Gjutjärn från 1970 skulle bara göra mig hälften så orolig som plast från samma tid.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Jag bjuder på två bilder från vårt gjutjärnsavlopp. Diametern är numera närmare 50mm istället för 100mm.

• Närbild på ett igensatt gjutjärnsavlopp med kraftig förträngning och inlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett förtätat gjutjärnsavlopp med synligt reducerad diameter från avlagringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
salahunreal och 3 till
  • Laddar…
Vilken ålder var det på de rören och vart har de varit kopplade? Är det stående rör eller har de varit liggande?

Redigerat:
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag bjuder på två bilder från vårt gjutjärnsavlopp. Diametern är numera närmare 50mm istället för 100mm.
Gissar vi hade samma sort :) skillnaden var att mina fungerade även som infiltration delvis då botten rostat bort pga markfukt. liggande rör i bottenplatta och +50år ca . Fin bild :)

H huggan skrev:
Rören kan vara ok skick men böjar och grenrör är luriga delar. När dom gjorde böjar drog dom ut böjen vilket gör att godset på ytterradien blir tunnare än övrigt gods.
Menar du att böjarna inte är gjutna?
Det är gjutjärnsrör.

M maxmsm skrev:
Menar du att böjarna inte är gjutna?
Det är gjutjärnsrör.
Bra fråga, hörde det av någon en gång och har gått efter det. Tänkte aldrig på att ställa den frågan. Så det kan alltså vara elt fel.

• Gilla
kiboc
  • Laddar…
C
anders07 anders07 skrev:
Jag köpte en sån här och filmade själv mitt enda gjutjärnsavlopp
Funkade det bra?
Satt och kollade igenom en massa YouTube-filmer härom veckan för att försöka avgöra om någon av dessa Kina-kameror håller måttet för att inspektera ett avloppsrör på något meningsfullt sätt, men min slutsats var att både kamera och ljus är på tok för dåliga(?) - typ man ser att kameran befinner sig i ett rör, men inte så mycket mer.

Den visade att det är en hel del rostflagor på insidan och att diametern är betydligt mindre än den borde vara men för tillfället används inte avloppet till annat än när jag häller ut skurvatten/tvättvatten från hink typ...
Läste att filmning är perfekt för många ändamål men att det är så gott som omöjligt att använda det för att bedöma kvarvarande livslängd på ett avloppsrör. Det kan se ut som på @Chrissofsweden:s bild ovan eller lent som en barnrumpa men det säger väldigt lite om kvarvarande godstjocklek.

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Inte är det ju världsklass på bilen men jag såg tillräckligt för att konstatera att det var gjutjärn och inte plats...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Att du ens överväger att bila upp golvet när det finns moderna, idiotsäkra och faktiskt billigare sätt att fixa nya avlopp? Ta in offerter på att dra en strumpa inuti det gamla avloppet. Sen kan ursprungsavloppet vittra sönder och rosta bort bäst det vill, då har du ett helt nytt, självbärande och skarvfritt avlopp i plast. Alternativt relining, när man sprutar plast på insidan befintligt rör. Finns många leverantörer, här är en, https://tubussystem.se/relining/fastighet/flexibelt-foder/

Krilleman
L larshede skrev:
Att du ens överväger att bila upp golvet när det finns moderna, idiotsäkra och faktiskt billigare sätt att fixa nya avlopp?
Alla är inte helt på din sida i denna frågan.

Det är många gånger relining har gått fel. Inte är det så billigt heller.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Hur kan det gå fel?

Aha. Har inte relinat själv, men överväger att göra det. Om strumpan veckar sig och orsakar stopp lär ju det innebära ett garantiåtagande från leverantören, det känns ändå rätt safe tycker jag, så länge man väljer en etablerad och väl vitsordad firma. Och de inspekterar väl resultatet innan de lämnar får man ju förutsätta.

Jag drabbades av stopp i ett gjutjärnsrör under källargolvet i våras. Tog hem en spolbil som spolade och filmade och kunde konstatera att stoppet förmodligen berodde på den rostiga och skrovliga ytan på insidan men att det fortfarande var mycket gods kvar.
Beslutade då om att han skulle få komma tillbaka någon vecka senare tillsammans med en firma som slipade insidan av rören så att de blev släta och runda och därefter gjorde en ny filmning.
Detta kostade bara ett par tusenlappar och skulle enligt dem nu ha köpt mig åtminstone ytterligare 5 problemfria år. De kunde vid filmningen konstatera att jag hade en sättning mitt under källaren så att rören inte längre har konstant fall ut mot gatan utan har en lågpunkt där vatten och diverse avfall samlas.
Iom denna sättning så rekommenderade de inte att jag gör en relining när det väl är dags utan att jag bör bila upp och byta rören och då åtgärda fallet.

För mig ska det alltså bilas men skönt ändå att det inte behövde lösas omgående.
Hmm. Vad ville jag ha sagt egentligen. Jo ta gärna hjälpa av proffs att slipa och filma rören innan ni dömer ut dem eller beslutar om relining.

En annan sak jag fick med mig från spol-gänget var att strunta i att använda snålspolningen på toaletterna och istället alltid spola för fullt med stora knappen så att det blir ordentlig skjuts på vattnet och risken för nya stopp motverkas

• Gilla
stoffes och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.