nizzehult nizzehult skrev:
Huset är stort och vi har även fått överta gods från våra föräldrar var för sig då dom sålt sina hus och flyttat till lägenheter så vi har prylar till förbannelse! Så mycket att vi har tvingats hyra externt förråd.

[...]

Vi vill kunna göra så mycket som möjligt själv i bodelningen (främst för att hålla nere kostnaderna) och att få tag på, köpa, ett juridiskt korrekt avtal verkar inte vara så svårt men vi har ju ett problem här: hon kommer att skaffa en trea eller rentav en tvåa och det finns ju inte en sportslig att hon ska få plats med mer än några enstaka möbler och annat där vilket gör att jag måste "köpa" ut allt annat lösöre från henne oavsett om jag vill ha det eller inte. Känns sådär.
Loppis?

nizzehult
U Ulric skrev:
Loppis?
Jag har visserligen skrivit att vi har mycket prylar men inte att vi behöver göra oss av med en massa prylar. Kan man få för mycket prylar? Jag tvekar... :D

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag har visserligen skrivit att vi har mycket prylar men inte att vi behöver göra oss av med en massa prylar. Kan man få för mycket prylar? Jag tvekar... :D
Nej, jag kan hålla med om det ibland. Men nu kan du ju ställas inför att behöva betala hälften av de här prylarna igen. Då hade ju jag tagit en funderare om jag verkligen vill ha dom så mycket. Om det är så att du ökar belåning på huset för att lösa ut henne är det ju i princip så att du lånar för att köpa prylarna igen.

nizzehult
K kindvall skrev:
Nej, jag kan hålla med om det ibland. Men nu kan du ju ställas inför att behöva betala hälften av de här prylarna igen. Då hade ju jag tagit en funderare om jag verkligen vill ha dom så mycket. Om det är så att du ökar belåning på huset för att lösa ut henne är det ju i princip så att du lånar för att köpa prylarna igen.
Ja och nej. Det mesta kommer hon att efterskänka då det inte är värt nåt i hennes ögon och merparten uppbär så lågt värde att det skulle vara för stort besvär att försöka slå mynt av det.
Alltså det är knappt ens loppisämnen.
Som exempel: halvfulla sprayburkar i garaget. Säkert 50 st. Osäljbart och ointressant för de flesta men jag behöver dom ibland.
Madrassser. Bra att ha om det kommer nån men knappast säljbart.
Brädor, skivor och annat som man ibland behöver för att snickra ihop nåt. Inga mängder.
Gamla lättviktspressenningar.
Gamla slalomskidor.
Osv.
Jag har kartongvis med bra-att-ha prylar, t ex äldre datorgrejor och gammal elektronik som jag använder ibland i olika sammanhang och har svårt att skiljas från.

Man skulle möjligen, för rättvisans skull, låta oss bjuda på allt detta och bjuder jag då tjugo spänn för alla sprayburkar och hon inte ger nåt motbud så får jag ta det för det beloppet. Det är väl schysst?

Tanken är sen att när jag bor själv så tänker jag gå igenom rum för rum och stuva undan (magasinera), slänga eller rentav sälja en massa saker. Det måste göras ändå förr eller senare.

Varför det? Vi är sams om det mesta och det man kan läsa sig till nästan all formalia som behövs göras. Jag skulle tippa att det räcker med två timmar för ett proffs att gå igenom och verifiera att de papper och kalkyler vi har producerat är korrekta. Kostnaden skulle alltså sluta på några tusenlappar. Finns även en snikverision där allt göra på nätet och då hamnar man bara på ca 1500,- men i detta fall skulle det kännas bättre att sitta med en fysisk person.
Sen går man till banken och löser allt med lagfarter och lån.
Att man låtit en jurist gå igenom räkenskaperna känns också bättre rent etiskt, ingen av oss kan därefter ställa några krav på den andre.
En fråga här: blir det lagfartsavgifter och annat dumt även om man "bara" överför fastighet(er) mellan f d äkta makar?
Jag syftade på inlägg #33 av Ylven.

H hempularen skrev:
Jag syftade på inlägg #33 av Ylven.

