64 195 läst · 764 svar
64k läst
764 svar
Handikappanpassning när du renoverar - allmän diskussion
Jag förstår inte varför en lägenhet måste bli större pga tillgänglighetsanpassninges. Ytan finns ju redan och kan användas.
Mitt hus på drygt 100 kvm har inte påverkats ett dyft av att badrumsdörren blev bredare, toan står lite "luftigare" och att duschen ersatte badkaret redan initialt. Att arkitekten fick lägga ner nån extra timme för att lösningen skulle bli mer estetisk var ju inte hela världen.
Det verkar som vissa i tråden faktiskt tror att byggytan måste bli större.
Mitt hus på drygt 100 kvm har inte påverkats ett dyft av att badrumsdörren blev bredare, toan står lite "luftigare" och att duschen ersatte badkaret redan initialt. Att arkitekten fick lägga ner nån extra timme för att lösningen skulle bli mer estetisk var ju inte hela världen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
hul, du skrev tidigare om att den som bygger ska lägga pengar i en fond så att den dag huset/lägenheten behöver tillgänglighetsanpassas så kan man använda pengarna i fonden. Men hur ska man i det läget kunna anpassa om det saknas 5 kvm (eller hur många kvm du anser kam sparas in) för att det ska kunna vara anpassat?
för att byggytan måste bli större när man tillgänlighetsanpassar de är ju hela grejen.yonna skrev:Jag förstår inte varför en lägenhet måste bli större pga tillgänglighetsanpassninges. Ytan finns ju redan och kan användas.
Var kommer de här fantasisiffrorna ifrån? Har du någon referens till ett område där hyran på likvärdiga lägenheter där marginalkostnaden är 200 kr/kvm?H hul skrev:
Här är hyran runt 100 kr/kvm i snitt. Då är de sista kvadratmetrarna betydligt billigare än de första.
i göteborg är snitt hyran 2000kr/kvm och de dyraste kostar uppemot 3000kr/kvmNyfniken skrev:
i sthlm är de vanlig med hyror lång över 3000kr/kvm