Bowser
Det är ju ingen typisk villagata:)

Nej, men det är ju rätt tydligt att det där inte är någon trottoar.

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, men det är ju rätt tydligt att det där inte är någon trottoar.
Jag tycker tvärt om! Signalen säger mig att
Asfalt: där skall man köra motorfordon och cykla.
Stenläggning: Där skall man gå, köra barnvagn och rullator.

Som sagt, usel planering. Jag skulle säga att det normala vid nyanläggning av gator är att man separerar gående från biltrafiken. Här har man gjort det samtidigt som man byggt så att det är inbjudande för de boende att parkera såväl bilar som cyklar på gångytan så att den skärs av. Och en sådan som TS tycker att det är rimligt att helt annektera den gemensamma ytan.

Som upplagt för framtida konflikter.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nej, det är inte normalt att separera i villaområden. Man behöver ju även ytor att lägga snö på.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I Skåne?

Rätt som det är kommer det snö även där.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I Skåne?
phpj56jbn.jpg
1979 i Skåne!

Joksi, jag håller med om att det spårat ut lite grann. :D Jag tror också som flera varit inne på, att exploatören inte riktigt har haft full koll på alla detaljer vad gäller gata, trottoar och annat. Mig veterligen finns inget lagkrav på att villagator måste ha trottoarer, så att säga att den stenlagda ytan måste vara tänkt som trottoar, ja då har man uppenbarligen mer insikt i exploatörens intentioner än vad exploatören själv har haft. Hålen i stenläggningen, det upphöjda steget vid entrédörrarna och det faktum att bilar som parkeras framför garaget sticker ut över stenläggningen tyder snarare ganska klart på motsatsen.

Jag tror också att tråden egentligen inte kommer så mycket längre i den riktning den tagit. Så, jag försöker leda in den i en annan fåra! :D
Jag tycker att du ska ta kontakt med några av grannarna som redan har "annekterat" lite av den där marken. Förklara vad du vill göra och fråga om de har koll på vems marken är och vad ni får göra med den. (OBS! Ifrågasätt ingenting som de har gjort, det skapar bara fiender. Självklart inget; "jag vill också göra som ni annars anmäler jag er." Men det fattar du själv.) Fråga även om de vet huruvida gatan är tänkt som gångfartsområde/gårdsgata. Troligen kommer de inte riktigt veta. Då kan ni ju gemensamt försöka luska fram vad som gäller.
Om det visar sig att marken är tänkt att "tillfalla" en framtida samfällighet eller liknande - eller att ingen egentligen vet någonting - så kan man ju kontakta även övriga grannar och föreslå att man försöker få det till att gatan blir en gårdsgata och att samfälligheten disponerar den stenlagda ytan som den vill i syfte att ge rätten till de boende att göra vad de vill med sin del. Förklara gärna att även grannarna exempelvis skulle kunna sätta staket, blomlådor eller vad nu folk kan tänkas vilja göra på den ytan. Säkert kommer någon opponera sig och ta upp säkerheten för gående, då är det viktigt att det finns ett bra förslag för gatans utformning också. Det FUNKAR att samsas gående, rullstolar, barn och cyklister på en sådan gata, det gäller bara att få den lättskrämda moderna människan att släppa hörnflaggan och komma in i matchen och fatta att det inte automatiskt MÅSTE sluta i ond bråd död...

Lycka till!

• Gilla
joksi
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
1979 i Skåne!
Jamendåså! :rolleyes:

thomas33 thomas33 skrev:
[bild]
1979 i Skåne!
Äsch, det där är bara bluff!
De hade riktat en snökanon i Vallåsen, Sveriges sydligaste alpinområde, åt fel håll :cool:

Nedan hittade jag av en slump idag i detaljplanen för området.

En stadsmässig gatumiljö eftersträvas inom området och det är viktigt att både bebyggelse och planteringar inom kvartersmark bidrar till detta. Där fastighetsgränsen mot gata, annan allmän plats eller gemensamhetsanläggning ej bebyggs ställs därför krav på häckplantering. Häckar ska placeras 0,5 m innanför fastighetsgränsen.

Hur tolkar ni detta?

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
harry73
Husfasaden sa helst stå mot allmänplats/gemensamhetsanläggning, om inte så ska i alla fall en häck planteras i fastighetsgräns.

Här står husfasaden nära fastighetsgränsen, och stenläggningen utanför husfasader är allmän plats/gemensamhetsanläggning, dvs tillgängligt för allmänheten.
Små trädgårdar på framsidan med eller utan staket är inte enligt DP

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äsch, det där är bara bluff!
De hade riktat en snökanon i Vallåsen, Sveriges sydligaste alpinområde, åt fel håll :cool:
Då 1979 visste ingen om något som senare skulle heta Vallåsen, då det blev till 10 år senare.
Men de kanske har snökanoner som kan skicka snö tillbaks i tiden??? :rofl:

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Då 1979 visste ingen om något som senare skulle heta Vallåsen
Nej, då hette det Yllevads Vallningsbod. Sedan kortade man namnet lite, för att danskarna skulle förstå.

• Haha
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.