Alla som skriver att larm är värdelöst för att väktaren inte kommer i tid och de kan ändå inte göra något. Ni har ju verkligen inte tänkt på alla scenarion.

En vanlig inbrottstyp är när familjen ligger och sover i samma hus som inbrottet sker i. Då är det rätt bra när larmet går för då ger sig oftast tjuvarna iväg iom att de vet att det är folk hemma. Nu senaste larmet i helgen så stal tjuvar bilnycklar, bil, väskor, elektronik från hela nedervåningen medans familjen låg och sov där uppe.

Och ni som skulle påstå "jag skulle allt vakna" bespara snacket då herren i detta hus sa samma sak "jag sover hur lätt som helst och vaknar för allt". Men när det är rutinerade tjuvar vet dom hur dom ska göra.

Samma sak med de larm som har brandvarnare som larmar brandkåren när man inte är hemma och man slipper att huset brinner ner.
 
  • Gilla
Franken. och 5 till
  • Laddar…
K Kasc skrev:
Alla som skriver att larm är värdelöst för att väktaren inte kommer i tid och de kan ändå inte göra något. Ni har ju verkligen inte tänkt på alla scenarion.

En vanlig inbrottstyp är när familjen ligger och sover i samma hus som inbrottet sker i. Då är det rätt bra när larmet går för då ger sig oftast tjuvarna iväg iom att de vet att det är folk hemma. Nu senaste larmet i helgen så stal tjuvar bilnycklar, bil, väskor, elektronik från hela nedervåningen medans familjen låg och sov där uppe.

Och ni som skulle påstå "jag skulle allt vakna" bespara snacket då herren i detta hus sa samma sak "jag sover hur lätt som helst och vaknar för allt". Men när det är rutinerade tjuvar vet dom hur dom ska göra.

Samma sak med de larm som har brandvarnare som larmar brandkåren när man inte är hemma och man slipper att huset brinner ner.
Jag tror på larm. Väktaren tror jag inte på, inte tomten heller :).
Larmet har en avskräckande effekt. Men om alla hus på gatan har larm så kan effekten förtas
Då gäller det att se över skalskyddet. Men även om de bryter sig in och man har larm så blir det lite jobbigt att springa runt om larmet tjuter:). Så larm absolut! Jag har ett ordentligt larm där samtliga fönster är larmade och rörelsedeckare på varje våning. Sen läser man skräckisar om folk som bara larmar bottenvåningen... Budget lösning alltså...
Larm var självklart när vi skaffade hus. Dock behövs inte fria väktarutryckningar enligt mig.
Inte värt pengarna
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
Z
Visonic, att det ens säljs fortfarande..
20k+ för installation av trådlöst larm från visonic, rena rånet imo, för det priset hade du kunna få en betydligt bättre anläggning med möjlighet till trådade sektioner.

Till diskussionen om detektering av störning, manipulation, störsändare, visst detekterar centralen sådana försök, det görs via antagande och logik i mjukvaran som Mr9 säger, skickar man en signal på samma frek men med kopierad nyckel eller som redan använts eller liknande så kan det ställas som manipulation, störningar är dock mer generell och det handlar ju om att bomba omgivningen så mycket som möjligt så centralen inte "hör/ser" sina enheter, och detta larmar även centralen på, men den kommer även larma på abnormiteter så som att nån bombar den, då gör den ett antagande, om det pågår tillräckligt länge, men det är ju från tillverkare till tillverkare hur man valt att implementera.

Larmsändare:
Vanligast förekommande med enkel eller dubbel överföring, där man då har en primär och en sekundär larmväg, dvs över mobilnät eller fast anslutning, där nån är primär och den andra är sekundär.

Typer:
Upprigning via telelinje
Upprigning via GSM
IP över fast nät dvs fiber, xdsl eller coax, eller varför inte sattelit-länk.
IP över 2G/3G/4G nätet

Larmsändare med pollning aktiverad:
Stöds av många, men kostar oftast extra hos larmmottagaren, här kan man ställa in hur tätt mottagaren ska pinga larmsändaren, vid avbrott så som störningar i mobilnätet eller användande av störsändare och täthet på pollning ställs sabotage ut hos larmcentralen/mottagaren och åtgärdslistan följs.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Men vad kan man göra för att undvika inbrott, eller minska effekten av det? Larm är ju en del. Få hjälp av grannar att hålla ett öga på huset. Se till att ha belysning som går av och på. Ha rimliga lås. Inte buskar som döljer inbrottsvägen.

Men visst, det tar en pundare 1 minut att bryta upp dörren, innan polis eller larmbolag eller ens grannar kommer har det gått 5 minuter. Då har de troligen fått med mycket av värde, kanske smycken, pass mm.

Har man nåt som är extra värdefullt ska man säkert ha mycket bättre lås och larm än visonic eller verisure (jag misstänker båda dessa är såpass simpla att proffsen rår på dem). Men att i en villa säkra alla fönster, dörrar med någon av de högre låsklasserna samt montera ett trådat proffslarm springer ju snabbt iväg till enorma summor.