Jodå, visst kommer den att bli dyr! Och detta pga att ena parten vill bara ha pengar utan att göra något jobb. Att sälja grejer kostar, både i möda och pengar och det rimliga hade varit att dela på detta. Istället blir det rättstvist efter rättstvist och juristerna jublar.

Jag tycker ni har en sund inställning till bodelningen. Juridiken är ett reservförfarande för dem som själva inte kan komma överens. Det är en nog så viktig uppgift, men kan man lösa saker frivilligt utan att någon känner sig tvingad eller lurad så blir det oftast bättre – och alltid billigare.

Även verktyg som var väldigt dyra i inköp är i de flesta fall värda struntsummor som begagnade. Kanske 10% av nypriset om de är i bra skick. Riktigt attraktiva saker som är nästan nya kan komma upp i 50%. (Sedan kan traderaauktioner i och för sig spåra ur helt.)

Genomgick själv skilsmässa och bodelning förra året. Vill bara inflika att jag med lite googling och omskrivning av en gratismall skrev ihop ett bodelningsdokument som fixade allt vad gäller bank och lagfartsbestyr. Det finns för övrigt inga formaliakrav, men det är lämpligt att korrekt fastighetsbeteckning står med i dokumentet om man skall söka lagfart.

Vad det gäller lösöret så gjorde vi som så att vi kom ganska så överens om vad vi satte för värde på det som vi egentligen tyckte var värt något, t ex nyare möbler, hemelektronik, verktyg, cyklar etc. Ett riktmärke kan väl vara vad du realistiskt skulle kunna tänka dig att betala för t ex en begagnad TV eller skruvdragare. Kan ju bli högre summor än vad man kan hitta liknande för på Blocket, men samtidigt mer realistiskt. Övrigt lösöre, främst köksprylar och lite prydnadssaker, var det bara att försöka dela upp så jämt som möjligt. Var pragmatisk är mitt tips. En stekpanna är en stekpanna oavsett märke och det går alltid att köpa nytt.

Sedan när det gäller värdepapper så är det nog tyvärr så att allt blir enklare om du/ni bara säljer allt och delar på värdet (efter att respektive part fått tekning för ev reavinstskatt) , oavsett om några fonder eller aktier stigit mycket. Lika bra att få det gjort istället för att hålla på att räkna på teoretiska värden. Dessutom är det ju formellt så att det är värdet på brytdatumet, oftast när ansökan om äktenskapsskillnad lämnats in, som gäller. Skulle värdepapperna sjunka i värde under tiden processen pågår så står du som förlorare om ni inte avtalar annat.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Gällande lösöret hade vi samma problem i samband med att min mormor gick bort och då hon hade mycket saker så ordnade min mor och hennes syskon en auktion där alla kunde bjuda. med 14 barnbarn och ett antal barnbarnsbarn så gick auktionen snabbt och helt utan bråk. Det fanns saker som gick för en tia och saker som det bjöds högre på, men ingen blev osams.

Ordna en auktion där ni har hjälp av släkt eller vänner som tar fram alla objekt och bjud sedan på det ni är intresserade av.
Det som ingen bjuder på skänker ni till Lions t.ex så ni blir av med det och har en container (Låter som det behövs) till det som inte Lions är intresserad av. Sedan delar ni på det auktionen inbringar minus ev. kostnader för containern och kan om ni vill använda auktionssumman som lösöresvärde.

Nu är jag nog lite som du, det här med bra och ha saker osv. vilket resulterade i diverse fyllda förråd och andra utrymmen. Ta nu chansen när den finns att rensa ordentligt - gjorde det själv för ett antal år sedan och har inte ångrat det sedan dess.

Ja och nej. Det mesta kommer hon att efterskänka då det inte är värt nåt i hennes ögon och merparten uppbär så lågt värde att det skulle vara för stort besvär att försöka slå mynt av det.
Alltså det är knappt ens loppisämnen.
Som exempel: halvfulla sprayburkar i garaget. Säkert 50 st. Osäljbart och ointressant för de flesta men jag behöver dom ibland.
Madrassser. Bra att ha om det kommer nån men knappast säljbart.
Brädor, skivor och annat som man ibland behöver för att snickra ihop nåt. Inga mängder.
Gamla lättviktspressenningar.
Gamla slalomskidor.
Osv.
Jag har kartongvis med bra-att-ha prylar, t ex äldre datorgrejor och gammal elektronik som jag använder ibland i olika sammanhang och har svårt att skiljas från.

