1 297 407 läst · 5 347 svar
1297k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Det fungerar, jag har testat att styra min Vilpe fläkt på just det viset. Det är dock fortfarande i experimentstadiet, fläkten ligger för tillfället i sin låda.Karl_Pedal skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Potentiometern har ju tre ingångar medans Qubinon bara har två. Gör man så att man bara ansluter GND och den dimmade men struntar i 10V ut?AndersPS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär såg mitt experiment ut. Längst till vänster är från trafo för att strömsätta pucken. Sen är gul och blå för styrningen. Har för mig att vi kunde använda vit och svart för matning av pucken egentligen, minns inte varför vi valde att testa såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Styrning i Vera.
Det går bra så men vad matas pucken med/från? Inget problem om den bara matas via något nätdon och man kan se AQ från den som helt fri och isolerad. Dvs så inga andra kretsar, kopplingar kan orsaka problem sett mot fläktens anslutningar.Karl_Pedal skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Ser nu på dimmer-specen att det är 12/24 VDC matning som gäller så då får det bli någon lämplig trafo för det.
HejG GustavL skrev:Haloj,
en fundering jag hittar lite information om men inget komplett och konkret.
Någon som kör motorstyrda markiser från skånska byggvaror med någon styrning över zwave?
Kollat på Qubino's Flush Shutter för sådant ([länk]) och tycker det verkar topp om man kan automatisera in en 4-5 markiser på bottenplan och sedan 4-5 ytterligare vertikalmarkiser på övervåningen.
Någon som kör skånskabyggvarors markiser med zwave styrning?
Lite nyfiken hur har det gått? Blev projektet av?
Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:
https://www.pool-fritid.se/produkt/wi-fi-termometer-med-fjarrstyrning/
Eftersom man har ett par z-wave prylar undrar jag om ni känner till något alternativ med z-wave istället? Eller om jag kör på denna wifi ändå.
Sen har själva värmaren en egen termostat så den kan man se som en säkerhet om nåt krånglar antar jag.
https://www.pool-fritid.se/produkt/wi-fi-termometer-med-fjarrstyrning/
Eftersom man har ett par z-wave prylar undrar jag om ni känner till något alternativ med z-wave istället? Eller om jag kör på denna wifi ändå.
Sen har själva värmaren en egen termostat så den kan man se som en säkerhet om nåt krånglar antar jag.
Det finns ju många zwave-fjärrbrytare, men inte så många för 16A kontinuerligt - Är inte så säker på att det är speciellt lämpligt att köra 16A kontinuerligt genom den länkade Sonoff-kina-wifi-fjärrbrytaren.É ÉlPontus skrev:Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:
[länk]
Skulle helst använda valfri zwave-mottagare och låta den styra en kontaktor typ nåt sånt här:
https://www.m.nu/tillbehor/ika232-2...fF6Ouj0qJFWKcKUzd7HO2KiKgBqZgQABoCARQQAvD_BwE
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Om du vill ha en fristående är det ju bara att välja en z-wavebrytare med tillräcklig brytkapacitet. Fast vill du ha termostatstyrning får du ju lösa det med en separat givare och sen en logik däremellan. Om du vill ha det hela inkluderat i din hemautomationslösning men ändå vill köra wifi-brytaren så kan det vara möjligt att fixa. Vad kör du för z-wavecontroller?É ÉlPontus skrev:Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:
[länk]
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Jag kör 3-fas 16A till elbil över z-wavekopplad kontaktor och det funkar primamartin43 skrev:Det finns ju många zwave-fjärrbrytare, men inte så många för 16A kontinuerligt - Är inte så säker på att det är speciellt lämpligt att köra 16A kontinuerligt genom den länkade Sonoff-kina-wifi-fjärrbrytaren.
Skulle helst använda valfri zwave-mottagare och låta den styra en kontaktor typ nåt sånt här:
[länk]
Ok misstänkte att det skulle bli rätt mycket krångligare och dyrare med z-wave. Det blir ju ca 13A i X antal timmar per dag/vecka beroende på hur mycket bad det blir. Men visst det är i närheten av dess märkeffekt.
Den där Sonoff hade ju inbyggd tempgivare och ett gränssnitt där man enkelt ändrade tempen, såg det ut som.
Enda argumentet emot verkar hittills vara att den inte skulle vara pålitlig eller till och med farlig?
Jag vill bara kunna starta/stoppa värmaren och ändra tempen lite. Bryr mig inte så mycket om resten. Skönt slippa ännu ett gränssnitt men har haft dålig erfarenhet med Zipaboxen innan så inte hela världen heller.
Den där Sonoff hade ju inbyggd tempgivare och ett gränssnitt där man enkelt ändrade tempen, såg det ut som.
Enda argumentet emot verkar hittills vara att den inte skulle vara pålitlig eller till och med farlig?
Jag vill bara kunna starta/stoppa värmaren och ändra tempen lite. Bryr mig inte så mycket om resten. Skönt slippa ännu ett gränssnitt men har haft dålig erfarenhet med Zipaboxen innan så inte hela världen heller.
Jag skulle aldrig köra så mkt kontinuerligt genom ett boilligt kinesiskt no-name kretskortsmonterat relä. Men du kan ju låta den dra en kontaktor.É ÉlPontus skrev:Ok misstänkte att det skulle bli rätt mycket krångligare och dyrare med z-wave. Det blir ju ca 13A i X antal timmar per dag/vecka beroende på hur mycket bad det blir. Men visst det är i närheten av dess märkeffekt.