Ola C Ola C skrev:
Klyvbilden är grymt bra! Alla dom där nysågade planken som ligger där upptravade, man riktigt känner enelukten.
Du måste bara förstora upp bilden lite, där längst ner till höger. Trästock på betonggolv med detalj att zooma in nere till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


;)
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
@Ola C
Ha ha, jag ska lägga upp en plankbild till dig i morgon. Buntade ihop bitarna och la i uteförrådet.
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Sågade också upp en ene-stock för ett år sen. Det skulle jag inte rekommendera om men inte har väldigt raka fibrer i stammen. Det som händer nu är att jag har till synes fina plank, men som är omöjliga att spräcka fram större ämnen ur eftersom fibrerna ofta går på snedden i plankan.

Men det är klart, det beror ju på vad man vill slöjda.
 
Krilleman
mattiasp mattiasp skrev:
Jag tänkte faktiskt på min fänrik Marcusson, som menade att om det finns knappar så ska man knäppa dem. Det var 1989. Jag är knäpp.
Jag har samma åkomma, fast min blev till 11 år senare. :p
 
Jag sågade lite trä igår också på bandsågen, körde rakt igenom en spik som fanns innuti i träet, kunde inte ses utifrån. Som tur är tuffar 1/4 tums bladet på utan större problem ännu. Jag har varit så nöjd med det här lilla bladet i M42 bimetall, inte haft i de stora 5/8 och 1 tums bladen alls sen jag monterade det.
 
V vectrex skrev:
Får tacka för tips tidigare i tråden om laminat från Ikea. Blev perfekt att göra en stöddig sandwich av. 2mm tjockt laminat på varsin sida om 12mm björkplywood.
Den vita sidan av laminatet var högblank medans den maskingröna var lite mattare och med lite struktur i. Jag mattslipade den vita sidan innan jag limmade ihop dem. Den gröna sidan tror jag blir perfekt som zero-clearance.
[bild]

Fick 2st zero-clearance plattor gjorda. De känns ruskigt stabila och kommer nog fungera mycket bra som ilägg till sågen.
[bild] [bild]
Inget som jag har gjort idag men lägger in en liten "blänkare" till er som eventuellt planerar att göra inlägg enligt ovan. Det gröna laminatet är påväg att utgå ur Ikeas sortiment. Satt en röd skylt på det gröna laminatet när jag var på ikea senast om att den skall utgå.
 
R roli skrev:
Inget som jag har gjort idag men lägger in en liten "blänkare" till er som eventuellt planerar att göra inlägg enligt ovan. Det gröna laminatet är påväg att utgå ur Ikeas sortiment. Satt en röd skylt på det gröna laminatet när jag var på ikea senast om att den sk

Atsingen, vi kanske borde köpa upp hela restlagret :)

Mer seriöst: om någon köper på sig är jag intresserad av att köpa loss.
 
Ordnat för att kunna ta emot lite nya hyresgäster.
Flertalet nybyggda träfågelholkar uppställda på en arbetsbänk utomhus, redo för nya hyresgäster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta knyter an till trådens tema på så sätt att den viktigaste konsekvensen är att arbetsbänken inte längre är belamrad med fågelholkar utan den är
Tom arbetsbänk i verkstad med spår och hål, använd och redo för nya projekt, med en gul luftkompressor undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just det, helt tom och mottaglig för nya projekt. Nästa skulle kunna bli att byta ut skivan mot den nya som står och väntar i vänsterkanten. Det är bara några hål att fräsa först.
 
  • Gilla
Pysslarn och 7 till
  • Laddar…
Har börjat gå igenom min "nya" kantslip, en unilev 15. Testat funktionerna och har tyvärr inte fått ocillationen att fungerar än. Det är en pneumatisk variant.

Kantslipmaskin Unilev 15 med synlig kolvcylinderför pneumatisk oscillation, liten rost och verktyg på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av en kantslipmaskin med synlig pneumatisk kolv och slitage, omgiven av metallkomponenter och gamla smörjmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kolven som driver den pneumatisk oscillationen. Den verkar läcka vid axeln.

Delvis slipad kantsliparens kolvdetalj på ett arbetsbänk, intill en generator och aerosolburk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har slipat alla bord, inte mycket rost men mycket gammalt gojs.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag skulle placera lite metallvinklar som hade blivit över nere i metallbeslagslådan i källaren, när det gick upp ett ljus. Skulle man inte kunna.... Sagt och gjort. Och snabbt gick det! Jag menar, -det är ett tvingrack till verkstan, inget som behöver vara fancy med möbelbyggarambitioner:
[bild]
Vilken tur att du satte varje vinkel med fem skruv så att inte tvingarna trillar ner :)
 
phl phl skrev:
Vilken tur att du satte varje vinkel med fem skruv så att inte tvingarna trillar ner :)
Jo, det finns ju redan en del kommentarer kring detta. Det var inte pga tur, utan för att det är osnyggt med oskruvade hål. Ett medvetet val alltså.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jo, det finns ju redan en del kommentarer kring detta. Det var inte pga tur, utan för att det är osnyggt med oskruvade hål. Ett medvetet val alltså.
Inga funderingar på att svetsa igen hålen i den horisontella delen?
 
richardtenggren
Daniel_N Daniel_N skrev:
Inga funderingar på att svetsa igen hålen i den horisontella delen?
Viktreducering? Samtidigt hade det kunnat varit ett giltigt skäl till de andra hålen med extra skruvar i nu.

Kanske printa några glidytor att snappa fast i hålen, för att eventuellt minska slitaget på tvingarna
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Funderar på att plocka hem denna idag, ska åka och titta på den, för 50 euro känns det prisvärt om allt funkar. Jag har liksom stannat av i mitt eget bygge. Det är alltid nånting som dyker upp och det blir bara mera saker man skulle behöva fixa eller köpa, vilket gör man tappar motivationen, sådär spontant känns det som jag har för stor och tung motor, skulle jag orka lyfta impellern själv så skulle jag varit längre fram. Men då allting väger så mycket så blir allting 3 ggr svårare på alla fronter... Typ måste bygga nån lyftanordning och även fästpunkter på impellern, ja det hopar sig... Jag är inte riktigt säker på vad planen är, tar det som det kommer. Men den här känns som bra att ha tillsvidare, eller använda den för att spinna vidare på hemmabygget. Om den är något att ha. Ser ut som den ska ha en primitiv cyklon... Den är 3-fas iallafall.


UI4NK6h.jpg
 
Jag tycker du skall ta hem den. Om den inte fyller behovet på lång sikt får du den säkert såld när som helst för samma pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.