13th Marine 13th Marine skrev:
Ola: Finns ju enfärgade också: [länk]
Ja sedär, dåligt surfat av mig:oops:

Ola C Ola C skrev:
Ikeas stänkskyddväggplattor är gjorda av laminat. Förr i tiden fanns de enfärgade, nu verkar det mest vara "trevliga" mönster. Tanken va isåfall att laminera detta på björkplywood. [länk]
Bra tips! 2mm tjocka, verkar således vara tjockare än "vanligt" laminat.

Tycker det ser ut som att det finns enfärgat också:
https://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00335121/

EDIT: Alldeles för sen!

Vilka bra idéer vi konmer fram till tillsammans, det här är ju typiskt för byggahus forum!

Laminerar man dessutom på båda sidor bör man få en styv skiva pga sandwich-effekten. Laminatet har relativt plyfan hög E-modul. Det mesta av lasten kommer att upptas av laminatet.

• Gilla
vectrex och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Vilka bra idéer vi konmer fram till tillsammans, det här är ju typiskt för byggahus forum!

Laminerar man dessutom på båda sidor bör man få en styv skiva pga sandwich-effekten. Laminatet har relativt plyfan hög E-modul. Det mesta av lasten kommer att upptas av laminatet.
Var inne på sandwich-effekten jag också. Antar att det beror på modell av såg, men på de (2) jag tillverkat ilägg till så behöver man skala av lite av undersidan på olika ställen för att allt ska gå fritt. Gissar att det förstör mycket av sandwich-effekten!
I mitt fall, med 12mm plywood räcker det nog med att ta ur en bit bakom klingan där axelflänsen kommer upp. Tror jag har 16mm ner till de 4 stöden och det är väl på håret om det går med 12mm plywood + 2 + 2.

Insatsen i fråga behöver ju inte vara jättestyv, eftersom den är liten och har stöd runt om hela periferin. Däremot kan det vara bra att ha styva, släta och slitstarka skivor till andra saker, och nu har vi hittat på ett sätt att åstadkomma sådana relativt billigt.

mattiasp mattiasp skrev:
Insatsen i fråga behöver ju inte vara jättestyv, eftersom den är liten och har stöd runt om hela periferin. Däremot kan det vara bra att ha styva, släta och slitstarka skivor till andra saker, och nu har vi hittat på ett sätt att åstadkomma sådana relativt billigt.
Ja, håller med dig förutom att den inte behöver vara styv. Det är såklart olika på olika sågar, men min har bara stöd i bak och framkant och den är 50cm lång.

Jag vill slå ett slag för typ lexan eller annan bra plast. Gärna transparent så har man lite koll ned i maskin och ser ev lägre spån och skit.

Lätt att fräsa i och grovkapbing med sänksågen. Priset är helt klart överkomligt men inte laminatgolvsbilligt kanske.

Om någon vill ha en provbit säg till så kan jag lägga på lådan har ett litet lager

Cirkelsågblad synligt genom en transparent plastskyddsplatta på ett arbetsbord med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hedens Hedens skrev:
Jag vill slå ett slag för typ lexan eller annan bra plast. Gärna transparent så har man lite koll ned i maskin och ser ev lägre spån och skit.

Lätt att fräsa i och grovkapbing med sänksågen. Priset är helt klart överkomligt men inte laminatgolvsbilligt kanske.

Om någon vill ha en provbit säg till så kan jag lägga på lådan har ett litet lager

[bild]
Hur tjockt är PC:n du har! Jag har redan tänkt på det faktiskt. Tror att jag behöver minst 10-12mm tjockt dock då jag har så lång spännvidd i min såg.

V vectrex skrev:
Hur tjockt är PC:n du har! Jag har redan tänkt på det faktiskt. Tror att jag behöver minst 10-12mm tjockt dock då jag har så lång spännvidd i min såg.
Jag har en skiva som är 11mm som jag kört som iläggs platta till t11 fräsen funkar utmärkt.

Hemma och vabbar idag och fick för mig att storstäda sovrummet. Har haft grova askplank på tork under sängen i ca 18 månader. Man kan säga att de samlat en hel del damm. :surprised:
Tog ut allihopa och dammsög. Passade på att mäta fukthalten. Väldigt torrt kan man sammanfatta det med.

Askplankor på golvet bredvid en säng, tydliga dammspår syns där plankorna legat under sängen.
Skapa konto
Fuktmätare som visar 7.1% på en askplank, indikerar låg fukthalt.
Skapa konto

• Gilla
katos och 2 till
  • Laddar…
Projekt Moxon fortsätter

Träplankor fastklämda i en skruvstyck under bearbetning.
Skapa konto

Gummihammare på ett träbräde med inlagda mässingshylsor, arbetsbänk i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Har monterat på hjulsatsen på nya hyveln! Den blev betydligt lägre och nu kan jag faktiskt fälla upp borden under hyllan ovanför.
Hyvel med monterade hjul fälld under hylla i en verkstad med verktyg och utrustning.
Skapa konto

Eftersom den tar betydligt mindre plats i uppfällt läge är jag lite sugen på att ha den parkerad i detta läge. Någon som tror den på något sätt kan ta skada av att stå på detta sätt under en längre tid?

Moxon nästan färdigt!
Notera de medvetet frästa kexspåren på ovansidan (eller hur var det nu) :geek:

Nästan färdig moxon skruvstycke med frästa spår på träyta.
Skapa konto

Närbild på en Moxon-skruvstäd med medvetet frästa spår på träs ovansida, hantverksdetalj.
Skapa konto

Närbild på Moxon skruvstäd med frästa kexspår på träytan.
Skapa konto

• Gilla
bjoar564 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.