Jag har länge haft en rätt kass hylla för att förvara mina tvingar. Man måste klämma fast tvingarna på en kant, vilket gör den rätt bökig att använda. På nätet har man ju sett en massa fiffiga rack att hänga tvingarna i, men det brukar alltid vara alldeles för krångligt och fancy för att jag skulle ta mig tiden att göra ett riktigt rack. Så här ser min gamla förvaring ut. Kass.
Hemmagjort tvingrack med olika storlekar av tvingar upphängda på träreglar och metallkrokar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle placera lite metallvinklar som hade blivit över nere i metallbeslagslådan i källaren, när det gick upp ett ljus. Skulle man inte kunna.... Sagt och gjort. Och snabbt gick det! Jag menar, -det är ett tvingrack till verkstan, inget som behöver vara fancy med möbelbyggarambitioner:
Hemmagjort tvingrack av metallvinklar och trä monterat på arbetsbänk.
Skapa konto

Hur fungerar det i verkligheten, då?
Hemmagjort tvingrack på vägg med upphängda tvingar och enklare förvaringslösning för mindre tvingar.
Skapa konto

...Svinbra!
Här är en bonusbild på mitt rack för mindre tvingar.ø50 mm avloppsrör skruvade på ett stycke plyfa. Fungerar bra:
Hemmagjort tvingrack på väggen med upphängda skruvtvingar i olika storlekar och färger.
Skapa konto

• Gilla
hampasnöret och 26 till
  • Laddar…
Både enkelt och fungerande och dessutom relativt billigt — det kan ju inte bli bättre!

Smart!!
//Ronnie

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har länge haft en rätt kass hylla för att förvara mina tvingar. Man måste klämma fast tvingarna på en kant, vilket gör den rätt bökig att använda. På nätet har man ju sett en massa fiffiga rack att hänga tvingarna i, men det brukar alltid vara alldeles för krångligt och fancy för att jag skulle ta mig tiden att göra ett riktigt rack. Så här ser min gamla förvaring ut. Kass.
[bild]

Jag skulle placera lite metallvinklar som hade blivit över nere i metallbeslagslådan i källaren, när det gick upp ett ljus. Skulle man inte kunna.... Sagt och gjort. Och snabbt gick det! Jag menar, -det är ett tvingrack till verkstan, inget som behöver vara fancy med möbelbyggarambitioner:
[bild]

Hur fungerar det i verkligheten, då?
[bild]

...Svinbra!
Här är en bonusbild på mitt rack för mindre tvingar.ø50 mm avloppsrör skruvade på ett stycke plyfa. Fungerar bra:
[bild]
Snyggt, men perfektionisten i dig kunde inte riktigt låta bli att skruva samtliga 85 skruvhål. Trots att det bara var en tvinghållare till verkstan!
:rofl:

• Gilla
  • Haha
Daniel_N och 6 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Snyggt, men perfektionisten i dig kunde inte riktigt låta bli att skruva samtliga 85 skruvhål. Trots att det bara var en tvinghållare till verkstan!
:rofl:
Haha, det är ju lite "insane in the membrane" faktiskt. Bra spaning!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nej, det är ju osnyggt med oskruvade hål. Jag hade först bara två hål skruvade, men jag stod ju där med en låda skruv och maskinerna framme (jo, två maskiner-alla hål är förborrade...) Jag tänkte faktiskt på min fänrik Marcusson, som menade att om det finns knappar så ska man knäppa dem. Det var 1989. Jag är knäpp.

• Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Ha ha, jag hade gjort likadant. Känns skönt och veta att jag inte är ensam..:geek:

Jag hade gjort likadant själv. Så du är inte ensam!

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Eftersom jag halvt är beräkningsingenjör så hade jag beräknat att 5 procent extra styrka för de två undre hålen är inte värt för 66 procent extra arbete ;)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Rengjorda cirkelsågsklingor uppradade på en verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Gjorde lite klingtvätt, alu-klingan var dock hartsfri

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
T Toddbertuzzi skrev:
Men handen på hjärtat, hur många av oss har skott om en häst?!
Hej!

Om ni vill ha en "hovtång" som inte är dubbelslipad, så är det en verktång ni söker.

Hovtången skall vara fasad på båda sidor för att fylla syftet.
Verktången är den som är helt plan, den verkar man, klipper hoven, nageln, för att få den plan.

En annan liten sak som ni finsnickare kanske kan ha användning för, det är hovrasp, den matar grymt bra vid grovarbeten av träarbeten, bra raspar slås ofta av hovslagaren själv men de går att köpa.

Mvh P-A

• Gilla
nanowire och 13 till
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej!

Om ni vill ha en "hovtång" som inte är dubbelslipad, så är det en verktång ni söker.

Hovtången skall vara fasad på båda sidor för att fylla syftet.
Verktången är den som är helt plan, den verkar man, klipper hoven, nageln, för att få den plan.

En annan liten sak som ni finsnickare kanske kan ha användning för, det är hovrasp, den matar grymt bra vid grovarbeten av träarbeten, bra raspar slås ofta av hovslagaren själv men de går att köpa.

Mvh P-A
Klockan är inte ens 9 och jag har redan lärt mig något nytt! Bra start på dagen, tack. Har hört uttrycket att verka och möjligtvis hört ordet verktång men aldrig reflekterat över hur den skulle se ut!

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
På temat förvaring slängde jag upp denna häromdagen:
Två avloppsrör monterade uppåt takbjälkar som förvaring av långa föremål i ett garage.
Skapa konto

Två avloppsrör som skruvades högt uppe för att bli av med längre mindre saker som har en tendens till att vara i vägen överallt.

• Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På temat förvaring slängde jag upp denna häromdagen:
[bild]
Två avloppsrör som skruvades högt uppe för att bli av med längre mindre saker som har en tendens till att vara i vägen överallt.
Själv funderar jag på att sätta liknande, men stående rör i tonårspojkarnas rum, fylla dem med rena underkläder, sedan kan de fylla på med smutsigt, när de smutsiga dimper ner är refillen slut och då monteras röret ner, skickas till destruktion, eller tvätt, och nytt påfyllt rör sätts upp, lite som ett kinderägg, fyllt med nya överraskningar.
Städdag idag!
Ser fram emot morgonens glada miner, roligast är att väcka 19-åringen, 13-åringen har vett att snabbt komma igång, 6-åringen har hållit mig sällskap i halvvaket tillstånd sedan halv sju.

/P-A

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag klyvt en del ene inför vinterns slöjderi. Passade också på att bygga om skivvagnen med lite smäckrare ledbara hjul.

En bandsåg märkt Startrite 352 i ett verkstadsrum med synliga träspån och fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Nyombyggd blå skivvagn med MDF-skiva och ledbara hjul i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Skivvagn med olika träslag och MDF-plattor staplade på vagnen, vid sidan om nya ledbara hjul.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Idag har jag klyvt en del ene inför vinterns slöjderi
Klyvbilden är grymt bra! Alla dom där nysågade planken som ligger där upptravade, man riktigt känner enelukten.

*obs! Inlägget kan innehålla spår av ironi*:)

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.