3 396 059 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Var hittar jag dessa då?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
https://www.toolab.se/produkt/Festool-Skyddsglasogon-UVEX
Dessa ska vara lika som mina fast brandade
Dessa ska vara lika som mina fast brandade
Dessa är det jag använder: https://www.verkter.se/skyddsglasogon-3m-classic-genomskinlig.html
Väldigt lätta att ta av/på, krockar ej med lurarna och inget gummi som fastnar eller är trögt. Sitter bra. Jag har haft massor av skyddsglasögon och dessa är definitivt i topp.
Väldigt lätta att ta av/på, krockar ej med lurarna och inget gummi som fastnar eller är trögt. Sitter bra. Jag har haft massor av skyddsglasögon och dessa är definitivt i topp.
Med lite fler klingor blev min tidigare "ha alla i en låda o bläddra för att hitta rätt" ohållbar. Snickeriet är som bekant trångt men under vänster sida på bordsågen fanns 0.1 kubikmeter ledigt.
Så, det här har jag knåpat ihop. Låda i 15mm björkplywood med sneda spår, sneda för att anordningen inte ska sticka utanför sågen. Klingorna ligger på hyllor som glider i spåren, hål i undersidan på hyllorna för att enkelt kunna trycka upp en klinga. Hyllorna har grepp, varannan höger varannan vänster för att ge mer utrymme till fingrarna.
I bakstycket har jag satt två gummilister för att hyllorna inte ska slamra o smälla när man släpper dom.
Den här prylen dubblar även som support till vänster bordsbreddare, den är hemmagjord o inte stabil som en gjutjärnsdito. Två justerskruvar i taket som skruvas upp mot bordsbreddaren. Lådan sitter skruvad i sågens övre del som är av tjockt gjutjärn.
Fungerar väldigt bra. Hade jag gjort det igen hade jag kanske ordnat ett vågrätt "parkeringsläge" för hyllorna när de nästan är fullt utdragna så man kunde tagit en klinga utan att lyfta ut hyllan men det är bara överkurs. Dessutom känns det som jag behövt mer höjd mellan hyllorna för att få ihop det.
Edit. Ja det är lite ledig triangelvolym under hyllorna, där får bli nån sorts låda.
@Daniel_N
Så, det här har jag knåpat ihop. Låda i 15mm björkplywood med sneda spår, sneda för att anordningen inte ska sticka utanför sågen. Klingorna ligger på hyllor som glider i spåren, hål i undersidan på hyllorna för att enkelt kunna trycka upp en klinga. Hyllorna har grepp, varannan höger varannan vänster för att ge mer utrymme till fingrarna.
I bakstycket har jag satt två gummilister för att hyllorna inte ska slamra o smälla när man släpper dom.
Den här prylen dubblar även som support till vänster bordsbreddare, den är hemmagjord o inte stabil som en gjutjärnsdito. Två justerskruvar i taket som skruvas upp mot bordsbreddaren. Lådan sitter skruvad i sågens övre del som är av tjockt gjutjärn.
Fungerar väldigt bra. Hade jag gjort det igen hade jag kanske ordnat ett vågrätt "parkeringsläge" för hyllorna när de nästan är fullt utdragna så man kunde tagit en klinga utan att lyfta ut hyllan men det är bara överkurs. Dessutom känns det som jag behövt mer höjd mellan hyllorna för att få ihop det.
Edit. Ja det är lite ledig triangelvolym under hyllorna, där får bli nån sorts låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
@Daniel_N
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hvafalls? Ser ju tydligt hur det ligger två klingor på varandra till vänster i bild?!? Var det inte vad som skulle undvikas?Ola C skrev:
I övrigt blir det såklart extra poäng för den konstnärliga ådran
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Ola C skrev:
Bara jag som föredrar så stora skyddsglasögon som möjlig, så de faktiskt skyddar?mattiasp skrev:
Alternativt visir med hörseskydd (används oftast hos mig)
T.ex https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsglasogon/visir-och-horselskydd-2000035425 eller någonting liknande https://www.verkter.se/arbetsklader...skyddsglasogon-corona-c0002-genomskinlig.html (hittar inte riktigt rätt modell)
Redigerat:
Jättetrevlig pall, snyggt jobbat!
Men — om det bara är de genomgående tapparna som håller ihop den är jag rädd att den kommer att bli ranglig ganska snabbt. Det blir starka krafter som bryter där när den står upp. Kan man tänka sig någon form av förstärkning som kan tas bort/fällas undan e dyl när den ska användas upponer?
Jag är ledsen, vill inte vara tråkig men det är risk att det blir ogjort arbete; synd på en fin pall.
//Ronnie
Men — om det bara är de genomgående tapparna som håller ihop den är jag rädd att den kommer att bli ranglig ganska snabbt. Det blir starka krafter som bryter där när den står upp. Kan man tänka sig någon form av förstärkning som kan tas bort/fällas undan e dyl när den ska användas upponer?
Jag är ledsen, vill inte vara tråkig men det är risk att det blir ogjort arbete; synd på en fin pall.
//Ronnie
Det finns en förstärkning. Den syntes bara inte på bilden.P Pysslarn skrev:Jättetrevlig pall, snyggt jobbat!
//Ronnie
Logga in
Skapa konto
Och håller det inte tänkte jag sätta metallvinklar skruvade i bak och framkant. Men det blir inte lika estetiskt.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Det funkar finfint. Rören löper genom 4 hål med lite fasade kanter. Höger / vänster rörpar är förskjutna för att få maximal längd.