Nyfniken Nyfniken skrev:
Om larmet inte får kontakt med de trådlösa deckarna så skickar det sabotagelarm. Hänger du med?
Kollade med Verisure och det är smartare än så!
Kommunikation mellan enheterna kan känna av 3 olika störningar. Någon som sänder på samma frekvens ( störningar ), någon som försöker kopiera närvarosignalen ( manipulation ) samt någon som sänder med hög effekt på samma frekvens ( störsändare ).Verisure kan se vilken typ av störning det är och vidtaga åtgärd efter detta. Sabotagelarm sker bara om men fysiskt ger sig på produkterna.
Verkar som systemet är smartare än vad många tror. Vore intressant att veta om andra trådlösa larm har samma funktioner.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Kollade med Verisure och det är smartare än så!
Kommunikation mellan enheterna kan känna av 3 olika störningar. Någon som sänder på samma frekvens ( störningar ), någon som försöker kopiera närvarosignalen ( manipulation ) samt någon som sänder med hög effekt på samma frekvens ( störsändare ).Verisure kan se vilken typ av störning det är och vidtaga åtgärd efter detta. Sabotagelarm sker bara om men fysiskt ger sig på produkterna.
Verkar som systemet är smartare än vad många tror. Vore intressant att veta om andra trådlösa larm har samma funktioner.
Nej, det är bara säljsnack.
En radioenhet kan inte skilja på om störningen, dvs den främmande signalen de detekterar op frekvensen, är en medveten störning från någon som har slagit på en sändare eller en omedveten som t ex övertonsfrekvens från störande och icke CE-uppfyllande elektronik. Den märker bara att signalnivån är hög utan att den kan koda upp något på kanalen.
Elektriskt kan dessa se exakt likadana ut, och enheten må vara "smart" men den kan varken vara magisk eller synsk.....

Om ni bara visste vilken elektronisk "smog" det är i ett hus om man tittar med t ex en spektrumanalysator. Om jag slår av huvudströmmen hemma så sjunker störningsnivån och mottagarkänsligheten på prylar som använder dessa korthållsradiofrekvenser höjs med över 10-15dB. Och det på fullt "lagliga" saker och utan att det är något "fel".

Många enheter har dessutom duktiga filter och räknare för att inte behöva visa för användaren hur ofta enheten egentligen tycker sig vara åtminstone delvis utstörd. För då skulle kunderna ifrågasätta tillförlitligheten....på riktigt.
Men visst finns det detektor för hög omgivande störnivå, då teknikern behöver kunna se det (och kanske försöka flytta centralens/mottagarens position). Men den genererar inte per automatik några larm och i synnerhet inte direkt, då det som sagt kan ha högst naturliga orsaker i dagens hem.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Nej, det är bara säljsnack.
En radioenhet kan inte skilja på om störningen, dvs den främmande signalen de detekterar op frekvensen, är en medveten störning från någon som har slagit på en sändare eller en omedveten som t ex övertonsfrekvens från störande och icke CE-uppfyllande elektronik. Den märker bara att signalnivån är hög utan att den kan koda upp något på kanalen.
Elektriskt kan dessa se exakt likadana ut, och enheten må vara "smart" men den kan varken vara magisk eller synsk.....

Om ni bara visste vilken elektronisk "smog" det är i ett hus om man tittar med t ex en spektrumanalysator. Om jag slår av huvudströmmen hemma så sjunker störningsnivån och mottagarkänsligheten på prylar som använder dessa korthållsradiofrekvenser höjs med över 10-15dB. Och det på fullt "lagliga" saker och utan att det är något "fel".

Många enheter har dessutom duktiga filter och räknare för att inte behöva visa för användaren hur ofta enheten egentligen tycker sig vara åtminstone delvis utstörd. För då skulle kunderna ifrågasätta tillförlitligheten....på riktigt.
Men visst finns det detektor för hög omgivande störnivå, då teknikern behöver kunna se det (och kanske försöka flytta centralens/mottagarens position). Men den genererar inte per automatik några larm och i synnerhet inte direkt, då det som sagt kan ha högst naturliga orsaker i dagens hem.

Pratade inte med en säljare utan en kunnig tekniker, de jobbar även med specktrumanalysator för att hitta störande ej godkänd kina elektronik.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Pratade inte med en säljare utan en kunnig tekniker, de jobbar även med specktrumanalysator för att hitta störande ej godkänd kina elektronik.
Då har den teknikern fortfarande en hel del att lära :worried:

Även om han inte är säljare så kan man ändå kategorisera det som säljsnack. Nästa gång kan du ju fråga teknikern hur larmets mottagare kan skilja på om en förhöjd signalnivå på mottagningsfrekvensn är orsakad av någon person som lägger på den för att sabotera eller omedveten störning från annan elektronik.

