Hur upplever ni larmet nu? Nöjda? Begränsningar?
Kommer inpasseringsljudet från centralenheten? Samt siren vid larm?

För min del så tycker jag att det har funkat bra.
Lite dålig översättning på lite saker i hemsidan/appen, men inga större problem.

Fick lite mycket mail från start vilket jag inte förstod var en tokig inställning som jag gjort.
Själva knappenheten piper samt centralenheten vid inkassering till låst hus.

Inte testat att utlösa ett "larm", har nämligen en liten 3 veckors grabb hemma så vill inte störa mer än nödvändigt =)

Har haft larmet i en vecka nu och jag måste säga att jag är positivt överraskad. Jag var lite orolig för hur larmet skulle fungera med tanke på att Securitas nyligen lanserat det.

I och med att mjukvaran bygger på Alarm.com:s plattform så känns mjukvaran bra. Appen känns snabb och responsiv (använder en iPhone X) och det finns stöd för exempelvis Face ID för att logga in. Det går att anpassa hemvyn så att man ser de paneler som man själv vill ska synas. Det går smidigt att lägga till nya användere med tillhörande koder.

Ska man larma på så finns olika alternativ för att larma direkt, tyst och liknande.

Man kan se händeleloggar i appen där man ser klockslag när dörrar eller sensorer aktiverats. Det går även att filtrera på typ av händelse.

I appen kan man även trigga kameran (rörelsesensor med kamera) så att man får upp bilden i appen.
I appens inställningar kan du välja vilka som ska få larm vid olika typer av larm. Exempelvis kan du välja vilka användare som ska få push-notiser och vilka mejladresser som ska få mejl vid utlöst larm.

Jag har varit i kontakt med teknisk support och larmcentralen några gånger och det har fungerat bra. Personalen har varit trevlig och jag har fått bra hjälp. Det har gått snabbt att komma fram när man har ringt.

Ringer man teknisk support så kan man få instruktioner om hur man gör för aktivera överfallslarmet. Efter att man har aktiverat detta så kan man vid nödsituationer hålla in knapp 1 och 3. Då börjar larmet tjuta och larmcentralen får larm. Svarar ingen nödkontakt så skickas väktare. Efter att jag aktiverat denna funktion så testade jag larmet samtidigt som jag pratatade med teknisk support så vi kunde verifiera att de fick in larmet till larmcentralen.

För att välja vilka sensorer som ska tillhöra skallarmet så får man ringa teknisk support. Man kan då även få be om att få testa att utlösa ett larm vilket kan vara bra så att man ser att det kommer fram till larmcentralen.

Bortsett från ovanstående ”testlarm” så har jag råkat utlösa larmet en gång. Första dagen efter att jag hade skallarmat så skulle jag gå ut från tvättstugan på morgonen. Jag öppnade då dörren utan att tänka på att larma av innan. Larmet började tjuta direkt och larmcentralen var snabb med att ringa upp mig. Så larmet verkar fungera som det ska.

Plockar man ner någon larmsensor så får man en notis i appen om att "temper"-larm utlösts på den sensorn.

Då mjukvaran är Alarm.com så verkar det finnas färdiga integrationer som man kan koppla larmet mot. Jag har bland annat sett att det finns stöd för Alarm.com i IFTTT och för Home Assistant finns en komponent för Alarm.com. Detta är dock inget jag hunnit testa ännu.

Av det jag har fått erfara än så länge så känns larmet lovande.

Det negativa som jag kan komma på nu är att vissa översättningar behöver bättras i appen. Förhoppningsvis kommer det åtgärdas i en uppdatering. Exempelvis står det nu "Panel beväpnad" när någon larmar på.

• Gilla
Mats
  • Laddar…
L Larszen skrev:
Vissa översättningar behöver bättras i appen. Förhoppningsvis kommer det åtgärdas i en uppdatering. Exempelvis står det nu "Panel beväpnad" när någon larmar på.
Precis fått veta att språkfilen kommer uppdateras inom kort, och det sker återkommande rättningar framöver

• Gilla
Nedro och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering:
Personalen på teknisk support är trevliga och kan hjälpa till med det mesta. Vissa saker går inte att göra själv utan det måste man ringa Securitas för att ändra.

Jag ville exempelvis inte att centralenheten ska pipa när jag skallarmar (vill inte väcka någon). Detta kunde teknisk support ställa in åt mig. Fick även reda på att de kan ändra tiden larmet ska pipa vid utlöst larm.

Har börjat använda manöverpanelen en del nu och upptäckte igår att det inte fungerade att larma på via den. Ringde support och fick då förklarat att ytterdörren måste vara stängd när man larmar med manöverpanelen. När man sedan öppnar dörren så påbörjas nedräkningen till att larmet ska aktiveras. Kan vara bra att känna till om någon har samma problem.

• Gilla
Klantsnickarn
  • Laddar…
Q jope84 skrev:
Jaha vilken del är den största? antar att man vill ha dem som har alla butiker.
jag ringde dem nu och de hade inte koll på de nya larmet, det kanske kommer innan jul . De viste inte heller vilka komponenter eller priser, men månadskostnaden skulle höjas till 300kr.
SecuritasDirect och Verisure är samma bolag så som jag har förstått det. SecuritasDirect varumärket kör de till företag och Verisure till privatpersoner. De anlitar sedan ”riktiga” securitas till väktartjänster. Sedan finns också både företags- & hemlarm direkt ifrån Securitas. Rörigt mao!

Nån som har sagt upp detta larm och lyckats fortsätta använda det ? Själva larmet alltså, via någon annan app eller plattform ?

G ekaa88 skrev:
Inte i dagsläget, mer saker kommer att läggas till efterhand. Man kör ju helt med att kunden ska kunna montera larmet helt själv med stöd via telefonsupport, detta gör att mkt instruktioner ska skrivas innan saker släpps på. Har efterfrågat vattenlarm/läckageindikator vilket man tittar över bla.
Det går säkert att kunna koppla mot Yale! Dina spekulationer va korrekta
Tabell över ZigBee kompatibla enheter: Philips och GE glödlampor, Yale lås.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.