Jag var med om något liknande där allt hade funkat okej för att sen bli en totalflopp. Jag hade turen att de drabbade avsändarna ringde eller mailade när något blev galet så jag blev ju informerad i ett tidigt stadie när fakturorna inte anlände. Mest skeptisk blev jag när en kvinna från Landstinget ringde upp och frågade om jag bytt adress då de fått tillbaka provsvar med ett ?-tecken på.
Jag kontaktade Postnord två gånger om detta. Först beklagade de sig och sa att problemet skulle vara löst, men det var det inte. Så andra gången fick jag till svar att jag hade flyttat och att det förmodligen var fel på eftersändningen. Något jag själv inte var medveten om då jag mig veterligen bott kvar på samma ställe i flera år. Så jag frågade vart jag hade flyttat men fick aldrig något svar på det. Istället började all post komma precis som det skulle.
 
  • Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
B
Jag har också dåliga erfarenheter av postutdelning, i en annan del av landet, och tror att TS drabbats av samma problem som jag och många jag känner. Problemet är helt enkelt att postdistributörerna inte uppfyller sitt åtagande (på så kallad vanlig svenska att de skiter i att göra sitt jobb). Jag har sett en gradvis degenerering under ett tiotal år, sedan länge har deras brist på service passerat anständighetens gräns. Att klaga hos utföraren hjälper uppenbarligen inte, det är som att hälla vatten på en gås. Märkligt att det kan få fortgå. Jag har tänkt skriva till PTS, men inte hunnit med det än.
 
Jag har pratat med det lokala postkontoret, och dom hävdar som sagt att dom har samma brevbärare i området som de senaste 4åren. Så det verkar uteslutet i detta fall.

Vi har pratat med grannar, och alla har väll upplevt att posten har svajat lite av och till, men dom verkar långt ifrån lika berörda som vi varit.
 
Jag hade liknande problem med Posten för 4-5 år sedan, jag ändrade då alla mina fakturor till e-faktura. Det spelar ingen roll hur mycket jag klagade, grannarna fick min post, och jag får fortfarande grannarnas post och får "leka brevbärare" ett par gånger i veckan och dela ut grannarnas post som hamnat i min låda.

På företaget jag arbetar på så är vi på nedersta våningen och sista brevlådan brevbäraren stoppar post i.
Det fungerar som så att "brevis" åker till översta våningen med hissen och börjar att dela ut posten och går sedan nedför trapporna och delar ut posten. När han/hon kommer till vår låda så stoppas resterande post i lådan, med resultatet att vi får all post som missats att stoppa ner i tidigare lådor.. Om det är så att de bara gissar att resterande post är vår eftersom vi är sista lådan.. eller på grund av slöhet, då de inte vill åka upp till översta våningen igen låter jag vara osagt.. men vi får post från alla våra grannar ett par dagar i veckan..
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…

Bästa svaret

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
E-faktura på allt är mitt tips. Enklaste sättet att slippa posten.
Fast allt går inte att få som E-faktura och det finns viktig post som är annat än fakturor. Men visst, det minskar problemet med försvunnen post.
 
de kuvert som postnord delar ut står där postnord på
t
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast allt går inte att få som E-faktura och det finns viktig post som är annat än fakturor. Men visst, det minskar problemet med försvunnen post.
Lite så resonerar jag också! Fakturor betalas och hittar allt som oftast sin rätta väg även om det kan vara mycket jobb.
Men som du säger det finns mycket annan information som kommer bort...
Som t.ex kallelse om sotar, kallelser från tandläkare, regionen, andra tider som man blivit inbokad på....
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
kallelser från tandläkare
Uppmuntra din tandläkare att komma in i 2018-talet så kallar han via SMS och du får i alla fall ett problem mindre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Uppmuntra din tandläkare att komma in i 2018-talet så kallar han via SMS och du får i alla fall ett problem mindre.
Hahaha nu tror jag dessvärre att min tandläkare har gjort det, de senaste åren :rofl:
Det var nog jag som var lite väl hastig och bara plockade de närmaste exempel i mitt huvud. Det var mer principen att det kommer annan post som också kan vara viktig.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Det var mer principen att det kommer annan post som också kan vara viktig.
Ja vi är rörande eniga om att man borde kunna lita på postgången. Du råkar inte ha "kommit ihop dig" med någon granne som väljer att "hämnas" på ett barnsligt vis? Att en tidigare pålitlig brevbärare helt plötsligt ska ha blivit en slarver verkar osannolikt. Posten har inte förändrat något annat som bytt "sorteringsställen" eller något liknande?
 
BirgitS
Thyro89 Thyro89 skrev:
Jag har pratat med det lokala postkontoret, och dom hävdar som sagt att dom har samma brevbärare i området som de senaste 4åren. Så det verkar uteslutet i detta fall.

Vi har pratat med grannar, och alla har väll upplevt att posten har svajat lite av och till, men dom verkar långt ifrån lika berörda som vi varit.
Det kan ju ha hänt något som rör brevbäraren för under åren, området blivit större, vill ha mer tid för sin hobby, ta hand om barn osv. som gjort att hen börjat slarva.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Jag har pratat med det lokala postkontoret
Har du pratat med brevbäraren? Han kanske känner till något som postkontoret inte "avslöjar" eller också har han blivit en slarver och kanske skärper till sig när han inser att slarvet faktiskt skadar någon?
 
windestal
Tänk på att det inte behöver vara lokalt som breven försvinner, ditt lokala postkontor och din brevbärare kanske är helt oskyldiga. Det kan ju försvinna långt tidigare, på de stora sorteringsterminalerna t ex.
 
windestal windestal skrev:
på de stora sorteringsterminalerna t ex.
Det var lite det jag var inne på tidigare när jag skrev "Posten har inte förändrat något annat som bytt "sorteringsställen" eller något liknande?". Tänkte att alla eventuella förändringar skulle kunna ge en ledtråd till var problemet sitter.

Välkommen hit för övrigt!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast allt går inte att få som E-faktura och det finns viktig post som är annat än fakturor. Men visst, det minskar problemet med försvunnen post.
Men men, om inte faktura erhållits, så är det skäl att bestrida. Det är då upp till avsändaren att hävda och bevisa att fakturaleverans skett. Detta har jag med framgång praktiserat vid ett tillfälle. Det höll juridiskt. Alla extrakostnader togs bort.
 
  • Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.