18 289 läst · 98 svar
18k läst
98 svar
Konfigurera ett VLAN
Kan inte köra både IPTV och INTERNET på en switch som inte hanterar VLAN, då IPTV börjar hacka.
Därför kör jag Internet direkt från Routern och IPTV direkt från CTS, därav 2 kablar till switch "storarum".
När jag körde som jag trodde det skulle vara så fick jag ut lokal IP nummer till mina TV-boxar (192.168.1.xx) och inte IP nummer från CTS, förmodar att det var från det Deafault_VLANet.
Är detta rätt, Default_VLAN är ju redan otaggat på 1-8?
Eller måste jag sätta ett VLAN 1 till för just Port 4 - Untaggedd VLAN 1?
Du skriver att "Resultatet blir att dina två switchar i sovrum kommer endast ha nät för IPTV, om du vill ha vanligt internet där får du skaffa två switchar till med VLAN stöd och konfigurera."
Går det att göra så att dom både har tillgång till IPTV/Internet utan VLAN switch, för utom att dra 2 kablar från switch "stora rum" en direkt till TV-box (VLAN 2) och den andra till Switchen (VLAN 1)?
Hade varit lättare om man hade kunna lägga till det där VLAN 1 själv eller att man kunde byta namn till det från Deafault_VLAN.
Därför kör jag Internet direkt från Routern och IPTV direkt från CTS, därav 2 kablar till switch "storarum".
När jag körde som jag trodde det skulle vara så fick jag ut lokal IP nummer till mina TV-boxar (192.168.1.xx) och inte IP nummer från CTS, förmodar att det var från det Deafault_VLANet.
Är detta rätt, Default_VLAN är ju redan otaggat på 1-8?
Eller måste jag sätta ett VLAN 1 till för just Port 4 - Untaggedd VLAN 1?
Du skriver att "Resultatet blir att dina två switchar i sovrum kommer endast ha nät för IPTV, om du vill ha vanligt internet där får du skaffa två switchar till med VLAN stöd och konfigurera."
Går det att göra så att dom både har tillgång till IPTV/Internet utan VLAN switch, för utom att dra 2 kablar från switch "stora rum" en direkt till TV-box (VLAN 2) och den andra till Switchen (VLAN 1)?
Hade varit lättare om man hade kunna lägga till det där VLAN 1 själv eller att man kunde byta namn till det från Deafault_VLAN.
Redigerat:
Se det såhär(förenklat)
1 Ett vlan är ett eget separat lan, du kan inte blanda trafik mellan vlan utan att gå via en router.
2 Du kan bara ha ett otaggat vlan på en port.
3 Stoppar du in en dator eller en iptvbox på den porten kommer den bara att se den trafiken.
4 En port på switch a som har ett otaggat och ett taggat van, kommer att sända ut bägges data på den porten, men det som står under 3 gäller ändå
5 kopplar du en sladd mellan porten i 4 och en likadant konfigurerad port i switch b, kommer denna switch också kunna hantera båda vlanen
6 sätter du nu att en viss port på switch b har iptv_vlanet otaggat, kan du koppla din iptvbox där.
7 samma sak på switch a, sätter du en port att ha iptv_vlanet otaggat kan du koppla en iptvbox där.
8 men du kan inte koppla in din dator i någon av portarna i 7 och 8.
9 glöm inte punkt 2
1 Ett vlan är ett eget separat lan, du kan inte blanda trafik mellan vlan utan att gå via en router.
2 Du kan bara ha ett otaggat vlan på en port.
3 Stoppar du in en dator eller en iptvbox på den porten kommer den bara att se den trafiken.
4 En port på switch a som har ett otaggat och ett taggat van, kommer att sända ut bägges data på den porten, men det som står under 3 gäller ändå
5 kopplar du en sladd mellan porten i 4 och en likadant konfigurerad port i switch b, kommer denna switch också kunna hantera båda vlanen
6 sätter du nu att en viss port på switch b har iptv_vlanet otaggat, kan du koppla din iptvbox där.
