4 362 527 läst · 32 081 svar
4363k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Jag har inte mediaskåpet vid TVn. Det sitter i en vägg mot en klädkammare. Därifrån går som sagt slang till TVn, via taket och TV-väggen. Det bästa med detta är att bakväggen av skåpet är öppet så att det inte blir för varmt. Ja, lite stökigare i klädkammaren men det är längst in och går att dölja med ett draperi.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Närmaste garderob är klädkammaren på nästa våning. Mediaskåpet är i tvättstugan. Så, nej. Det var inte rimligt att fälla in allt i väggen.tommib skrev:Jag har inte mediaskåpet vid TVn. Det sitter i en vägg mot en klädkammare. Därifrån går som sagt slang till TVn, via taket och TV-väggen. Det bästa med detta är att bakväggen av skåpet är öppet så att det inte blir för varmt. Ja, lite stökigare i klädkammaren men det är längst in och går att dölja med ett draperi.
Domino till gles, kungligt!TeroM skrev:
Gäller att se möjligheterna och hitta lösningar.
Minimalt med bygge idag men underlättat för framtiden.
Grävde fram winbagsen och lite regelstumpar.
Pumpade upp skänken
Och har numera en skänk som är något mer hanterbar, med transportplattor från Bauhaus.
Grävde fram winbagsen och lite regelstumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pumpade upp skänken
Logga in
Skapa konto
Och har numera en skänk som är något mer hanterbar, med transportplattor från Bauhaus.
Logga in
Skapa konto
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Idag har vi äntligen gjort klart vårt sovrum efter 5 månader i temporärt sovande i ett av barnens rum!!
2 veckor sedan:
Idag:
2 veckor sedan:
Logga in
Skapa konto
Idag:
Logga in
Skapa konto
Arbeten som bockats av på listan idag är:
Inkoppling av köksblandare, monterat handtag på kökslådor, kopplat in avlopp till diskhon, dragit avlopp till handfat i badrum där det även har isolerats och lagt golvspånskiva.
Har även hunnit med att förbereda för morgondagen och rullat ut pem-slang och kabelskyddsrör med istoppad matarkabel.
För imorgon kommer grävmaskinen och ska gräva 150m ledningsdike, samt avloppsanläggning för två hushåll
Inkoppling av köksblandare, monterat handtag på kökslådor, kopplat in avlopp till diskhon, dragit avlopp till handfat i badrum där det även har isolerats och lagt golvspånskiva.
Har även hunnit med att förbereda för morgondagen och rullat ut pem-slang och kabelskyddsrör med istoppad matarkabel.
För imorgon kommer grävmaskinen och ska gräva 150m ledningsdike, samt avloppsanläggning för två hushåll
Slipat vidare på takstolarna. Börjar bli ganska tråkigt. Efter det hjälpte jag kompisen sätta in en glasdörr på ovanvåningen. Tungt som stryk :/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag gjorde jag det episka rycket och fick bort sista (kända) el-fulkopplingen i huset och kopplade in friggeboden och dess motorvärmaruttag ordentligt. Uttaget är numera också app-styrt .
Trådstegarna jag installerade tidigare underlättar kabeldragningen .
Smidig wi-fi-puck från Shelly, specad till 16A.
Och en riktigt najs app . Till och med frun var imponerad
Logga in
Skapa konto
Trådstegarna jag installerade tidigare underlättar kabeldragningen .
Logga in
Skapa konto
Smidig wi-fi-puck från Shelly, specad till 16A.
Logga in
Skapa konto
Och en riktigt najs app . Till och med frun var imponerad
Redigerat:
Jaha! Då blev det lite ofrivilligt lugn då i på kvällskvisten
Jag trodde nästan att den gjort sitt, men det var bara kolen som trilskades med att förpassa sig till änglagård. Och jag som nästan hade hoppats på en batterimakita. Men vem vet, kanske det inte går att få tag på kol längre, men jag hoppas ändå det, då det har och är en riktigt bra maskin som fått utstå en hel del i min ägo. Nu kanske det skulle passat i maskintråden, men det är vad den gör som räknas, och då passar den in i sitt sammanhang ändå.
Och syftet fram till nyligen har varit att kontursåga lite plank som är i mellanrummet. Och med den förmodade leveranstiden som blir för reservdelarna så kan man ju alltid hoppas på lite fönsterleverans till takkupan. Eller så får det bli lite kvistlackning (i en och en halv vecka!?!?)
Nä! det får nog bli att måla med äggoljetempera på pärlsponten som ligger färdigt kvistlackade i -vardagsrummet! och i otålig väntan på att bli uppspikade. Och även de kommer att få äran av att bearbetas med denna förhoppningsvis inte ännu pensionerade trotjänare.
Jag trodde nästan att den gjort sitt, men det var bara kolen som trilskades med att förpassa sig till änglagård. Och jag som nästan hade hoppats på en batterimakita. Men vem vet, kanske det inte går att få tag på kol längre, men jag hoppas ändå det, då det har och är en riktigt bra maskin som fått utstå en hel del i min ägo. Nu kanske det skulle passat i maskintråden, men det är vad den gör som räknas, och då passar den in i sitt sammanhang ändå.
Logga in
Skapa konto
Och syftet fram till nyligen har varit att kontursåga lite plank som är i mellanrummet. Och med den förmodade leveranstiden som blir för reservdelarna så kan man ju alltid hoppas på lite fönsterleverans till takkupan. Eller så får det bli lite kvistlackning (i en och en halv vecka!?!?)
Nä! det får nog bli att måla med äggoljetempera på pärlsponten som ligger färdigt kvistlackade i -vardagsrummet! och i otålig väntan på att bli uppspikade. Och även de kommer att få äran av att bearbetas med denna förhoppningsvis inte ännu pensionerade trotjänare.
Logga in
Skapa konto
Rensat avlopp från köket. Alltså inte bara vattenlås, det var stopp längre ner. Rensbandet tog ingenting, så det blev att montera isär avloppet (tack för utanpåliggande!)
90-gradersböj är som bekant ingen höjdare, ska byta den till två 45-or, och öka dimensionen från 50mm till 75. Någon gång...
90-gradersböj är som bekant ingen höjdare, ska byta den till två 45-or, och öka dimensionen från 50mm till 75. Någon gång...