74 999 läst · 239 svar
75k läst
239 svar
Garda larm - hur kan jag komma ur avtalet?
Z
zapy
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 81 inlägg
zapy
Renoveringsnovis
- Stockholm
- 81 inlägg
Mjäe, inget fel på det, men det är billiga grejer, plastigt och saknar kvalitetskänsla, men det är jämfört mot tex DSC PowerNEO.B Byggdjuret skrev:
Jo utslaget på flertal år så vart det en sänkning, frågan är väl mest vad som skiljer Verisure och Gardas avtal åt.E etompau skrev:Har inte hela bilden klar för mig, men var det inte så att du fick en rejäl avgiftssänkning med det nya larmet, även om det initialt verkar har ett överdrivet pris för hårdvara och installation?
Har du hela "kalkylen" klar för dig och du vill ha ett hemlarm, så är valet ju ditt.
Rent hårdvarumässigt så är det inget kina-larm du köper så funktion och stabilitet lär uppfylla normala hemanvändarkrav.
Made in, eller Assembled in.D dicliff skrev:
Två viktiga delar i en menings start.
Men även fast det står Made in Israel så kan man aldrig vara säker på att det verkligen är så.
Och att bara för att det står Made in Kina behöver det inte vara dåligt, handlar mest om hur mycket man betalar för hur ofta du vill ha en kvalitetskontroll av produkten i produktionen.
Om nu de helt plötsligt sänker priset med 5tkr så verkar de inte som de känner att ha dig fast i avtalet. Avstå och hävda ångerrätten så kan du fundera i lugn och ro. Vill du gå tillbaka till Garda så vet du var prutmånen börjar..
Utomhuskamera är ju iofs trevligt men jag funderar på hur man gör med larmkopplingen. Trots allt kan ju det "få" komma in paketleveranser, ungdomar som säljer saker eller gäster... eller rådjur... Vad är syftet med utomhuskamera och hur funkar det? Är det att man ska "fånga" tjuven på bild eller larmet ska gå redan när tjuven stryker omkring på tomten?
Jag har en billig utomhuskamera för under 300kr som jag kan kolla via mobilen, men har inte fått nån vettig inspelnings eller larmfunktion att fungera... (inte lagt så mkt krut på det heller) Det är bra att se hur mycket snö det är om man är borta, men mer än så har jag inte kunnat ha den till... Dock skulle jag kunna tänka mig en "early warning" kamera som tar en bild och skickar till min telefon om nån går in på tomten, typiskt är det väl så att inbrottstjuv "rekar" innan inbrott och då kan det vara bra se det... Men jag tror inte jag skulle vilja att larmbolaget skickar en gubbe varje gång utomhuskameran ser rörelse...
Jag har en billig utomhuskamera för under 300kr som jag kan kolla via mobilen, men har inte fått nån vettig inspelnings eller larmfunktion att fungera... (inte lagt så mkt krut på det heller) Det är bra att se hur mycket snö det är om man är borta, men mer än så har jag inte kunnat ha den till... Dock skulle jag kunna tänka mig en "early warning" kamera som tar en bild och skickar till min telefon om nån går in på tomten, typiskt är det väl så att inbrottstjuv "rekar" innan inbrott och då kan det vara bra se det... Men jag tror inte jag skulle vilja att larmbolaget skickar en gubbe varje gång utomhuskameran ser rörelse...
Meddelade deras representant då han ringde mig igår att jag vill gå vidare med att hävda ångerrätten och fick till svar att han måste kontakta sina chefer och höra deras beslut.M Mr9 skrev:
Detta beslut ska jag få senast måndag.
Jag svarade på detta att jag vill ha chefens beslut skriftligt.
Börjar bli trött på dessa långdragna telefonsamtal som inte leder någonstans.
Så, nu är det bara att vänta och se.
Jo, chefen (VDn) ringde mig och sa ungefär samma sak, att de släpper mig INTE.elpaco skrev:
Han erbjöd mig också utekameran utan kostnad. Tyckte att jag skulle tänka på saken till nästa vecka.
Han sa vidare att jag kunde kontakta Almmänna Reklamationsnämnden om jag ville men de hade haft andra som gjort det och som hade förlorat mot Garda. Och om jag gjorde det och förlorade så skulle jag naturligtvis också förlora "erbjudandet".
Ren skrämseltaktik, som jag ser det.
Jag talade om för honom att jag bett att få all kommunikation skriftligen och då svarade han att det får jag inte!
Det verkar skumt tycker jag.
Vad tycker ni?
Inte råd, men de kan kanske bekräfta om VDn är full av skit eller inte. De kanske har förlorat varje tvist istället för vunnit.E etompau skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 588 inlägg
Vid distansförsäljning har du vissa rättigheter att häva köpet under en viss tid från tecknande av avtal. Den tiden räknas lite olika beroende på om det är en vara eller en tjänst och om allt levereras samtidigt eller inte.
Ditt velande har tyvärr inte hjälpt dig här, inte heller det faktum att du antytt att du velat säga upp per telefon och sen accepterat att en chef ska ringa dig och bestämma om de accepterar din uppsägning eller ej.
Men är det varor det handlar om, alltså det är hårdvaran som avtalet handlar om och det inte gått 14 dagar sen du fick sista delen är det bara att säga upp och skicka tillbaka allt. Möjligen åker du på att betala tjänstedelen (knappt 400/år?) i ett par år, men kanske kan man se det som en del av samma avtal och då slipper du det med.
Kom ihåg att det är du som säger upp, inte de, så var tydlig och gör det i skrift!
Vill du läsa reglerna kring det hela är det 2 kap. 12 § distansavtalslagen som gäller.
Ditt velande har tyvärr inte hjälpt dig här, inte heller det faktum att du antytt att du velat säga upp per telefon och sen accepterat att en chef ska ringa dig och bestämma om de accepterar din uppsägning eller ej.
Men är det varor det handlar om, alltså det är hårdvaran som avtalet handlar om och det inte gått 14 dagar sen du fick sista delen är det bara att säga upp och skicka tillbaka allt. Möjligen åker du på att betala tjänstedelen (knappt 400/år?) i ett par år, men kanske kan man se det som en del av samma avtal och då slipper du det med.
Kom ihåg att det är du som säger upp, inte de, så var tydlig och gör det i skrift!
Vill du läsa reglerna kring det hela är det 2 kap. 12 § distansavtalslagen som gäller.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Skönt med hoten.... *not*
Du kan också försöka pruta ner priset ännu mer
Du kan också försöka pruta ner priset ännu mer
Det här är väl eg ganska enkelt om jag förstått allt rätt. Du skrev väl att det i det finstilta stod att du hade ångerrätt från det datum när installationen var färdig vilket den inte är. DU har väl även meddelat dem skriftligt att du utnytjar den med hänvisning till avtalet. När du nu gjort detta så sluta bara tjafsa med dem. Bollen ligger hos dem om de vill hämta tillbaka sin utrustning eller vill försöka få betalt. Skickar de några fakturor så bestrid dessa. Skickar de något till inkasso eller kronofogden så bara bestrid. Då måste de ta det hela till tingsrätten för att kunna få in några pengar. Du behöver bara sitta lungt i båten och det aldra bästa är att inte diskutera alls med dem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 588 inlägg
TS kan inte behålla prylarna, de måste skickas tillbaka för att uppsägningen av avtalet ska vara giltig.