Man skulle möjligen, för rättvisans skull, låta oss bjuda på allt detta och bjuder jag då tjugo spänn för alla sprayburkar och hon inte ger nåt motbud så får jag ta det för det beloppet. Det är väl schysst?

Tanken är sen att när jag bor själv så tänker jag gå igenom rum för rum och stuva undan (magasinera), slänga eller rentav sälja en massa saker. Det måste göras ändå förr eller senare.
Ja, handlar det om såna saker är det ju inget problem. De har väl snarast ett negativt värde.
Nu tänkte jag ju mer på realiserbart lösöre, eftersom du startade den här tråden.

Hej, verktyg har nog rätt lågt ekonomiskt värde i sammanhanget. Oavsett eventuellt högt pris när de köptes.

• Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
nizzehult
Tack för all input!
Är detta rätt flöde?
1. Beställ personbevis för båda hos Skatteverket ang skilsmässa. Ladda hem och skriv ut blankett om Äktenskapsskillnad, skriv under, bifoga och skicka in allt till Tingsrätten. Betala även in 900,- via deras hemsida (detta är gjort). Efter ca 3v har domen vunnit laga kraft och man är formellt och juridiskt skilda (om man inte har gemensamma barn <16 år, då tar det ytterligare 6 månader).
2. Värdera alla fastigheter, gärna från två mäklare.
3. Sammanställ alla tillgångar och skulder, även aktier och fonder, använd ett excelark.
4. Resonera och fördela allt lösöre, det duger att sätta upp allt på ett excelark.
Här finns det flera metoder att tillgå: "intern auktion" kan vara en. Huvudsaken är att man är överens. Passa även på att avyttra sånt som ingen vill ha kvar eller är beredd att betala den andre för - om det finns ett reellt värde. Sånt som är ärvt eller man fått som personlig gåva ska bara i undantagsfall hamna hos den andre.
5. Ladda hem eller köp och fyll i ett bodelningsdokument utifrån sammaställningen. Här kan man låta en jurist slänga ett getöga på allt när man anser sig klar.
6. Boka tid hos bank och berätta där vad som är på gång och att man vill ha ett lånelöte om ena parten ska bo kvar samt att den andre parten får ett ungefärlig uppskattning vad hen har råd att köpa för bostad; dvs ett lånelöfte även här.
7. När andre parten har klart med ny bostad: nytt möte på bank där lånen formellt skrivs över och fastigheten övergår till den som ska bo kvar. Sätt upp en tid när den som flyttar är "klar" och har tagit med sig allt hen ska ha. Den sista justeringen ekonomiskt - den andra parten "köper ut" den andre - kan vara sista handpåläggningen när inflyttning och möblering är klar.

Därefter bör processen anses avslutad? 2,3 och 4 kan man ta i valfri ordning men måste vara klart innan 5/6. För att ens det ska bli tal om att ena parten ska kunna behålla den gemesamma bostaden bör även den ha haft ett möte med banken och fått ett lånelöfte redan innan allt drar igång.
Under tiden fram tills detta kan man fixa med praktiska saker som att flytta över försäkringar, fordon, autogiron, abbonnemang och annat till rätt part. Bara det är ett hästjobb!

Att sälja av värdepapper bara för att man separerar känns däremot knöligt, banken måste väl har goda rutiner för sånt och kunna påvisa exakta värdet vid aktuell dag? I vårt fall rör det sig bara om några enstaka poster som dessutom inte fluktuerar i värde.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nej, om värdepappren inte behöver säljas för att lösa det ekonomiskt är det ju ingen mening. Som namnet indikerar har de ett rätt så väl definierat värde :)
Tänk bara på reavinstskatt

hsd
I.gen reavinst vid bodelning, om inte pappren säljes

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.