1 356 384 läst · 2 804 svar
1356k läst
2,8k svar
Yale doorman
Verisure tror att det är fel på min låskista, monteringen eller Verisure-modulen och vill börja med att byta Verisure-modul.
Är det någon mer som har ett system som skickar misslyckad låsning om ni:
- inaktiverar automatisk låsning om den är på
- öppnar dörren
- aktiverar automatisk låsning
...och då alltså får ett meddelande om misslyckad låsning inom 1-2 min?
- öppnar dörren
Jag ska försöka kolla när jag kommer hem, om jag kommer ihåg.J johfo skrev:Verisure tror att det är fel på min låskista, monteringen eller Verisure-modulen och vill börja med att byta Verisure-modul.
- öppnar dörren
Nu har jag testat hemma.J johfo skrev:Verisure tror att det är fel på min låskista, monteringen eller Verisure-modulen och vill börja med att byta Verisure-modul.
- öppnar dörren
Jag slår av automatisk låsning,
Jag öppnar dörren och låter den stå öppen.
Jag aktiverar automatisk låsning. Ingenting händer i låset, man hör inte att/om den försöker låsa.
Efter nån minut får jag meddelande i appen att den har misslyckats att låsa. "Låsning misslyckades".
Efter ytterligare en stund får jag meddelande i appen "Påminnelse - Dörr fortfarande olåst".
Jag stänger dörren. Den låser automatiskt.
Om jag istället låter automatisk låsning vara på hela tiden, öppnar dörren, låter den stå, så får jag inte "Låsning misslyckades" men efter en stund får jag "Påminnelse - Dörr fortfarande olåst".
Tack för testing.G gusse02 skrev:Nu har jag testat hemma.
Jag slår av automatisk låsning,
Jag öppnar dörren och låter den stå öppen.
Jag aktiverar automatisk låsning. Ingenting händer i låset, man hör inte att/om den försöker låsa.
Efter nån minut får jag meddelande i appen att den har misslyckats att låsa. "Låsning misslyckades".
Efter ytterligare en stund får jag meddelande i appen "Påminnelse - Dörr fortfarande olåst".
Jag stänger dörren. Den låser automatiskt.
Om jag istället låter automatisk låsning vara på hela tiden, öppnar dörren, låter den stå, så får jag inte "Låsning misslyckades" men efter en stund får jag "Påminnelse - Dörr fortfarande olåst".
Jag hör inte heller något ljud från låset.
Verisure vidhåller att de inte kan återskapa detta och ska skicka en ny moduler till låset. De har inte fått den frågan från någon annan, så de tror att det är fel på något hos mig...
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Hej!
Jag behöver hjälp. Det tar emot att säga det, men så är det. Jag har precis installerat mitt lås och dörren går inte upp... det hör till att dörren slog igen av misstag när bara låskistan var monterad. Jag hoppades att det skulle lösa sig när handtagen vart monterade men icke. Nu är mastercode inne, låspinnar når fram, en bricka reggad (tror jag) men inget hjälper. En tanke jag hade va att jag av misstag satt dörren i bortasäkert läge när kistan sattes in, men då borde det ju gå att låsa upp med kod urifrån? Någon som har någon ide?
Jag behöver hjälp. Det tar emot att säga det, men så är det. Jag har precis installerat mitt lås och dörren går inte upp... det hör till att dörren slog igen av misstag när bara låskistan var monterad. Jag hoppades att det skulle lösa sig när handtagen vart monterade men icke. Nu är mastercode inne, låspinnar når fram, en bricka reggad (tror jag) men inget hjälper. En tanke jag hade va att jag av misstag satt dörren i bortasäkert läge när kistan sattes in, men då borde det ju gå att låsa upp med kod urifrån? Någon som har någon ide?
Jag har ännu inte provat bortasäkert läge men jag har läst att man måste bekräfta det utifrån så man inte av misstag sätter det i bortasäkert läge. Så jag gissar att du inte har satt låset i bortasäkert läge.andr.ljung skrev:Hej!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Är switchen för Bortaläge återfjädrande? Isåfall kan jag bara kommit åt den i strömlöst läge, och då bör ju det ju inte vara aktivt. Vredet på insidan går att vrida åt höger, men inte riktigt till horizontellt läge som jag tolkar manualen.
Vad mer kan det vara? Någon?
Vad mer kan det vara? Någon?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Från utsidan ser man att den övre låsregeln är ute, men den mellersta lårhaken är inte ute utan sitter kvar inne i kassetten. Även den nedre regeln är ute, således går dörren ej att öppna eftersom dessa två ej rör sig när man trycker ner handtaget och låset är i upplåst läge...
Skumt...andr.ljung skrev:
Den översta (fallfegeln) ska ju bara ligga emot slutblecket, så den ska ju inte spärra dörren.
De understa verkar fjädra åt båda håll när jag känner på dem med öppen dörr, så är det bara dessa som håller borde det gå att dra upp dörren med ett litet ryck tycker jag....
Men om den mellersta kroken inte gått ut är ju dörren inte låst. Har du för stor dörrspringa så att fallregeln inte går emot?
Peta till fallregeln så låset låser, så kanske det går att öppna med vred och handtag? Men det är ju förstås en risk att det förvärrar problemet om det är något fel på låskistan.
Jag kollade på mitt lås. När dörren är stäng så sitter den övre regeln mot blecket, lite intryckt, och låser inte fast dörren. Den undre regeln ur i utskjutet läge i blecket men viker sig när den trycks till. Varken den övre eller undre regeln påverkas av handtaget och låser heller inte dörren om lås och bleck är rätt installerat. Kan det vara så att låshaken har fastnat i blecket?andr.ljung skrev:
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Då kan man nog dra slutsatsen att dörren inte är låst iallafall. Jag har försökt dra och trycka lite i dörren, men jag får försöka med lite mer övertalning...
Jag ska strax köra ner till huset, ja skriver hur det går sen!
Jag ska strax köra ner till huset, ja skriver hur det går sen!
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Nu är det löst!
Det var slutblecket som satt för högt och kilade fast reglarna. En lite kraftigare knuff fick upp dörren och först då kom jag åt att mäta blecket i förhållande till låskistan, eftersom dörren stängdes ofrivilligt under pågående installation... Lesson lerned
Tack för alla tips!!
Det var slutblecket som satt för högt och kilade fast reglarna. En lite kraftigare knuff fick upp dörren och först då kom jag åt att mäta blecket i förhållande till låskistan, eftersom dörren stängdes ofrivilligt under pågående installation... Lesson lerned
Tack för alla tips!!