Ett friköpt "baslarm" kostar 10-15.000 och 1000kr / år för larmcentral utan fria ryck. Det går inte att jämföra med att installera säkerhetsdörrar (inkl fönster och fönsterdörrar) och trådat proffslarm. Bara en enda säkerhetsdörr med lås kan ju kosta 30.000, och ska det vara nån mening måste man ha det överallt...

Utan att veta så misstänker jag det huvudsakligen finns 2 olika inbrottstjuvar,
1) "pundaren" eller småtjuven skulle jag tro väljer bort "jobbiga" objekt men är de påtända så skiter de nog helt i larm etc
2) proffsen/ligorna, som rekar, har störsändare mm.

1an tror jag nästan vilket larm som helst "biter på", går larmet så minskar tiden de är inne. Proffsen tror jag man ändå inte med rimliga medel helt kan skydda sig mot. Men även dessa borde rimligen göra en risk/reward bedömning när de väljer objekt.

Själv resonerar jag att jag kan göra några billiga åtgärder för att göra risken för inbrott mindre och längden de varar kortare samt att jag förhoppningsvis får reda på dem om jag är borta. Men att ha ett system som helt säkerställer att man inte får inbrott, det är inte värt pengarna, jag har inget så dyrt hemma som motiverar det...
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
T
Demmpa Demmpa skrev:
Du väljer annan larmleverantör för 13kr/månad.
Vilka supporttider har Verisure?
Vad är det för skillnader mellan Garda & Verisure?
Är dessa skillnader värda 13kr/månad?

Gick in på GardaAlarms hemsida och det ser ut att vara från Visonic, någon av PowerMax-modellerna, då går det att hitta manualer där.
TryggaHem sålde för många år sedan PowerMaxComplete TH7000, manualerna som TryggaHem tillhandahöll var lite bantade versioner än vad som fanns på Visonic site.

Inkorrekt! TS skrev per år, inte per månad, räkna lite så ser du att det är cirka 12 ggr priset!
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Z zapy skrev:
Visonic, att det ens säljs fortfarande..
20k+ för installation av trådlöst larm från visonic, rena rånet imo, för det priset hade du kunna få en betydligt bättre anläggning med möjlighet till trådade sektioner.

Till diskussionen om detektering av störning, manipulation, störsändare, visst detekterar centralen sådana försök, det görs via antagande och logik i mjukvaran som Mr9 säger, skickar man en signal på samma frek men med kopierad nyckel eller som redan använts eller liknande så kan det ställas som manipulation, störningar är dock mer generell och det handlar ju om att bomba omgivningen så mycket som möjligt så centralen inte "hör/ser" sina enheter, och detta larmar även centralen på, men den kommer även larma på abnormiteter så som att nån bombar den, då gör den ett antagande, om det pågår tillräckligt länge, men det är ju från tillverkare till tillverkare hur man valt att implementera.

Larmsändare:
Vanligast förekommande med enkel eller dubbel överföring, där man då har en primär och en sekundär larmväg, dvs över mobilnät eller fast anslutning, där nån är primär och den andra är sekundär.

Typer:
Upprigning via telelinje
Upprigning via GSM
IP över fast nät dvs fiber, xdsl eller coax, eller varför inte sattelit-länk.
IP över 2G/3G/4G nätet

Larmsändare med pollning aktiverad:
Stöds av många, men kostar oftast extra hos larmmottagaren, här kan man ställa in hur tätt mottagaren ska pinga larmsändaren, vid avbrott så som störningar i mobilnätet eller användande av störsändare och täthet på pollning ställs sabotage ut hos larmcentralen/mottagaren och åtgärdslistan följs.
Är det något fel på Visonics grejer eller är det larm rent allmänt? Nu syftar jag enbart på prylarna inte på den eller de som monterar dessa
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Uppdatering:

Pratade just med en jurist och normalt gäller 14 dagar från avtalets ingående då det gäller en tjänst.
Men det står i Gardas finstilta villkor för hemlarm:
"Ångerrätten gäller 14 dagar efter installerat larmsystem"
och då tyckte juristen det var solklart att den fortfarande gäller i mitt fall
eftersom utomhuskameran inte har installerats än.
Han sa :
"De har själva ändrat sina villkor för ångerrätten. Då gäller det de har skrivit i villkoren."
Det hjälps inte att majoriteten av utrustningen har installerats. Det räknas inte som "installerad".

Synpunkter?
 
