Electroluxaren: Kör du med Lokring eller gas/löder? Kopplingarna kostar en slant och tar lite mer tid i anspråk.

electroluxaren skrev:
det tar inte längre tid att byta kompressor när man ändå håller på.
serviceventil är enklare att montera, elen kopplar man under tiden man vakumsuger.
enklare att montera den nya förångaren på kompressor-stosen
att lossa o lyfta bort kompressorn tar nog 0,5-1 minut.
det egentliga merarbetet är att flytta kondensorns anslutning bör ta 3-5 minuter

Det som tar längst tid efter att man fått ut skåpet så man kan jobba på baksidan är att byta värmeelementet på den nya förångaren, jag byter dessutom fläkt och förångarsensor samtidigt för de lär gå sönder.
Eller allra helst byter jag hela modulen vilket är både billigare (samma pris som bara förångare) och snabbare. då blir alla grejerna nya med de senaste modifikationerna .
Ja, ja - men vad skulle merkostnaden varit? >1500? Reservdelarna är ju som alla vet, inte billiga. Arbetet är den "billiga" delen vid service/rep. här. Sedan är jag inte säker på att alla inom service jobbar lika effektivt.

torbeno skrev:
Electroluxaren: Kör du med Lokring eller gas/löder? Kopplingarna kostar en slant och tar lite mer tid i anspråk.
Lokringar kostar runt 160:-/st., och det går åt några vid ett byte av evaporator t.ex.
Kostar och tar mer tid = Dyrare för kunden. Bättre för kunden?

Ruttenrot skrev:
Lokringar kostar runt 160:-/st., och det går åt några vid ett byte av evaporator t.ex.
Ja, det var lite min poäng. Jag kände mest att tidsuppskattningen för att byta kompen var i underkant. Baserat på min erfarenhet med lokring.
Bättre? Nje, det vore väl synd att säga ...

A
torbeno skrev:
Beroende på situation, behåller man kompressorn löder man eller om man bara byter kompressor det går snabbast

men mest är det lockringar.

A
Ruttenrot skrev:
en lokring kostar exakt 80.- + moms dvs 100.- till kund finns i vilken öppen lista som helst.
sen är de så billiga i inköp så man bryr sig inte

A
torbeno skrev:
Ja, det var lite min poäng. Jag kände mest att tidsuppskattningen för att byta kompen var i underkant. Baserat på min erfarenhet med lokring.
Bättre? Nje, det vore väl synd att säga ...
det tar max 40 minuter att bara byta kompressor inklusive vacumsugning.

electroluxaren skrev:
en lokring kostar exakt 80.- + moms dvs 100.- till kund finns i vilken öppen lista som helst.
sen är de så billiga i inköp så man bryr sig inte
Hmm...
Men Electrolux Vitvaruservice fakturerar dessa Lokringpriser vid utförd service QT3150 (170320):
Lokring 4/2 NR MS 160:-
Lokring 7/5 NR MS 160:-
Lokring 6 NK MS 0 162:50

Som sagts, man tar bra betalt för reservdelar inom E-lux!

A
kolla elx hemsida eller tillbehörskatalog

Men jag ser att de har höjt priset

89967106-89820 128.- inkl moms
-98557 128.- inkl moms
-98565 128.- inkl moms

slutkund ger 90.- /st om man köper på nätet av någon annan som säljer lokringar i sverige

electroluxaren skrev:
kolla elx hemsida eller tillbehörskatalog

Men jag ser att de har höjt priset

89967106-89820 128.- inkl moms
-98557 128.- inkl moms
-98565 128.- inkl moms

slutkund ger 90.- /st om man köper på nätet av någon annan som säljer lokringar i sverige
@electroluxaren:

Jag hade rätt, du hade fel. He, he.
Visst. är man kunnig på området vilket du verkar vara (i vissa fall), så kan man ju köpa delar på nätet. Men oftast är det akut och kunskaper om kyl/frys voro av intet. Efter att denna reparation gjorts och jag tagit del av dina "visdomsord", vet jag mycket mer.
Surt dock - electrolux överprisar!

A
Jag tror bara att du är ovanligt lättlurad vilket electroluxservice också upptäckte och drog nytta av.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jag tror bara att du är ovanligt lättlurad vilket electroluxservice också upptäckte och drog nytta av.
Hmm....lättlurad, moi? Que pasa el fabulero?

Var köper man lokringar till lågt pris? Jag vet ställen som är klart dyrare än Elektrolux ...

A
torbeno skrev:
Var köper man lokringar till lågt pris? Jag vet ställen som är klart dyrare än Elektrolux ...
Meab

En vän har två likadana Electrolux QT4419RW8 Kyl/Frysskåp. Frysdelen blir kall efter manuell avfrostning, men isar snabbt igen. Fläkten i det ena går dåligt när den blir kall, men i det andra skåpet verkar den fungera bra.

Jag har dragit loss evaporatorpaketet i båda för att frosta av ordentligt och kolla. Det finns fyra kontakter som går till två stycken temperatursonder, fläkten och värmeelementet. När jag mäter på elementen får jag oändligt motstånd. Måste man mata dem på något speciellt sätt eller är de trasiga? (Vad är de två vita clipsen som sitter i serie med elementet? Tror de nämndes någonstans tidigare i tråden.)

Jag inser vad som sagts om hur krångligt det är att byta det där värmeelementet. Jag antar att man bäst pallar upp det på något vis och bockar loss alla fenor på kylflänsen(?) det sitter fast i. Var hittar man nya element?

Frysen på bilden hann inte frosta av helt innan jag var tvungen att gå. Det tar verkligen tid när allt är en enda isbit, inpackad i frigolit...

• Evaporatorpaket med fläkt och värmeelement i ett Electrolux frysskåp, delvis avfrostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre komponenter av ett frysskåp med fokus på vita clips, fläktanslutningar och isbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.