7 samma sak på switch a, sätter du en port att ha iptv_vlanet otaggat kan du koppla en iptvbox där.
8 men du kan inte koppla in din dator i någon av portarna i 7 och 8.
9 glöm inte punkt 2
VLAN Switch 1 (Hall)
Port 1 - Untagged VLAN 1 (länk till Techicolor router, internet)
Port 2 - Untagged VLAN 2 (länk till CTS, IPTV)
Port 3 - Untagged VLAN 2 (länk till Sovrum 1)
Port 4 - Untaggedd VLAN 1 / Taggedd VLAN 2 (länk till stora rum port 1 i dosa)
Så är detta fel i GUl, du skrev att Port 4 - Untaggedd VLAN 1 / Taggedd VLAN 2?
Port 1 och Port 4 i VLAN 1 är ju redan utagged genom default_VLAN.
Så då måste ju Port 4 VLAN 2 vara tagged, och Port 2-3 i VLAN 2 vara untagged, som min bild visar?
Så då måste ju Port 4 VLAN 2 vara tagged, och Port 2-3 i VLAN 2 vara untagged, som min bild visar?
Redigerat:
Då får jag bra IPTV i stora rummet.M Micro skrev:
Därför behövs en switch så att det kan gå vidare till sovrummet, det är den röda kabeln som går vidare.
Läs en gång tillP pedu63 skrev:VLAN Switch 1 (Hall)
Och glöm inte punkt 2
Vilka vlan har du otaggade på port 2 t.ex
Man kommer inte åt inställningarna på Default_VLAN dom är som standard.B bmikael skrev:
Då får jag ju skapa ett nytt Vlan och kalla det för VLAN 3?
Redigerat:
`B bmikael skrev:
Inget alls mer än man kan markerar det
Går inte att klicka i taggade och otaggade portar.
Det skulle ju vara mer logiskt att dom minskade i Default_VLAN ju fler VLAN man lade in tex VLAN 3 på Port 1 och 4.
Bilden längst ner måste ju vara det rätta alternativet VLAN_3 port 1 och 4 untagged?
Redigerat:
Då skall det se ut så här?B bmikael skrev:Det var därför jag försökte förklara, du gör det mer invecklat än vad det är.
Untagged och taggedd är inte olika VLAN det är olika sätt att distribuera VLAN.
I en switch skapar du ett VLAN
Exempel:
ID: 243
NAME: IPTV
Detta nätverk finns ju i switchen men är inte utkopplat på några portar.
Du du då sätter ex:
Port 1 UNTAGGED VLAN 243
Port 2 UNTAGGED VLAN 243
Port 3 TAGGED VLAN 243
Då kommer följande hända:
Port 1-2 kommer ha VLAN 243 UNTAGGED, dvs synligt och allt man kopplar in där kommer få detta nätverk.
Port 3 kommer ha VLAN 243 TAGGED, dvs osynligt och endast utrustning som kan hantera VLAN kommer se det och kunna göra något med det.
Kan inte skriva in 1 på VLAN_243, då hoppar den tillbaka på Default_VLAN.
Det måste ju vara fel, klar som fan man skall kunna tagga och otagga på Default_VLAN!
Hade du haft samma switch så kunde du ju laddat ner programmet och se själv att det inte går.
Men om jag har VLAN_2 och VLAN_3 då istället då?
Hur skulle det vara om du ändrar till VLAN_2 och VLAN_3:
Du skrev så här först, VLAN Switch 1 (Hall)
Nu snurrar kupan så får lägga på is i kväll
Det måste ju vara fel, klar som fan man skall kunna tagga och otagga på Default_VLAN!
Hade du haft samma switch så kunde du ju laddat ner programmet och se själv att det inte går.
Men om jag har VLAN_2 och VLAN_3 då istället då?
Hur skulle det vara om du ändrar till VLAN_2 och VLAN_3:
Du skrev så här först, VLAN Switch 1 (Hall)
Nu snurrar kupan så får lägga på is i kväll
Redigerat: