18 046 läst · 98 svar
18k läst
98 svar
Konfigurera ett VLAN
Svar från TP-Link
Dear Peter,
Many thanks for your valuable reply.
I am sorry to hear that you still can not do that.
I feedback to our senior engineer because record a video is impractical, because we can not send you such a big video by email.
So we decide to write an article about it and will release it on our website once it is down. Please pay attention to your official website.
About why it has a default Vlan, it is because when the product is designed, it has this kind of settings , we are sorry for the troublesome caused, And since many customer feedback they want to setup their own Vlan, so we upgrade the firmware and fix the issue.
Dear Peter,
Many thanks for your valuable reply.
I am sorry to hear that you still can not do that.
I feedback to our senior engineer because record a video is impractical, because we can not send you such a big video by email.
So we decide to write an article about it and will release it on our website once it is down. Please pay attention to your official website.
About why it has a default Vlan, it is because when the product is designed, it has this kind of settings , we are sorry for the troublesome caused, And since many customer feedback they want to setup their own Vlan, so we upgrade the firmware and fix the issue.
Vlan switcharna i hall och storarum skall dela ut IPTV på 4 portar och Internet på 4 portar tänkte jag, för att i tex i det första sovrummet har min dotter sina TV-spel konsoler som behöver internet access.B bmikael skrev:
Så VLAN1 är Internet och på VLAN2 IPTV ?B bmikael skrev:Så återigen tillbaks till grunderna:
Taggat = osynligt
Du kan skicka ut flera nätverk taggat i en port och således med en nätverkskabel.
Otaggat = synligt
Du kan bara ha ett otaggat nätverk på varje port, men du kan ha ett otaggat nätverk ihop med ett eller flera taggade nätverk på en och samma port och kabel.
Om du är mer praktisk än teoretiker så kan du ta dina två switchar med VLAN stöd och testar, se vad som händer. Bästa sättet att lära sig Om du inte vill lära dig får du följa nedan så kommer allt att fungera men det kanske ger dig ny huvudvärk nästa gång du vill ändra på något.
Det du behöver konfigurera är VLAN på bägge switcharna (VLAN1, VLAN2)
Eller så kopplar jag till en andra kabel på "Internet porten" i Switcharna Hall respektive Storarum till respektive switch i sovrummen, och drar IPTV kablarna direkt till TV-boxarna.B bmikael skrev:Sedan sätter du tagged/untaggedd enligt nedan
VLAN Switch 1 (Hall)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till Techicolor router, internet)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till CTS, IPTV)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (länk till Sovrum 1)
Port 4 - Untaggedd VLAN 1 / Taggedd VLAN 2 (länk till stora rum port 1 i dosa)
Port 5 - tom
Port 6 - tom
Port 7 - tom
Port 8 - tom
VLAN Switch 2 (Stora rum)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till hall port 1 i dosa)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till tvbox stora rum)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (Länk till sovrum)
Port 4 - Untagged VLAN 1 (länk till Switch i TV-bänk)
Port 5 - tom
Port 6 - tom
Port 7 - tom
Port 8 - tom
Resultatet blir att dina två switchar i sovrum kommer endast ha nät för IPTV, om du vill ha vanligt internet där får du skaffa två switchar till med VLAN stöd och konfigurera.
Så då skall det se ut så här om jag tror rätt?B bmikael skrev:
Redigerat:
Du kan tänka så här:P pedu63 skrev:
- otaggade portar har bara en tunnel. Här kopplar du in utrustning som inte talar VLAN, tex digitalbox eller en enkel Wifi-router.
- taggade portar har oftast flera tunnlar och används för flera LAN i en fysisk kabel.
Kör du både TV och Internet via Telia eller olika operatörer?
Kör du Telia rakt igenom, behövs inte VLAN utan du kopplar tv boxen till valfritt uttag i nätverket. "TECHNICOLOR" har TV ut på alla portar och då räcker det med vanliga "dumma" switchar. I denna lösning funkar telia zappa
Har du olika leverantörer så är IPTV otaggad ut från "CTS" och du kan använda två valfria VLAN lokalt. exempelvis 20 för tv och 1 för internet. PVID är ett måste samt att tagga trunkprten med samtliga VLAN och otaggade portar tillhörande enskilda VLAN
IEEE 802.1Q VLAN
Exempel
Hall
Port 1 otagg 20 pvid 20 > CTE (TVporten)
Port 2 otagg 20 pvid 20 > TVBOX SOVRUM (Skippa dumswitch koppla direkt till boxen)
Port 3 otagg 1 pvid 1 > Technicolor port 1
Port 4 otagg 1 pvid 1
Port 5 otagg 1 pvid 1
Port 6 otagg 1 pvid 1
Port 7 otagg 1 pvid 1
Port 8 tagg 1 tagg 20 pvid 1 > Switch Storarum port 8
Storarum
Port 1 otagg 20 pvid 20 > TVBOX SOVRUM (Skippa dumswitch koppla direkt till boxen)
Port 2 otagg 20 pvid 20 > TVBOX TVBÄNK?