Jo, det går att via statistik över lång tid och olika algoritmer att göra mer eller mindre sannolikt (har jobbat med just detta i militär utrustning). Men detta är inget som är användbart för att generera något som är så svart eller vitt som ett sabotagelarm på första indikationen. Och sedan har tjuven hunnit lämna huset....

(f.ö. så är det inte bara Kinaelektronik som stör, och inte heller behöver störningen ens komma från olagliga saker)
 
Redigerat:
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Jag insåg att larm är totalt meningslöst när jag jobbade på ett IT-konsultbolag med kontor vid Slussen i Stockholm. Väldigt centralt, väktare på plats inom minuter. Starkt skalskydd med kraftiga lås, dörrar och galler överallt. Topplarm, det senaste häftigaste. Dessutom låg kontoret på översta våningen av åtta. Trots allt detta hade vi inbrott flera gånger, väktarna tog aldrig någon och inga tjuvar lagfördes. I rest my case som dom säger.
 
  • Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Jag insåg att larm är totalt meningslöst när jag jobbade på ett IT-konsultbolag med kontor vid Slussen i Stockholm. Väldigt centralt, väktare på plats inom minuter. Starkt skalskydd med kraftiga lås, dörrar och galler överallt. Topplarm, det senaste häftigaste. Dessutom låg kontoret på översta våningen av åtta. Trots allt detta hade vi inbrott flera gånger, väktarna tog aldrig någon och inga tjuvar lagfördes. I rest my case som dom säger.
Jag ser det som att fördelen med ett larm är att man får veta om nåt hänt i ens hus. Ingen kan i alla fall bosätta sig där olovandes och ev öppna/trasiga dörrar och fönster blir stängda.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Uppdatering:

Har just blivit erbjuden 5000:- i kompensation.

Synpunkter?
 
D dicliff skrev:
Uppdatering:

Har just blivit erbjuden 5000:- i kompensation.

Synpunkter?
Så det betyder att du totalt betalar 22k till Garda för larmet? Låter dyrt fortfarande.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Har du pratat med din andra leverantör? De kanske också erbjuder något. Din magkänsla var väl inte så bra för Garda, ändras det för 5000kr ?
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så det betyder att du totalt betalar 22k till Garda för larmet? Låter dyrt fortfarande.
24 000 (ungefär) var det från början till Garda. De 7 000 var installationen för Verisure som jämförelse.
Jag påpekade inte att någon läst fel, sorry.
 
D dicliff skrev:
24 000 (ungefär) var det från början till Garda. De 7 000 var installationen för Verisure som jämförelse.
Jag påpekade inte att någon läst fel, sorry.
Ja,det är fortfarande dyrt med 19 000.
Och varför blir jag ens erbjuden det om de tror de kan vinna denna tvist?
 
M Mr9 skrev:
Har du pratat med din andra leverantör? De kanske också erbjuder något. Din magkänsla var väl inte så bra för Garda, ändras det för 5000kr ?
Har pratat med dem men de har (hittills) inte erbjudit något.
Har också stoppat lånet från att utbetalas till Garda.
 
D dicliff skrev:
Har pratat med dem men de har (hittills) inte erbjudit något.
Har också stoppat lånet från att utbetalas till Garda.
Nej, magkänslan är fortfarande mycket dålig men som någon har sagt här, jag kanske inte vinner.
Gardas representant pratade över en timme med mig, försökte vädja och bli förtrolig,
kort sagt alla knep som finns. Jag var mest tyst och lät honom hållas.
Han stammade och kom av sig bitvis, det känns (magkänslan) som om han var orolig.
När jag slutligen sa att jag vill sova på saken blev han märkbart lättad, nästan upprymd.
 
M Mr9 skrev:
Ångerfristen är 14 dagar och räknas från när din nya produkt började levereras alltså inte vid slutleverans.
Det verkar helt orimligt eftersom man då inte har någon chans att ta reda på om det finns anledning att ångra köpet ("undersöka varan").
Det betyder dock inte att leverantören gratis skall montera och demontera larmet.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Det verkar helt orimligt eftersom man då inte har någon chans att ta reda på om det finns anledning att ångra köpet ("undersöka varan").
Det betyder dock inte att leverantören gratis skall montera och demontera larmet.
Nej, just det.
Utomhuskameran är fortfarande inte levererad och jag har således inte haft en chans att prova den inom de första 14 dagarna.
Jag tryckte hårt på detta i dagens samtal med representanten. Det var då han började stamma och låta osäker.
Han kontrade med att majoriteten av prylarna var levererade och när det inte bevekade mig så fick jag erbjudandet att få kameran gratis, värde 3995 samt 1100 kr extra för att "kunderna är värdefulla för oss".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.