Jag har köpt larmet och börjat installera det. Övergripande känslan är bra. Det känns som kvalitet, bra app, bra webbsidor. Bra pedagogisk installationsguide. Se bilder.
Ett par saker att tänka på (som dom nog kommer att lösa efter hand):
- Man måste göra hela installationen i ett svep. När man har klickat att installationen är klar så kan man inte komma tillbaka till installationsläget och lägga till fler komponenter. Telefonsupporten kan dock hjälpa till med det.
- Utomhussiren ska komma säger dom.
- Larmcentralen kan inte verifiera brandlarm visuellt i dagsläget.
Installation av larm med huvudenhet, sensor och skruvfixturer på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad förpackning av säkerhetslarm och dess komponenter på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakstycket av en larmenhet med batterifack där tre AA-batterier är installerade, CE-märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som installerar ett hemlarmssystem med öppen enhet, batterier och skruvmejsel på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en komponent från ett hemlarmssystem under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av installationsguide för Image Sensor i en app för Smart Hemsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av installationsguide för smarta hemsystem som visar placering av enheter i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av installationsguiden för ett smart hemlarmssystem med instruktioner för placering av sensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av installationsguide för rörelsedetektor med kamera på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av installationsguiden för en rörelsedetektor med kamera i en smart hemapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Smartphone-skärm som visar avtalstext för visuell verifiering av larmtjänster med knapparna "I Do Not Agree" och "I Agree".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmklipp som visar installationsbekräftelse för smart hemsystem med checkmark och text som säger "Your Smart Home System is working properly!
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Det verkar som att det finns en begränsning på ca 40 uppladdningar per månad från kamerasensorn (inte hd-kameran utan den rörelsesensorn som tar stillbilder.

HD-videokameran är helt frikopplad från securitas. Man installerar den i en separat process skilt från larminstallationen.
Bildkvaliten är bra. Man kan ställa in så att den triggar på rörelser och spelar in en bildsekvens och ger en pushnotis i telefonen. Kameran har egen IR-lampa.

En till sak att tänka på med larmet: om man inte beställer till en manöverpanel kan man bara larma på/av med appen i telefonen. Dvs om man kommer och telefonen har tomt batteri har man inget sätt att larma av! Inte ens på centralenheten. Enda sättet är att få upp en dator hemma och logga in o larma av. Så köp till en manöverpanel :)

Användargränssnittet i appen och Mina Sidor är lite klumpigt översatta från engelska till svenska. Så ibland är det svårt att förstå:
"När den här händelsen inträffar: Ytterdörr Öppnas.
Aktivera valda enheter för 15 sekunder innan den slås PÅ. Börja när sensorn Stängs."
Omöjligt att förstå utan att testa...
 
  • Skärmdump av inställningar för hemlarmsensor med regler för sensoraktivitet och handlingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Har ett liggande på posten men som jag inte har tid att hämta ut förrens om några dagar.
Hur enkelt är det att aktivera enbart skalskydd via manöverpanelen?

Tack så mycket för er info så långt ni som delat med er!
 
Hej,

Håller också på att installera nytt Securitas larm. Dock är jag bekymrad över IR detaktorn med kamera. Satt upp 3 st på ca 2.10m höjd. De registrerar inte en människa på närmare håll en ca 4-5 m ! Visst är de husdjurs immuna men det verkar som man löst det enbart med att skärma av linsen i nederkant.

Andra med liknade erfarenhet ?
 
Jag har det "gamla" larmet ;) Innan driftsättning testade jag mina IR-detektorer ( både med och och utan kamera) på olika höjder och fann att 1,9 m var optimalt i mitt hus. Till och med något lägre i vissa rum som är 10-15 m2 stora. Nu kan jag knappt sticka in huvudet i rummet innan de larmar :)

/ Niclas
 
@nicdah
Ja det är just så man vill att det skall fungera. Larmar dina detektorer även i det direkta närområdet, 1-2 m på stående människa ?

mvh/HBG
 
Ja dom larmar absolut inom området 1-2 meter.

Niclas
 
P p70 skrev:
Det verkar som att det finns en begränsning på ca 40 uppladdningar per månad från kamerasensorn (inte hd-kameran utan den rörelsesensorn som tar stillbilder.

HD-videokameran är helt frikopplad från securitas. Man installerar den i en separat process skilt från larminstallationen.
Bildkvaliten är bra. Man kan ställa in så att den triggar på rörelser och spelar in en bildsekvens och ger en pushnotis i telefonen. Kameran har egen IR-lampa.

En till sak att tänka på med larmet: om man inte beställer till en manöverpanel kan man bara larma på/av med appen i telefonen. Dvs om man kommer och telefonen har tomt batteri har man inget sätt att larma av! Inte ens på centralenheten. Enda sättet är att få upp en dator hemma och logga in o larma av. Så köp till en manöverpanel :)

Användargränssnittet i appen och Mina Sidor är lite klumpigt översatta från engelska till svenska. Så ibland är det svårt att förstå:
"När den här händelsen inträffar: Ytterdörr Öppnas.
Aktivera valda enheter för 15 sekunder innan den slås PÅ. Börja när sensorn Stängs."
Omöjligt att förstå utan att testa...
Översättningarna jobbas det med för fullt F.K.
 
Det står att man bara kan ha 4st deckare med kamera. Kan man kombinera med fler vanliga deckare? Nån som har koll.

Magnetkontakten, är inte den vibrationskänslig som "alla" andra larm? Man vill ju som sagt helst att larmet går innan banditerna kommer in.
 
Max 3 detektorer med kamera (4 IP videokameror). Och ja, man kan ha fler vanliga detektorer. Dörrkontakter är ej vibrationsmodell utan traditionell magnet modell.

/HBG
 
En dum fråga, har fått hem mitt larm men är lite ovillig till att skruva i alla mina original fönsterkarmar(dörrar), någon som vet om det funkar med typ rejäl 3M dubbelhäftande tejp. Eller är det bara dumt att tänka så?
 
Med rengjorda ytor och kvalitetstejp så sitter grejorna bra. Skulle det bli problem är det enkelt att dra i några skruvar i efterhand.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med rengjorda ytor och kvalitetstejp så sitter grejorna bra. Skulle det bli problem är det enkelt att dra i några skruvar i efterhand.
Ungefär precis så jag har tänkt. Men men får se om man hinner titta vidare på det imorgon.
 
Är det inte så att tejpen kommer att lämna betydligt värre skador efter sig den dagen ni tar bort den, jämfört med två små skruvar ?

//HBG
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Min åsikt är nog att limrester går alltid att tvätta alternativt slipa bort, däremot så är hål efter skruvar för evigt markerade i träet.
Men återkommer när jag vet hur bra det gått ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.