3 396 059 läst · 18 265 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag har länge haft en rätt kass hylla för att förvara mina tvingar. Man måste klämma fast tvingarna på en kant, vilket gör den rätt bökig att använda. På nätet har man ju sett en massa fiffiga rack att hänga tvingarna i, men det brukar alltid vara alldeles för krångligt och fancy för att jag skulle ta mig tiden att göra ett riktigt rack. Så här ser min gamla förvaring ut. Kass.
Jag skulle placera lite metallvinklar som hade blivit över nere i metallbeslagslådan i källaren, när det gick upp ett ljus. Skulle man inte kunna.... Sagt och gjort. Och snabbt gick det! Jag menar, -det är ett tvingrack till verkstan, inget som behöver vara fancy med möbelbyggarambitioner:
Hur fungerar det i verkligheten, då?
...Svinbra!
Här är en bonusbild på mitt rack för mindre tvingar.ø50 mm avloppsrör skruvade på ett stycke plyfa. Fungerar bra:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle placera lite metallvinklar som hade blivit över nere i metallbeslagslådan i källaren, när det gick upp ett ljus. Skulle man inte kunna.... Sagt och gjort. Och snabbt gick det! Jag menar, -det är ett tvingrack till verkstan, inget som behöver vara fancy med möbelbyggarambitioner:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
...Svinbra!
Här är en bonusbild på mitt rack för mindre tvingar.ø50 mm avloppsrör skruvade på ett stycke plyfa. Fungerar bra:
Logga in
Skapa konto
Snyggt, men perfektionisten i dig kunde inte riktigt låta bli att skruva samtliga 85 skruvhål. Trots att det bara var en tvinghållare till verkstan!mattiasp skrev:Jag har länge haft en rätt kass hylla för att förvara mina tvingar. Man måste klämma fast tvingarna på en kant, vilket gör den rätt bökig att använda. På nätet har man ju sett en massa fiffiga rack att hänga tvingarna i, men det brukar alltid vara alldeles för krångligt och fancy för att jag skulle ta mig tiden att göra ett riktigt rack. Så här ser min gamla förvaring ut. Kass.
[bild]
[bild]
[bild]
...Svinbra!
[bild]
Nej, det är ju osnyggt med oskruvade hål. Jag hade först bara två hål skruvade, men jag stod ju där med en låda skruv och maskinerna framme (jo, två maskiner-alla hål är förborrade...) Jag tänkte faktiskt på min fänrik Marcusson, som menade att om det finns knappar så ska man knäppa dem. Det var 1989. Jag är knäpp.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Ha ha, jag hade gjort likadant. Känns skönt och veta att jag inte är ensam..
Hej!T Toddbertuzzi skrev:
Om ni vill ha en "hovtång" som inte är dubbelslipad, så är det en verktång ni söker.
Hovtången skall vara fasad på båda sidor för att fylla syftet.
Verktången är den som är helt plan, den verkar man, klipper hoven, nageln, för att få den plan.
En annan liten sak som ni finsnickare kanske kan ha användning för, det är hovrasp, den matar grymt bra vid grovarbeten av träarbeten, bra raspar slås ofta av hovslagaren själv men de går att köpa.
Mvh P-A
Klockan är inte ens 9 och jag har redan lärt mig något nytt! Bra start på dagen, tack. Har hört uttrycket att verka och möjligtvis hört ordet verktång men aldrig reflekterat över hur den skulle se ut!P Pagno skrev:Hej!
Om ni vill ha en "hovtång" som inte är dubbelslipad, så är det en verktång ni söker.
Hovtången skall vara fasad på båda sidor för att fylla syftet.
Verktången är den som är helt plan, den verkar man, klipper hoven, nageln, för att få den plan.
En annan liten sak som ni finsnickare kanske kan ha användning för, det är hovrasp, den matar grymt bra vid grovarbeten av träarbeten, bra raspar slås ofta av hovslagaren själv men de går att köpa.
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 161 inlägg
Själv funderar jag på att sätta liknande, men stående rör i tonårspojkarnas rum, fylla dem med rena underkläder, sedan kan de fylla på med smutsigt, när de smutsiga dimper ner är refillen slut och då monteras röret ner, skickas till destruktion, eller tvätt, och nytt påfyllt rör sätts upp, lite som ett kinderägg, fyllt med nya överraskningar.13th Marine skrev:
Städdag idag!
Ser fram emot morgonens glada miner, roligast är att väcka 19-åringen, 13-åringen har vett att snabbt komma igång, 6-åringen har hållit mig sällskap i halvvaket tillstånd sedan halv sju.
/P-A
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 377 inlägg
Idag har jag klyvt en del ene inför vinterns slöjderi. Passade också på att bygga om skivvagnen med lite smäckrare ledbara hjul.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto