I inspectah44 skrev:
#5780 påminde mig om det här;
[bild]
Inte värsta elkopplingen , men det skrivs rätt ofta om att bara hemmapulare använder ubåt och sockerbit. Detta är gjort av elektriker men visst, det är bara till centraldammsugaren.
Mata centraldammsugare med ringledning??? Även om denna ”elektriker” får upp kvadraten genom att använda flera ledare så är väl frågan om den kabeln är klassad för 240V. Fast det är klart, väljer han ringledning bryr han nog inte sig om sådana detaljer.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Mata centraldammsugare med ringledning??? Även om denna ”elektriker” får upp kvadraten genom att använda flera ledare så är väl frågan om den kabeln är klassad för 240V. Fast det är klart, väljer han ringledning bryr han nog inte sig om sådana detaljer.
Jag får för mig att detta är för den signalen som startar dammsugaren när man sätter i slangen. Och även om detta jobb inte är snyggt så hoppas jag inte de signalerna är 240V och några ampere.

snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag får för mig att detta är för den signalen som startar dammsugaren.
Verkar ju onekligen mycket bekvämare än vad vi har det, trots att vi kör trådlöst. Här är signalen:
- "Det är DIN tur att dammsuga!"

Tyvärr är överföringen rätt kass för ofta måste signalen upprepas flera gånger innan dammsugaren startar. :)

• Gilla
VillaAnna och 6 till
  • Laddar…
hsd
Centraldammsugaren ha en enkel switch i locket där slangen kopplas in, de flesta har låg styrspänning så i sak duger kabelvalet men det är inte ok med skarvkopplingar i samma box som det finns 220 V kopplingar i

Och har vi någon aning om att det finns 230 V i dosan?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag utgick från att det var kraft inblandat med tanke alla parallella ringledningar men det kan vara från alla slangluckor, stort hus i så fall.

hsd
:whistle:när jag kollar närmare på bilden så är ju fk sammankopplat med telekabeln- det är förhoppningsvis inte 220V där , snarare är det en ledning för styrningen
Men det ser inte rätt ut, fast det kan vara okej

Det är "bara" 3st luckor fördelat på 135 kvadratmeter. Och jag antar att det inte är 230V, men kan ju för skojs skull mäta nån dag. Är det ändå en tokig installation tycker ni?

Skulle ju iofs inte bli förvånad då jag hade problem med en ytterbelysning (finns en tråd om det) efter byte från 35W halogen till GU10 LED. Elektrikern ifråga hävdade å det bestämdaste att det var fel på "Ikeaskiten" men det visade sig vara en sparkoppling som var boven.

Och hur kunde en sparkopplad ytterbelysning påverkas av lampbyte??

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur kunde en sparkopplad ytterbelysning påverkas av lampbyte??
Vet inte hur man länkar till trådar så sök på
Lysrör tar död på ytterbelysning?

Såg nu att jag glömt återkoppla i det ärendet. :oops:
Problemet försvann i samband med att det drogs ny tändtråd till just den ytterbelysningen pga inkoppling av astrour, ej av samma elektriker. Detta menade den fösta elektrikern var nonsens.

Edit: antar att "problemet" jag for efter var kapacitet spänning?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tar en bild till, ifrån samma hus, nu när jag ändå är igång,
Skyddsjord verkar man inte gilla på det där stället, bl.a satt det några skyddsjordade uttag i trappan på väg upp till övervåningen, utan ansluten skyddsjord. Sen fanns det väl uppe vid trappans övre del både gammalt ojordad uttag samt ett jordat med faktiskt ansluten PE.
Bra med lite gott och blandat, uttag för alla smaker, helt enkelt. :D

Uppe på vinden hittade jag denna fina, även här fanns det tydligen någon slags ovilja mot skyddsjord (PE). Detta verkar hempulat av tidigare privat ägare. Förra bilden kan jag däremot faktiskt misstänka en elfirma för. :surprised:
[bild]
Fast vid nyinstallation får röd inte längre användas till skyddsjord så det är väl rätt och riktig? :oops:

• Gilla
erikgöteborg
  • Laddar…
Titta från cirka 23:00 till 23:20. Över 100 år och fortfarande i bruk...

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Bild från en butik där detta "uttag" försåg en varmluftsugn med ström.
Kunden hävdade att det var en elektriker som hade utfört detta arbete.
Det saknas ju skyddsjord och skyddet för uttaget trillade loss när man drog ur kontakten....yrkesstolthet....

Öppet elektriskt uttag med oskyddade ledningar och saknad skyddsjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.