Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Hej,
Jag tar och sparkar liv i det här gamla ämnet. Numera finns det ju faktiskt Zwave-dimmers som petar ur sig 0-10V (Qubino har en). Bör en sådan fungera att ersätta potentiometern i en EC-fläkt med?
Det fungerar, jag har testat att styra min Vilpe fläkt på just det viset. Det är dock fortfarande i experimentstadiet, fläkten ligger för tillfället i sin låda.
 
  • Gilla
Jerfed
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det fungerar, jag har testat att styra min Vilpe fläkt på just det viset. Det är dock fortfarande i experimentstadiet, fläkten ligger för tillfället i sin låda.
Potentiometern har ju tre ingångar medans Qubinon bara har två. Gör man så att man bara ansluter GND och den dimmade men struntar i 10V ut?
 
Närbild av en hand som håller en elektrisk komponent med färgkodade ledningar; svart, röd, vit, gul och blå anslutna till terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär såg mitt experiment ut. Längst till vänster är från trafo för att strömsätta pucken. Sen är gul och blå för styrningen. Har för mig att vi kunde använda vit och svart för matning av pucken egentligen, minns inte varför vi valde att testa såhär.

Gränssnitt för smart hem-styrning av en takfläkt med av/på-knapp, status 0% och fingervisningsikon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Styrning i Vera.
 
Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Potentiometern har ju tre ingångar medans Qubinon bara har två. Gör man så att man bara ansluter GND och den dimmade men struntar i 10V ut?
Det går bra så men vad matas pucken med/från? Inget problem om den bara matas via något nätdon och man kan se AQ från den som helt fri och isolerad. Dvs så inga andra kretsar, kopplingar kan orsaka problem sett mot fläktens anslutningar.
 
GK100 GK100 skrev:
Det går bra så men vad matas pucken med/från? Inget problem om den bara matas via något nätdon och man kan se AQ från den som helt fri och isolerad. Dvs så inga andra kretsar, kopplingar kan orsaka problem sett mot fläktens anslutningar.
Tanken är ju att den ska gå på samma matning som fläkten. Sen antar jag att det blir GND in på A0- och A0+ som styrsignal

Schematisk illustration av Qubino Flush Dimmer med markeringar för matning och styrsignaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja AO kopplar du så mot fläkten frågan jag tänkte på var du får +/- från till pucken.
 
Ser nu på dimmer-specen att det är 12/24 VDC matning som gäller så då får det bli någon lämplig trafo för det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Precis, jag körde en vanlig trafo för att mata själva pucken. Den visade sig dock att jag får ut det från fläkten, så jag kommer inte att behöva någon trafo.
 
G GustavL skrev:
Haloj,

en fundering jag hittar lite information om men inget komplett och konkret.

Någon som kör motorstyrda markiser från skånska byggvaror med någon styrning över zwave?

Kollat på Qubino's Flush Shutter för sådant ([länk]) och tycker det verkar topp om man kan automatisera in en 4-5 markiser på bottenplan och sedan 4-5 ytterligare vertikalmarkiser på övervåningen.

Någon som kör skånskabyggvarors markiser med zwave styrning?
Hej
Lite nyfiken hur har det gått? Blev projektet av?
 
É
Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:

https://www.pool-fritid.se/produkt/wi-fi-termometer-med-fjarrstyrning/

Eftersom man har ett par z-wave prylar undrar jag om ni känner till något alternativ med z-wave istället? Eller om jag kör på denna wifi ändå.

Sen har själva värmaren en egen termostat så den kan man se som en säkerhet om nåt krånglar antar jag.
 
É ÉlPontus skrev:
Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:

[länk]

Eftersom man har ett par z-wave prylar undrar jag om ni känner till något alternativ med z-wave istället? Eller om jag kör på denna wifi ändå.

Sen har själva värmaren en egen termostat så den kan man se som en säkerhet om nåt krånglar antar jag.
Det finns ju många zwave-fjärrbrytare, men inte så många för 16A kontinuerligt - Är inte så säker på att det är speciellt lämpligt att köra 16A kontinuerligt genom den länkade Sonoff-kina-wifi-fjärrbrytaren.
Skulle helst använda valfri zwave-mottagare och låta den styra en kontaktor typ nåt sånt här:
https://www.m.nu/tillbehor/ika232-2...fF6Ouj0qJFWKcKUzd7HO2KiKgBqZgQABoCARQQAvD_BwE
 
É ÉlPontus skrev:
Jag vill kunna styra min 3 kW poolvärmare. Återförsäljaren av poolen säljer denna wifi-modul som verkar enkel, termometer och sen styrning:

[länk]

Eftersom man har ett par z-wave prylar undrar jag om ni känner till något alternativ med z-wave istället? Eller om jag kör på denna wifi ändå.

Sen har själva värmaren en egen termostat så den kan man se som en säkerhet om nåt krånglar antar jag.
Om du vill ha en fristående är det ju bara att välja en z-wavebrytare med tillräcklig brytkapacitet. Fast vill du ha termostatstyrning får du ju lösa det med en separat givare och sen en logik däremellan. Om du vill ha det hela inkluderat i din hemautomationslösning men ändå vill köra wifi-brytaren så kan det vara möjligt att fixa. Vad kör du för z-wavecontroller?
 
martin43 martin43 skrev:
Det finns ju många zwave-fjärrbrytare, men inte så många för 16A kontinuerligt - Är inte så säker på att det är speciellt lämpligt att köra 16A kontinuerligt genom den länkade Sonoff-kina-wifi-fjärrbrytaren.
Skulle helst använda valfri zwave-mottagare och låta den styra en kontaktor typ nåt sånt här:
[länk]
Jag kör 3-fas 16A till elbil över z-wavekopplad kontaktor och det funkar prima
 
É
Ok misstänkte att det skulle bli rätt mycket krångligare och dyrare med z-wave. Det blir ju ca 13A i X antal timmar per dag/vecka beroende på hur mycket bad det blir. Men visst det är i närheten av dess märkeffekt.

Den där Sonoff hade ju inbyggd tempgivare och ett gränssnitt där man enkelt ändrade tempen, såg det ut som.

Enda argumentet emot verkar hittills vara att den inte skulle vara pålitlig eller till och med farlig?

Jag vill bara kunna starta/stoppa värmaren och ändra tempen lite. Bryr mig inte så mycket om resten. Skönt slippa ännu ett gränssnitt men har haft dålig erfarenhet med Zipaboxen innan så inte hela världen heller.
 
É ÉlPontus skrev:
Ok misstänkte att det skulle bli rätt mycket krångligare och dyrare med z-wave. Det blir ju ca 13A i X antal timmar per dag/vecka beroende på hur mycket bad det blir. Men visst det är i närheten av dess märkeffekt.

Den där Sonoff hade ju inbyggd tempgivare och ett gränssnitt där man enkelt ändrade tempen, såg det ut som.

Enda argumentet emot verkar hittills vara att den inte skulle vara pålitlig eller till och med farlig?

Jag vill bara kunna starta/stoppa värmaren och ändra tempen lite. Bryr mig inte så mycket om resten. Skönt slippa ännu ett gränssnitt men har haft dålig erfarenhet med Zipaboxen innan så inte hela världen heller.
Jag skulle aldrig köra så mkt kontinuerligt genom ett boilligt kinesiskt no-name kretskortsmonterat relä. Men du kan ju låta den dra en kontaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.