det är, innan jag går ut och plogar 2.000 kvadratmeter?
Jag kan inte tänka mig att det är ett alternativ till slunga om man har en liten villatomt med en garageuppfart och någon gång, men för mig funkar det riktigt bra, och i somras sålde jag till och med traktorn eftersom den inte blivit använd i snösvängen de senaste åtta eller nio vintrarna.
Kan ni inte berätta för mig hur värdelöst det är, innan jag går ut och plogar 2.000 kvadratmeter?
Jag kan inte tänka mig att det är ett alternativ till slunga om man har en liten villatomt med en garageuppfart och någon gång, men för mig funkar det riktigt bra, och i somras sålde jag till och med traktorn eftersom den inte blivit använd i snösvängen de senaste åtta eller nio vintrarna.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det är många "volontärskottningar" som görs där jag bor efter promenadvägarna med fyrhjuling med larver och blad. Det funkar rätt så bra.
Jag kör med hjul, utan kedjor. Funkar bättre än man kan tro. Man får planera körningen och dra nytta av den levande kraften.S Squall Leonhart skrev:
Band hade varit kul att prova, men jag har inte kunnat motivera kostnaden.
Jag har plogat med ett gäng ATVer genom åren, äntligen slipper jag det när jag gick över till Hydraulikdriv/lyft/sväng/vinkling. Vilken uppgradering Hoppas slippa ploga med ATV nått merNorrhyttan skrev:
Brorsan skottar med hjulingen. Han har en 22hkr snöslunga där framme. Ibland har han ett litet blad också... Tydligen funkar slungan bra efter lite modifiering.. Han har ju en rätt så brant uppfart så det går inte med va skit somhelst.Norrhyttan skrev:Ni pratar om snöslungor, tvåhjulstraktorer, minigrävare och traktorer - är jag den enda som plogar med ATV?
Jag är lite avis på allt prat om snöslungor och två meter höga snövallar. Häromdagen fick jag rusa ut för att, efter ett par års väntan, äntligen för första gången få provköra den (då) nyinköpta snöslungan i riktig snö, innan det 5cm tjocka snötäcket obevekligen smälte bort...