Port 3 otagg 1 pvid 1 > Switch TVBÄNK
Port 4 otagg 1 pvid 1
Port 5 otagg 1 pvid 1
Port 6 otagg 1 pvid 1
Port 7 otagg 1 pvid 1
Port 8 tagg 1 tagg 20 pvid 1 > Switch Hall port 8
Sätt QOS så att VLAN 20 är prioriterat
Kör du Telia rakt igenom, behövs inte VLAN utan du kopplar tv boxen till valfritt uttag i nätverket. "TECHNICOLOR" har TV ut på alla portar och då räcker det med vanliga "dumma" switchar. I denna lösning funkar telia zappa
Har du olika leverantörer så är IPTV otaggad ut från "CTS" och du kan använda två valfria VLAN lokalt. exempelvis 20 för tv och 1 för internet. PVID är ett måste samt att tagga trunkprten med samtliga VLAN och otaggade portar tillhörande enskilda VLAN
IEEE 802.1Q VLAN
Exempel
Hall
Port 1 otagg 20 pvid 20 > CTE (TVporten)
Port 2 otagg 20 pvid 20 > TVBOX SOVRUM (Skippa dumswitch koppla direkt till boxen)
Port 3 otagg 1 pvid 1 > Technicolor port 1
Port 4 otagg 1 pvid 1
Port 5 otagg 1 pvid 1
Port 6 otagg 1 pvid 1
Port 7 otagg 1 pvid 1
Port 8 tagg 1 tagg 20 pvid 1 > Switch Storarum port 8
Storarum
Port 1 otagg 20 pvid 20 > TVBOX SOVRUM (Skippa dumswitch koppla direkt till boxen)
Port 2 otagg 20 pvid 20 > TVBOX TVBÄNK?
Port 3 otagg 1 pvid 1 > Switch TVBÄNK
Port 4 otagg 1 pvid 1
Port 5 otagg 1 pvid 1
Port 6 otagg 1 pvid 1
Port 7 otagg 1 pvid 1
Port 8 tagg 1 tagg 20 pvid 1 > Switch Hall port 8
Allt är från FELIA!R rgba skrev:Kör du både TV och Internet via Telia eller olika operatörer?
Som jag skrivit innan ett antal ggr, jag kan INTE köra ut både Internet och IPTV från "TECHNICOLORn längre".
Då IPTV hackar när allt är kopplat till en vanlig osmart switch,det funkade felfritt i 2 år men helt plötsligt från 1 December 2017 kom dessa problem.
Då jag fick separera dom olika nätverken från varandra och välja Internet från TECHNICOLORn och IPTV från CTS eller vice versa.
Resten är ungefär som du skrivit med PVID Och QoS, IPTV är kopplat direkt till TV-boxarna och switcharna i sovrummen och TV-bänka är kopplat till INTERNET portarna på switcharna HALL och STORARUM.
Även om det inte syns så på bilderna. Kan inte få ut Internet/IPTV samtidigt från osmarta switchar. då kackar det, därför går kabel från respektive VLAN switch port för Internet till switch i sovrummen och TV-bänken.
Tänkt det skall vara så här när det klart
Redigerat:
Misstänker du att det är routern som spökar så kan du säkert byta ut den gratis mot Telias större variant. Den möjligheten kunde jag göra gratis via hemsidan. Men den infon uppgav supporten aldrig för mig utan skickade ut den gamle igen när jag hade problem.P pedu63 skrev:Allt är från FELIA!
Som jag skrivit innan ett antal ggr, jag kan INTE köra ut både Internet och IPTV från "TECHNICOLORn längre".
Då IPTV hackar när allt är kopplat till en vanlig osmart switch,det funkade felfritt i 2 år men helt plötsligt från 1 December 2017 kom dessa problem.
Då jag fick separera dom olika nätverken från varandra och välja Internet från TECHNICOLORn och IPTV från CTS eller vice versa.
Nu kör jag 250mbit men ändå.
https://www.telia.se/privat/bredband/produkter-tillbehor/products/technicolor-gateway-799vac-xtream
Har bytt ut 3 ggr mot en annan och sen har jag den vita åxå hemma men det är samma skit vilken som körs, same shit på alla. Ville man byta till den vita kostade det 499:- men nu fick jag en bara för att se om det var samma problem som på den svarta, så 3 st svarta och 1 vit hemma för att testa och se utvärdera.OXYD skrev:
Redigerat:
Är det TRUNK mellan port 2 switch hall och port 1 switch storarum (IPTV), eller skall port 1 vara med där också som inkommande från CTS?R rgba skrev:
Och Trunk mellan port 6 switch hall och port 5 switch storarum (Internet), eller skall port 5 vara med där också som inkommande från Technicolor?
Samt dess otaggade portar för resp IPTV och Internet i resp switch?
Redigerat:
Det är dåligt med två trådar samtidigt, https://www.byggahus.se/forum/threa...g-konfa-naetverket-och-tagga-portarna.288593/
Ts: att det tidigare fungerat att koppla ihop iptv- och internet-trafiken i samma "dumswirch" är att betrakta som ren tur. Telia har förmodligen uppgraderat något i sin ände, och då börjar det strula pga att en del trafik går fel väg.
Man måste hålla isär iptv iptele och internet hemma.
Man måste hålla isär iptv iptele och internet hemma.
Telia säger att dom inte gjort något i sin ände och att jag omöjligt kan ha gjort det innan, bara det att det är en tekniker från deras sida som gjort det från början vid installations början.
Det är som vanligt ingen vill ta ansvar för något och då hittar man på något som låter bra och hoppas på att någon går på det där.
Det är som vanligt ingen vill ta ansvar för något och då hittar man på något som låter bra och hoppas på att någon går på det där.