Har inte hela bilden klar för mig, men var det inte så att du fick en rejäl avgiftssänkning med det nya larmet, även om det initialt verkar har ett överdrivet pris för hårdvara och installation?
Har du hela "kalkylen" klar för dig och du vill ha ett hemlarm, så är valet ju ditt.
Rent hårdvarumässigt så är det inget kina-larm du köper så funktion och stabilitet lär uppfylla normala hemanvändarkrav.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har inte hela bilden klar för mig, men var det inte så att du fick en rejäl avgiftssänkning med det nya larmet, även om det initialt verkar har ett överdrivet pris för hårdvara och installation?
Har du hela "kalkylen" klar för dig och du vill ha ett hemlarm, så är valet ju ditt.
Rent hårdvarumässigt så är det inget kina-larm du köper så funktion och stabilitet lär uppfylla normala hemanvändarkrav.
Att Garda blir billigare än Verisure utslaget på 5 år eller så talar ju för Garda framför Verisure, men det innebär ju inte att Garda är bästa valet. Det irriterande för TS är ju att troligen kan samma visoniclarm med koppling till valfri larmcentral köpas för kring 10-15.000 plus installation för några tusenlappar...

Skulle jag köpt ett "larmpaket" tror jag jag valt det något enklare, men mycket billigare securitas;
https://securitaslarm.se
Notera att verisure/securitas direkt INTE är samma som securitas... :)
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Att Garda blir billigare än Verisure utslaget på 5 år eller så talar ju för Garda framför Verisure, men det innebär ju inte att Garda är bästa valet. Det irriterande för TS är ju att troligen kan samma visoniclarm med koppling till valfri larmcentral köpas för kring 10-15.000 plus installation för några tusenlappar...

Skulle jag köpt ett "larmpaket" tror jag jag valt det något enklare, men mycket billigare securitas;
[länk]
Notera att verisure/securitas direkt INTE är samma som securitas... :)
Ja kanske det bästa är att försöka krångla sig ur dessa avtal, söka upp en larmfirma på orten och där få ett pris på ett bra larm, installerat och med uppkoppling mot en larmcentral.
Ett larmcentralpaket ligger kanske på 5000-8000 kr + installation.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har inte hela bilden klar för mig, men var det inte så att du fick en rejäl avgiftssänkning med det nya larmet, även om det initialt verkar har ett överdrivet pris för hårdvara och installation?
Har du hela "kalkylen" klar för dig och du vill ha ett hemlarm, så är valet ju ditt.
Rent hårdvarumässigt så är det inget kina-larm du köper så funktion och stabilitet lär uppfylla normala hemanvändarkrav.
Nej, det tillverkas i Israel. Jag får utomhuskameran gratis plus någon tusenlapp avdrag på avbetalningen vilket tillsammans gör c:a 25% rabatt. Om jag väljer att acceptera.
 
J JohanLun skrev:
Att Garda blir billigare än Verisure utslaget på 5 år eller så talar ju för Garda framför Verisure, men det innebär ju inte att Garda är bästa valet. Det irriterande för TS är ju att troligen kan samma visoniclarm med koppling till valfri larmcentral köpas för kring 10-15.000 plus installation för några tusenlappar...

Skulle jag köpt ett "larmpaket" tror jag jag valt det något enklare, men mycket billigare securitas;
[länk]
Notera att verisure/securitas direkt INTE är samma som securitas... :)
15 000 plus några tusenlappar i installation, då hamnar vi ungefär på totalt 19 000 kr vilket är det senaste budet från Garda...
 
Så här står det i SFS 2005:59 (lagen om distansavtal) som Garda hänvisar till (jag har lagt till fet stil):

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...om-distansavtal-och-avtal-utanfor_sfs-2005-59

"Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,"

Plus:

"Ångerfristen
12 § Vid avtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får varan i sin besittning. Vid avtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Om avtalet avser flera varor eller en vara som består av flera delar, börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten får den sista varan respektive den sista delen av varan i sin besittning. I fråga om regelbunden leverans av varor under en viss tid börjar ångerfristen dock löpa när konsumenten får varorna från den första leveransen i sin besittning."

Vidare:

"Ångerfristen enligt första-tredje styckena börjar aldrig löpa förrän konsumenten har fått information om ångerrätten enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket. Rätten att ångra sig upphör dock senast ett år efter det att ångerfristen skulle ha löpt ut om information hade getts på föreskrivet sätt. Lag (2014:14)."

Hela avsnittet om ångerrätten i det finstilta i avtalet lyder som följer:

"10. Ångerrätt
10.1 Kunden mottager vid avtalstecknandet ångerblankett samt information i både tal och skrift gällande reglerna i lag om distansavtal & avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) samt hur man ångrar sin beställning och bekräftar detta med sin signatur av avtalet. Ångerrätten gäller 14 dagar efter installerat larmsystem. Ångerblanketten skall sändas till Garda Alarm Abs huvudkontor Garda Alarm följer Svensk lag vad det gäller regler och anviningar i lag om distansavtal& avtal utanför affärslokaler (SFS 2005'.59)"

Precis så står det (inklusive missad punkt på ett ställe)
 
D dicliff skrev:
15 000 plus några tusenlappar i installation, då hamnar vi ungefär på totalt 19 000 kr vilket är det senaste budet från Garda...
Ser att firman Protexus säljer dessa PowerMaster-larm. Ett basic-paket med central, enkel manöverpanel, magnetkontakt och en IR-kamera/detektor för 6900:-
Även en firma i Karlstad säljer dessa larmpaket (klsab).
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.