3 396 850 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Intressant, har jag inte tänkt på. Jag googlade på det och hittade en tråd på odla.nu. Därifrån hittade jag följande svar från Livsmedelsverket.
Men har du någon bra idé på hur man bygger nått liknande relativt enkelt utan plast så är jag intresserad!
Jag känner mig nöjd med detta svar..Plaster som PE och PP är enkla plaster som inte innehåller mjukgörare (ämnen som gör plasten flexibel men som gärna migrerar (överförs, vandrar). Troligtvis är plasten i murarbaljorna jämförbar med livsmedelsplast förutom själva pigmentet (färgen). Under förutsättning att murbruk inte finns kvar borde plasten inte utgöra något problem, varken för grönsakerna eller för den som äter dessa.
Men har du någon bra idé på hur man bygger nått liknande relativt enkelt utan plast så är jag intresserad!
Medlem
· Södra Dalarna
· 277 inlägg
Det var på naturskydsföreningen jag läst om PE plast...13th Marine skrev:
https://www.naturskyddsforeningen.se/node/35087/#D
Polyeten (PE)
Polyeten skapas genom polymerisation av eten. Monomeren uppfyller inte våra urvalskriterier för farliga kemikalier.
PE är ett mångsidigt plastmaterial, genomskinligt till halvgenomskinligt, med god termostabilitet (tål temperaturer ned till -60 °C), dielektriska egenskaper, motståndskraft mot syror, baser och alkoholer, och den kan bearbetas både till mjuka och hårda produkter. Beroende på materialets densitet, delas PE in i olika grupper. De tre volymmässigt viktigaste på marknaden är:
- PE-LD (lågdensitets-PE), vilket används i, till exempel, plastfilmer för livsmedel, odlingsdukar för trädgård och jordbruk, kassar, beläggningar i mjölkpaket, höljen på elkablar, gas- och vattenledningar,
- PE-LLD (linjär lågdensitets-PE) för, till exempel, industripackfilmer, påsar som behöver vara tunnare än PE-LD-påsar, höljen till elkablar,
- PE-HD (högdensitets-PE) som används i förvaringskärl för livsmedel och kemikalier, klädhängare, handtag till diskborstar, med mera
Polyeten är en ofarlig plast, så länge inte farliga tillsatsämnen är tillsatta, t.ex. halogenerade flamskyddsmedel i elektroniska produkter. Dock har vissa studier visat att produkter tillverkade av polyeten släpper ifrån sig plastkemikalier vid kontakt med livsmedel, därför avråder vi från att använda polyeten i kombination med varma livsmedel.
Det som oroade mig var det markerade stycket... Men ser nu att det står varma livsmedel. Men kanske något att undvika endå... Vi har rör sprinklers i vårt växthus som vi kör på en bevattningstimer, kanske en idé att bygga de praktiska odlingslådorna du visat (utan murarbaljor) över och instalera sprinklers istället? Kostnadsmässigt borde det bli ungefär samma kostnad...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Frågan är om det är PE eller PP i dessa, oavsett är jag inte särskilt oroad.
Sprinkler kräver tryck, vilket jag inte har i växthuset just nu. Utan vi drar en slang tvärs genom hela trädgården för att fylla på två (plast) tunnor med vatten vid behov.
Sprinkler kräver tryck, vilket jag inte har i växthuset just nu. Utan vi drar en slang tvärs genom hela trädgården för att fylla på två (plast) tunnor med vatten vid behov.
Först och främst ska man inte lita på Naturskyddsföreningen som källa. De är en lobbying- eller opinionsbildande organisation utan krav på vetenskaplighet.
Baljorna är tillverkade i HDPE, men är inte livsmedelsgodkända. Om jag minns rätt måste kärl vara tillverkade i junfruligt material, dvs utan inblandning av återvunnet material, för stt kunna livsmedelsgodkännas. Produkter i olefinplaster med inblandning av återvunnet material brukar kunna kännas igen på att de luktar lite speciellt. Det kommer sig av att
1) Omsmältning bryter ned polymerkedjorna så att en liten del av dem kan bli flyktiga. Jag ska inte gå in på mekanismerna för detta, även om det kan vara mycket intressant.
2) Det återvunna materialet kan vara kontaminerat med i princip vad som helst.
Jag skulle inte långtidsförvara livsmedel i återvunnen HDPE. Jag skulle heller inte odla livsmedel kommersiellt i kärl med inblandning av återvunnet material. För eget bruk -inga problem om det var till mig och min familj. Vill man vara riktigt säker bör man välja kärl i jungfruligt material.
Baljorna är tillverkade i HDPE, men är inte livsmedelsgodkända. Om jag minns rätt måste kärl vara tillverkade i junfruligt material, dvs utan inblandning av återvunnet material, för stt kunna livsmedelsgodkännas. Produkter i olefinplaster med inblandning av återvunnet material brukar kunna kännas igen på att de luktar lite speciellt. Det kommer sig av att
1) Omsmältning bryter ned polymerkedjorna så att en liten del av dem kan bli flyktiga. Jag ska inte gå in på mekanismerna för detta, även om det kan vara mycket intressant.
2) Det återvunna materialet kan vara kontaminerat med i princip vad som helst.
Jag skulle inte långtidsförvara livsmedel i återvunnen HDPE. Jag skulle heller inte odla livsmedel kommersiellt i kärl med inblandning av återvunnet material. För eget bruk -inga problem om det var till mig och min familj. Vill man vara riktigt säker bör man välja kärl i jungfruligt material.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 170 inlägg
Slitit lite på eggarna idag (och igår). Tillverkat 8mm limfogskivor i ask till ett litet projekt.
Utgick från en 150cm lång, 20cm bred och 35mm tjock askplanka.
Jäklar vad roligt det är att snickra när alla maskiner fungerar precis perfekt!
Utgick från en 150cm lång, 20cm bred och 35mm tjock askplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jäklar vad roligt det är att snickra när alla maskiner fungerar precis perfekt!
Hammaren i sista bilden känns bekant. Undrar hur många sådana man hjälpt till att få ihop på den gamla onda tiden då jag tjänstgjorde som lärare på industriprogrammet. Alltid lika kul att se att de används någon stans och inte bara hamnade i en låda.nanowire skrev: