tommib
Jag har inte mediaskåpet vid TVn. Det sitter i en vägg mot en klädkammare. Därifrån går som sagt slang till TVn, via taket och TV-väggen. Det bästa med detta är att bakväggen av skåpet är öppet så att det inte blir för varmt. Ja, lite stökigare i klädkammaren men det är längst in och går att dölja med ett draperi.

tommib tommib skrev:
Jag har inte mediaskåpet vid TVn. Det sitter i en vägg mot en klädkammare. Därifrån går som sagt slang till TVn, via taket och TV-väggen. Det bästa med detta är att bakväggen av skåpet är öppet så att det inte blir för varmt. Ja, lite stökigare i klädkammaren men det är längst in och går att dölja med ett draperi.
Närmaste garderob är klädkammaren på nästa våning. Mediaskåpet är i tvättstugan. Så, nej. Det var inte rimligt att fälla in allt i väggen.

Fortsatt ...

Nackdelen med justerskruv är att det är bökigare att korrigera ouppmärksamhet ...

Uppifrån-visning av isolerad takkonstruktion med synliga träbjälkar och justerskruvar för byggkorrigeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men till slut

Tak under konstruktion med synliga träbjälkar och isolering samt delvis monterade justerskruvar och reglar.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Fortsatt med lite gles. Funderade ett tag på hur få höjden rätt där glesen kommer i vinkel då det finns inget att skruva i under, tillslut åkte Dominon fram och löste problemet.

[bild]

Sen var det enklare, justerskruvarna gör det klart enklare att justera in hela taket lika snett ...

[bild]
Domino till gles, kungligt!
Gäller att se möjligheterna och hitta lösningar. (y);)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Minimalt med bygge idag men underlättat för framtiden.

Grävde fram winbagsen och lite regelstumpar.

Winbag uppblåsbara kuddar bredvid träreglar på ett golv, används för att justera möbler under bygge.
Skapa konto

Pumpade upp skänken

Skänk upplyft med winbags och regelstumpar på ett trägolv nära en vägguttag.
Skapa konto

Och har numera en skänk som är något mer hanterbar, med transportplattor från Bauhaus.

En dekorerad träskänk på transportplattor med hjul på ett trägolv, redo för hantering och förflyttning.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Y
Igår städa jag ute och i verkstaden, idag inne och i garaget.
Fyllt släpkärran med metall som ska pantas, så jag kan köpa nya saker att sprida ut där jag städat.

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Idag har vi äntligen gjort klart vårt sovrum efter 5 månader i temporärt sovande i ett av barnens rum!!

2 veckor sedan:
Renoveringsprocess av sovrum med exponerade isoleringar, rör och verktyg på golvet.
Skapa konto

Idag:
Renoverat sovrum med kontinentalsäng, mönstrad tapet och sängbord med lampor.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 20 till
  • Laddar…
Mucho bravo! Snyggaste sovrummet på länge, där kommer ni snarka och sova gott :)

Arbeten som bockats av på listan idag är:
Inkoppling av köksblandare, monterat handtag på kökslådor, kopplat in avlopp till diskhon, dragit avlopp till handfat i badrum där det även har isolerats och lagt golvspånskiva.

Har även hunnit med att förbereda för morgondagen och rullat ut pem-slang och kabelskyddsrör med istoppad matarkabel.

För imorgon kommer grävmaskinen och ska gräva 150m ledningsdike, samt avloppsanläggning för två hushåll :D

• Nyinstallerad köksblandare och dubbel diskho i kök med öppna lådor och verktyg på arbetsbänken.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete med nydraget avloppsrör och PEM-slang i ett pågående badrumsprojekt.
    Skapa konto
  • Renoveringsarbete i badrum med isolerade väggar och golvspånskiva, omgiven av verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Köpte lite förvaring till veden så den inte ligger på golvet, har också satt lite lister i köket Två vedförvaringsställ fyllda med ved inomhus, placerade på ett trägolv vid en vägg.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
Slipat vidare på takstolarna. Börjar bli ganska tråkigt. Efter det hjälpte jag kompisen sätta in en glasdörr på ovanvåningen. Tungt som stryk :/

Takstolar under konstruktion med isoleringsfolie och synliga slipade träbalkar inomhus.
Skapa konto
Slipade träbjälkar i ett tak med synlig isolering och en del av en glasdörr i bakgrunden under byggnation.
Skapa konto

Idag gjorde jag det episka rycket och fick bort sista (kända) el-fulkopplingen i huset och kopplade in friggeboden och dess motorvärmaruttag ordentligt. Uttaget är numera också app-styrt :love:.

Elcentral med flera säkringsdosor och ledningar ovanpå, märkt "Brytare Ej i bruk".
Skapa konto

Trådstegarna jag installerade tidigare underlättar kabeldragningen (y).

Öppet elektriskt vägguttag med korrekt installerade kablar och en Shelly Wi-Fi puck för appstyrning av motorvärmaren.
Skapa konto

Smidig wi-fi-puck från Shelly, specad till 16A.

App-interface för Shelly med meny för motorvärmare, timer, veckoschema och soluppgång/solnedgång.
Skapa konto

Och en riktigt najs app :D. Till och med frun var imponerad :love:

Redigerat:
  • Gilla
Fantomensbror och 6 till
  • Laddar…
Jaha! Då blev det lite ofrivilligt lugn då i på kvällskvisten:rolleyes:
Jag trodde nästan att den gjort sitt, men det var bara kolen som trilskades med att förpassa sig till änglagård. Och jag som nästan hade hoppats på en batterimakita:cry:. Men vem vet, kanske det inte går att få tag på kol längre, men jag hoppas ändå det, då det har och är en riktigt bra maskin som fått utstå en hel del i min ägo. Nu kanske det skulle passat i maskintråden, men det är vad den gör som räknas, och då passar den in i sitt sammanhang ändå. En öppnad elektrisk sticksåg med synliga inre komponenter och demonterade kolborstar på ett trägolv.
Skapa konto

Och syftet fram till nyligen har varit att kontursåga lite plank som är i mellanrummet. Och med den förmodade leveranstiden som blir för reservdelarna så kan man ju alltid hoppas på lite fönsterleverans till takkupan. Eller så får det bli lite kvistlackning (i en och en halv vecka!?!?)
Nä! det får nog bli att måla med äggoljetempera på pärlsponten som ligger färdigt kvistlackade i -vardagsrummet! och i otålig väntan på att bli uppspikade. Och även de kommer att få äran av att bearbetas med denna förhoppningsvis inte ännu pensionerade trotjänare.

Bild på träkonstruktion och pärlspont i en takkupa med synlig elinstallation.
Skapa konto

• Elverktyg med öppnat hölje och uttaget kol synligt, vilket tyder på reparation eller underhåll.
    Skapa konto
TeroM TeroM skrev:
Fortsatt ...

Nackdelen med justerskruv är att det är bökigare att korrigera ouppmärksamhet ...

[bild]

Men till slut

[bild]
Äh... Det där var väl inget.
Installationsvy av en stege som når upp till en träkonstruktion med kablar löpande längs takbjälkar.
Skapa konto

Funderade ett tag på om jag skulle offra stegen eftersom det var kablar i...

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Ganescha och 22 till
  • Laddar…
Rensat avlopp från köket. Alltså inte bara vattenlås, det var stopp längre ner. Rensbandet tog ingenting, så det blev att montera isär avloppet (tack för utanpåliggande!)
90-gradersböj är som bekant ingen höjdare, ska byta den till två 45-or, och öka dimensionen från 50mm till 75. Någon gång... :sweat:

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.